Binnen- en buitenlandse deskundigen kwamen bij elkaar op het Content Marketing congres te Utrecht. Hun belangrijkste tips op een rijtje.

Benieuwd wat online marketing voor de groei van jouw bedrijf kan betekenen? Doe de Online Klanten Check en ontvang advies over hoe jij meer leads en klanten via je website genereert!

Inhoudsopgave

Eén ding is duidelijk: u heeft een content marketing-strategie nodig om uw bedrijf via alle beschikbare communicatiekanalen onder de aandacht te brengen. De vraag is alleen: hoe doet u dat?

1. Omni-channel in plaats van multi-channel

Volgens Noz Urbina (Urbina consulting) moet u een omni-channel strategie ontwikkelen. Omni-channel staat voor alle kanalen die u gebruikt om uw bedrijf onder de aandacht te brengen (print, mobiel, social media, website). Bovendien moet iedereen die met ‘de buitenwereld’ contact onderhoudt op de hoogte zijn van die strategie. Zodat iedereen hetzelfde verhaal vertelt – want om dat verhaal draait het namelijk!

2. Aangepaste content

Urbina gaf het voorbeeld van een wijnproeverij. De organisator had weliswaar tablets neergezet in de ruimte waar de proeverij plaatsvond, maar die leverden geen toegevoegde waarde. De tablet bood toegang tot de website van de wijnboer, maar bijvoorbeeld niet de mogelijkheid om tijdens de proeverij ook meteen online te bestellen.

Aangepaste content houdt er rekening mee dat klanten op locatie (bijvoorbeeld in een winkel, tijdens een event) ook meteen zaken willen doen. En na afloop ontvangen zij graag een e-mail met een ‘bedankje’ voor hun aanwezigheid en de vraag ‘of [naam bedrijf] nog meer voor u kan betekenen?’

Statische content
  • Dezelfde content voor iedereen
  • Voor elk apparaat moet een apart ontwerp worden gemaakt
Responsive web design
  • Dezelfde content voor iedereen
  • Het ontwerp past zich aan het apparaat aan
  • Print, apps, alles analoog wordt niet meegenomen
Aangepaste content
  • De content verschilt afhankelijk van het doel
  • Kan ingevoerd worden in responsive ontwerpen
  • Print, apps en andere materialen kunnen gevoed worden uit zelfde content strategie

3. Denk in content soorten/boodschap architectuur

Zowel Urbina als Margot Bloomstein benadrukten het belang van de juiste content. Niet méér content, maar de juiste content. Geef bezoekers van uw website de gelegenheid om content te ontdekken. Content beïnvloedt de ervaring. Die hoeft niet altijd per se ‘snel’ te zijn.

Stel uzelf steeds de vraag bij de productie van nieuwe content: wat moet de content doen?
Bloomstein gaf het voorbeeld van een campagne in de VS voor de Mini Cooper. Wat moest de content doen? Denk daarbij ook goed na over gebruik van de juiste lettertypen en fotografie.

Het gevolg was dat toeleveranciers contact opnamen met Mini en hun diensten aanboden (‘Wij kunnen de klanten extra’s bieden’).

Bepaal de juiste keywords voor zoekmachinemarketing. Denk goed na over de boodschap die u wilt overdragen. Kies niet alleen voor concurrerende termen: kies iets unieks.

4. Autoriteit

Een beproefde methode is een expert aan het woord te laten over uw product of dienst. Doe dat – als het even kan – door middel van video.
Tip: een expert hoeft niet per se een ‘grote’ naam te zijn. U kunt ook een lokale of regionale grootheid nemen. Misschien groeit hij wel uit tot een BN’er.

Andrew Davis – die jarenlang voor de Amerikaanse tv werkte voordat hij een consultancy begon voor uitgevers – noemde het voorbeeld van de ‘chicken whisperer’. Een landelijke keten in tractoronderdelen, Tractor Supply, vroeg hem om op gezette tijden in een korte video wat tips te geven over de omgang met kippen.
De video’s waren zo een succes, dat Tractor Supply de man vroeg om in hun filialen verspreid over het land vraag- en antwoordsessies te doen. Op die manier wist Tractor Supply meer klanten naar hun filialen te trekken.
De man is nu zo populair, dat hij zijn eigen radioshow heeft!

5. Exploiteer content gaten

Dezelfde Andrew Davis noemt het voorbeeld van Trish Witkowski die  op het idee kwam om een catalogus van allerlei vouwtechnieken voor papier te maken. Het resultaat was een 850 pagina’s dik boekwerk. Het boekwerk werd een site, de pagina’s werden video’s en behalve papier kan je natuurlijk ook stoffen vouwen (en laten bedrukken!). U begrijpt: drukkers zijn heel blij met de ideeën van Witkowski…..
Met andere woorden: Witkowski was in een gat gestapt dat niemand anders blijkbaar was opgevallen.

De afsluitende woorden van Davis’ keynote doen ook hier opgeld: ‘Denk eens wat meer als televisie’.

Lees ook:

4 redenen om vandaag nog met content marketing te beginnen »

Wil je dat je doelen voor 2024 meer zijn dan alleen dromen? Vind de perfecte marketingmix met de gratis Online Klanten Check.

Lees ook…
Je hebt besloten om in het diepe te springen en te starten als zelfstandige zonder personeel (zzp’er). De baas zijn over je eigen agenda is…
B2b marketing is voor veel ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf de drijvende kracht achter zakelijk succes. Terwijl grote bedrijven vaak over…
i.s.m.
Wanneer je de wereld van online marketing betreedt, en dat is onvermijdelijk, sta je voor cruciale keuzes die het succes van je bedrijf beïnvloeden….
Zoek je een manier om je (online) marketing- of reclamestrategie te finetunen? Gebruik dan een beproefd model dat de tand des tijds heeft doorstaan:…
Je hebt advertenties, je hebt marketing en je hebt growth hacking. Daarbij worden creatieve, onconventionele marketingmethoden gecombineerd met…
i.s.m.
Als ondernemer of bedrijf is het cruciaal om online marketing te omarmen, ongeacht je omvang. In dit artikel delen we 6 redenen waarom je met online…