Je kent het gezegde wel: eerlijk duurt het langst. De kop boven deze column zegt in feite hetzelfde. Want eerlijk en duurzaam zijn synoniem. En wie wil er nou niet eerlijk zakendoen. Toch?

Inhoudsopgave

Het kan anno 2024 toch niet zo zijn dat jij je ambitie als ondernemer niet waar maakt. Kom naar het webinar → Groeiplan 2024

Vroeger, toen roken nog gezond was, bestonden er hele fabrieken die sigaretten fabriceerden. Aan de lopende band nog wel. Dat ging namelijk een stuk sneller dan met de hand en leverde heel veel winst op. Konden ze zomaar racewagens van laten rijden. En reclames maken van heel stoere mannen die sigaretten rookten. Wilden wij er niet allemaal zo uitzien als de ‘Marlboro man’?
Op een zeker moment ontdekten wetenschappers dat die sigaretten kanker veroorzaakten, maar omdat dat erg vervelend zou zijn voor de winst werd dat heel lang aan niemand verteld. Er werden zelfs rapporten gemaakt waaruit bleek dat je helemaal geen kanker van roken kreeg. Tja, dat begrijpen we nu niet meer.
Dus, heel erg lang werden miljarden sigaretten verkocht terwijl de makers wisten dat het slecht was voor de gezondheid. En op dat moment vertoonden zij dus crimineel gedrag. Je maakt iets en weet dat het slecht is. Hoe is het mogelijk, zou je zeggen.
De stap naar duurzaam gedrag is van hieruit eenvoudig te maken. Vraag je af of jouw product of dienst de wereld tot een betere plek maakt. Moeilijk te beantwoorden? Het wordt iets eenvoudiger als je in lange termijnen denkt. Hoe verhoudt jouw product of dienst zich tot komende generaties? Is het slecht of goed voor hen? Laten we eens een kleine oefening doen.
Productie van schaliegas? Kost meer energie om het uit de aarde te halen dan de energie die je eruit haalt. Noemen we ROEI (Return On Energy Invested). Bovendien is het erg vervuilend. Niet goed voor toekomstige generaties. Stoppen ermee.
Import van gas uit Rusland? Kortetermijnoplossing voor een langetermijnprobleem. Niet duurzaam, want daar kijken we naar de lange termijn.
Het verkopen van oneerlijke financiële producten en diensten? Heeft dat dan ook met duurzaamheid te maken? Jazeker, want die verkoop is maatschappelijk volkomen onverantwoord, dus niet duurzaam. Houdt niet duurzaam stand, duurt niet…
Als je het zo bekijkt gaat duurzaam handelen dus veel verder dan alleen maar groen, elektrische auto’s, LED-verlichting en afval scheiden. Het gaat om ons totale gedrag. Dat toekomstgericht moet worden. Precies.
En het laatste goede nieuws: bedrijven die duurzaam opereren maken allemaal meer winst op de lange termijn. En da’s helemaal mooi.
Leen Zevenbergen is serie-ondernemer. Hij begon op zijn 24ste met zijn eerste bedrijf, Bolesian, dat hij zeven jaar later verkocht aan Cap Gemini. Vanaf dat moment werkte hij aan circa twintig start-ups en gaf hij leiding aan drie grote multinationals. Hij is schrijver van managementboeken, geeft lezingen, heeft een aantal commissariaten en is CEO van het Zweedse zonne-energiebedrijf Solarus.

Als succesvol mkb’er deelt Leen Zevenbergen in zijn column voor De Zaak zijn ervaring en ideeën met mede-ondernemers.

Het is tijd voor een nieuw idee over groei. Meld je aan voor het webinar ‘Groeiplan 2024’

Lees ook…
Wetenschappelijke studies tonen aan dat een groene werkplek voor je medewerkers net zo cruciaal is voor de mentale gezondheid als een goede stoel voor…
Wil je jouw concurrerende producten overtreffen en omzetgroei realiseren? Richt je dan op de bestaande positionering van je merk en kijk je dit kunt…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…
In een tijd waarin werknemers steeds vaker moeite hebben de balans te vinden tussen werk en privé, is het verhogen van de vitaliteit in je bedrijf…
Klanttevredenheid verhogen is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Hoe verhoog je klanttevredenheid? Waar moet je op letten en wat zijn…
Winst maken: het is meer dan een financiële doelstelling; het is de levensader van je onderneming. Maar wat als je bedrijf groeit in omzet en toch…