Wie onderneemt, zoekt (nieuwe) klanten. En wie kan beter vertellen hoe die te vinden zijn dan de collega's? Deze ondernemers delen hun gouden tip, op basis van expertise of ervaring. Iedereen kan direct aan de slag met deze 23 succestips.

Inhoudsopgave

Als ondernemer is het handig als je kunt investeren op momenten dat het nodig is. Zakelijk krediet kan je hier een handje bij helpen. Maar wat zijn jouw opties? Ontdek direct jouw mogelijkheden

Marianne van de Water, van Quorum Preliminary Sales (Q-P-S), adviesbureau in sales en acquisitie, is dé expert op het gebied van ‘koud bellen’.

  • Tip 1: Maak een lijst van 20 potentiële klanten

“Geen rocketscience, maar het wérkt: schrijf twintig namen op van bedrijven die je als klant wilt hebben en bel ze. De eerste keer zoek je uit wie de beslissers zijn en werk je de lijst bij met namen. De tweede keer dat je belt, vraag je direct naar die persoon.”

  • Tip 2: Afspraak maken? Bel vrijdag

“Ik maak de meeste afspraken op vrijdag. De sfeer is dan relaxed: het is dé dag om te bellen en afspraken te maken.”

  • Tip 3: Leuk gesprek gehad? Nabellen!

“Ik zeg altijd maar zo: als je iets wilt, moet je erachteraan. Nabellen dus, een paar weken of een maand na een afspraak. En zorg dat je op dat netvlies blijft, werk aan de branding: stuur een mailtje, kaartje of bloemetje.”

  • Tip 4: Lees al haar blogs bomvol handige tips

Voor ondernemend expert Vincent Smit kennen sociale media als Twitter geen geheimen.

  • Tip 5: Klanten vinden met Google

“Potentiële klanten vind je via Google met een zoekopdracht (een ‘Google search string’) op basis van uw doelgroep. Het zoekresultaat, bijvoorbeeld ‘Directeur Alkmaar Zorginstelling’ plus ‘Twitter’ of ‘LinkedIn’, zijn profielen van prospects die je zo kunt benaderen. Gebruik ‘Google Alerts’ om automatisch nieuwe resultaten toegestuurd te krijgen.”

  • Tip 6: Klanten activeren via Twitter

“Potentiële klanten activeer je op Twitter door kleine ‘speldenprikjes’ te geven. Plaats ze bijvoorbeeld in een openbare lijst (niet onder de noemer ‘prospects’), ‘favoriet’ hun bericht of retweet iets.”

  • Tip 7: Van een tweet een lead maken

“Sales-leads genereren via Twitter is best lastig. Wat wél goed werkt – en leads geeft – zijn berichten met een link naar een bestel- of aanvraagpagina, bijvoorbeeld van een whitepaper.”

  • Tip 8:

Vincent Smit is mede-auteur van de themapocket ‘Sociale Media Management’. Hierin geeft hij meer handige tips hoe klanten te bereiken via sociale media, zie: dezaak.nl/themapockets

Daphne Medik is netwerkcoach en trainer en weet precies hoe meer klanten te werven via een eigen netwerk met gebruik van LinkedIn.

  • Tip 9: Profiel bekeken? Benaderen!

“Zie je dat iemand je LinkedIn-profiel heeft bekeken? Neem contact op! Zeker als het een bekende of bestaande klant is, de kans is dan vaak groter dat er iets uit voortkomt. Stuur een bericht of bel en vraag wat je kunt betekenen.”

  • Tip 10: Maak nieuwsgierig

“Is er iemand die je graag als klant wilt hebben? ‘Tease’ dan een paar keer door op zijn of haar profiel te kijken. Kans is groot dat deze persoon je vanzelf een uitnodiging stuurt om te linken, waarna het gesprek geopend kan worden.”

  • Tip 11: Ontwikkel een netwerkstrategie

“Bekijk voorafgaand aan een borrel of bijeenkomst de deelnemerslijst. Bedenk welke drie mensen je wilt spreken en zorg ervoor dat je met hen even een praatje maakt. Een klik? Spreek dan af om af te spreken.”

  • Tip 12: Laat je aanbevelen

“Als er een oproep of vacature op LinkedIn voorbij komt waar je op wilt reageren, vraag dan drie mensen uit je netwerk jou aan te bevelen in plaats van dit zelf te doen. Het leverde mijzelf recent weer een opdracht op.”

  • Tip 13: Gebruik ‘geavanceerd zoeken’ op LinkedIn

“Hier vind je namelijk je doelgroep (zoek bijvoorbeeld op functie, branche en bedrijfsgrootte) én wie jou bij hen kan aanbevelen. Heel handig, maar nog niet vaak gebruikt.”

  • Tip 14:

Haar blogs met meer slimme netwerktips vind je op dezaak.nl/weblogs/daphnemedik

  • Tip 15:

Maak klanten onderdeel van je bedrijfsvoering

Chris Vreugdenhil, van bakkerij Vreugdenhil uit Maasdijk: “Betrek klanten en gebruik daarvoor sociale media. Loop eens goed door je toko: wat voor jou zo normaal lijkt, is voor klanten bijzonder. Of bedenk een ludieke actie. Om onze nieuwe huisstijl te vieren, deelden wij bijvoorbeeld 2000 vlaggetjes uit. Wie op vakantie een foto maakte en op onze Facebook-pagina postte, had kans op een ‘welkom-thuis-pakket’. Ruim 400 mensen stuurden een foto: van de kerktoren in het dorp verderop tot Canada, Indonesië en Peru en zelfs eentje bij de Niagara-watervallen. Mooi toch, 400 trotse ambassadeurs die jouw bedrijf promoten.”

  • Tip 16: Sociale media voor mkb

De manier waarop Bakkerij Vreugdenhil sociale media inzet, is een prachtig voorbeeld van hoe je er als mkb’er laagdrempelig en effectief gebruik van kunt maken om (nieuwe) klanten te bereiken. Zie bijvoorbeeld facebook.com/bakkerijvreugdenhil.

  • Tip 17: Stel een klantprofiel op van succesklanten

Gijs Huisman van G2O, reclame- en communicatiebureau in Kesteren: “Kijk naar de klanten waar jij op dít moment succesvol mee bent en die bij de ziel van je bedrijf passen. Stel daarvan een klantprofiel op. Dát is de doelgroep, de klanten om op te focussen.”

  • Tip 18: Regel je naamsbekendheid

Sidney Zee van Led2Lease uit Nieuwerkerk aan de IJssel: “Wij moeten het met onze grote led-schermen puur hebben van mond-tot-mondreclame en naamsbekendheid, want we hebben geen verkopers in dienst. En toch zijn we één van de snelst groeiende bedrijven in deze branche. Ons geheim? Zorg ervoor dat je naam door een goed bedrijf in de markt wordt gezet.”

  • Tip 19: Vraag het je adresboek

Edith van Beek, van bureau IN VORM voor grafisch en multimedia-ontwerp, in Driehuis: “Neem initiatief en vraag aan mensen waar jij zelf graag en goed mee samenwerkt, om een doorverwijzing. Juist zij zullen je aanbevelen bij anderen waar ze zelf tot tevredenheid mee werken. Op die manier rolt het als vanzelf.”

  • Tip 20: Samen sta je sterker

Michiel Bakker van ‘t Eethuysje in Castricum: “Zoek de samenwerking op met aanvullende bedrijven! Gasten die bij ons een bioscoop- of concertmenu nemen, eten hier eerst heerlijk en gaan daarna naar de bioscoop aan de overkant of naar een jazzconcert in het hotel verderop.”

  • Tip 21: Wees creatief

Michiel Bakker: “Je kunt met jouw expertise andere diensten of service aanbieden om nieuwe klanten aan te trekken. Hoe wij dat doen? Mensen eten bij ons, maar we geven ook kookworkshops en wijn- spijsproeverijen en delen onze recepten op de lokale radiozender.”

  • Tip 22: Benader de markt sámen met concurrenten

Take Amsing van tuinmeubelen.nl uit Hengelo: “Toen Bukatchi, onze groothandel in tuinmeubelen, in Nederland markt verloor, bedachten we een online platform als verkoopkanaal voor álle verkopers en leveranciers van tuinmeubelen, dus ook voor onze concurrenten. Hun succes is nu ook ons succes en andersom. Door deze manier van samenwerken, bereiken we nieuwe klanten. En we groeien als kool.”

  • Tip 23: Zichtbaarheid zoeken

Take Amsing: “Wie meedoet aan een ondernemerswedstrijd wint aan zichtbaarheid. Wij wonnen de Nationale Business Succes Award 2014 voor onze branche. Dat bracht ons veel publiciteit én nieuwe klanten.”

Nieuwsgierig geworden wat jouw kredietopties zijn en tegen welke voorwaarden? Ontdek direct je opties.

Lees ook…
Financiering is van vitaal belang voor iedere ondernemer. Of je nu financiering zoekt voor je start up, of geld nodig hebt om je bedrijf te laten…
Als je als kleine ondernemer een lening nodig hebt om je zaak verder te helpen, kun je bij een bank aankloppen. Vaak is dat een moeilijke weg. Op zo’n…
Als je voor je bedrijf financiering nodig hebt, dan zou je kunnen aankloppen bij familie of vrienden. Dat scheelt je een heel proces bij een bank of…