Ben je klaar om je team uit te breiden, maar weet je niet waar te beginnen? In dit artikel delen we 7 tips die je helpen. Van het opstellen van een functieprofiel tot het effectief inzetten van sociale media en de selectie van geschikte kandidaten uit een pool van sollicitanten. Ontdek hoe je jouw wervingsproces kunt optimaliseren om de perfecte aanwinst voor jouw team te vinden.

In het kort

  • Begin met het opstellen van een duidelijk functie- en werknemersprofiel om te definiëren wat je zoekt.
  • Maak een aantrekkelijke personeelsadvertentie met de belangrijkste punten uit de profielen en overweeg het gebruik van sociale media voor een breder bereik.
  • Nodig altijd meerdere kandidaten uit voor een sollicitatiegesprek en stel vragen die zowel de ervaring als de motivatie van de kandidaten belichten.
  • Als je zelf geen tijd hebt om kandidaten te selecteren, overweeg dan de hulp van een uitzendbureau dat op korte termijn geschikte werknemers kan leveren.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

1. Stel een helder profiel op

Voor je gaat zoeken naar sollicitanten, is het verstandig een functie- en werknemersprofiel op te stellen. In het functieprofiel worden de taken binnen de functie beschreven. Vermeld hierin ook de werkomgeving, het type dienstverband en de arbeidsvoorwaarden.

Na het functieprofiel begin je aan het werknemersprofiel. Hierin wordt beschreven waaraan een werknemer moet voldoen om de functie goed uit te kunnen voeren. Denk aan het opleidingsniveau, vaardigheden en motivatie.

Tip: met een strategische personeelsplanning ben je beter voorbereid op veranderingen binnen de organisatie en op externe ontwikkelingen. Je denkt na over wat er mogelijk gaat veranderen en past je personeelsstrategie daarop aan.

2. Bepaal hoe en waar je gaat zoeken

Er zijn veel verschillende manieren om aan sollicitanten te komen. Misschien kennen jouw werknemers wel iemand die geschikt is. Zij kennen het bedrijf en weten heel goed wat voor persoon geschikt is voor de functie. Ook kan het zijn dat je in het verleden wel eens een open sollicitatie hebt ontvangen. Vooral bij grotere of populaire ondernemingen gebeurt dit regelmatig.

3. Maak een goede advertenties

De meest gebruikte manier om aan sollicitanten te komen is een personeelsadvertentie. Denk hierbij aan de landelijke of regionale kranten of (online) vakmedia. Om een duidelijke advertentie te maken is het verstandig om de belangrijkste punten uit het functie- en werknemersprofiel te vermelden.

4. Zet social media in

Denk breder dan alleen de traditionele wervingskanalen. Sociale media zijn krachtige platforms met een enorm bereik, waar je heel gericht potentiële kandidaten kunt aantrekken. Zo vergroot je de kans om snel de perfecte match voor je team te vinden. In dit artikel ontdek je praktische tips om effectief te werven via social media.

Controle Belastingdienst

Gratis whitepaper: Belastingdienst Controle, wat nu?!

Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

5. Nog altijd meerdere kandidaten uit

Wanneer je een selectie hebt gemaakt van geschikte kandidaten voor de functie wordt het tijd om knopen door te hakken. Misschien springt de meest geschikte persoon er met kop en schouders bovenuit, maar iemand kan op papier heel anders zijn dan in het echt. Nodig daarom altijd meerdere mensen uit voor een sollicitatie. Lees meer over sollicitaties in ons uitgebreide artikel.

6. Stel de goede vragen

Tijdens het sollicitatiegesprek is het handig om het functie- en werknemersprofiel in je achterhoofd te houden. Stel vragen over de werkervaring en het opleidingsniveau. Maar vergeet bij het maken van de keuze het karakter en de motivatie van de kandidaten niet.

Iemand kan nog zo goed zijn opgeleid of jaren ervaring hebben, zonder motivatie heb je hier veel minder aan dan iemand met een lagere opleiding, minder ervaring, maar met een gezonde dosis motivatie. Vraag ook wat de sollicitant zelf van de functie verwacht. Wanneer jullie hierbij hier op een lijn zitten is dit al een stap in de goede richting.

7. Kies voor een uitzendbureau

Lukt het zelf niet of heb je geen tijd om zelf kandidaten te selecteren? Dan kan een uitzendbureau op korte termijn werknemers leveren. Ook voor de wat hogere functies kunnen zij een lijst met kandidaten opstellen, waaruit jij vervolgens mag kiezen. Als deze persoon jou bevalt, kun je er uiteindelijk voor kiezen om hem of haar in dienst te nemen.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Goed personeel ligt niet voor het oprapen. Toch laten veel bedrijven AOW’ers bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd direct afvloeien. Dat…
Detacheren biedt je de flexibiliteit om snel en zonder langdurige verbintenis gekwalificeerde professionals in te huren. Daarbij leen je als het ware…
Zoek je snel versterking voor je team en zie je op tegen sollicitatieprocedures en complexe administratie? Een uitzendkracht kan de ideale oplossing…
Veel ondernemers worstelen met een tekort aan arbeidskrachten. Als je in de huidige, krappe arbeidsmarkt iemand zoekt voor over een maand, ben je veel…
Nieuwe mensen nodig? Beperk jezelf dan niet tot traditionele kanalen voor werving en selectie. Sociale media hebben een gigantisch bereik en bieden…
Na het succesvol doorlopen van de sollicitatiegesprekken is dit het moment waarop je afspraken maakt over de voorwaarden waaronder iemand gaat werken….