Tips voor een onvergetelijke indruk

Heb je nog geen huisstijl? Gemiste kans, want daarmee wordt jouw bedrijf veel herkenbaarder voor belangrijke doelgroepen zoals nieuwe klanten. Waar moet je op letten als je een huisstijl wilt laten ontwikkelen en wat kun je daar zelf aan bijdragen?

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl is de manier waarop een bedrijf zich presenteert. Dat kan natuurlijk op veel manieren. Allereerst visueel: door gebruik te maken van een bedrijfslogo, vaste kleuren en standaard lettertypes die op meerdere dragers worden geplaatst, krijgt een bedrijf een ‘gezicht’. De keus aan huisstijldragers is onbeperkt. Bekende voorbeelden zijn visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, brochures en websites.
Maar een huisstijl bestaat niet alleen uit visuele uitingen. De presentatie van jouw bedrijf heeft ook met gedrag te maken. De manier waarop de telefoon wordt opgenomen, een standaardaanpak bij klachtenafhandeling en zelfs de wijze waarop je jouw auto parkeert als je bij een klant op bezoek gaat (keurig in het parkeervak of scheef op de stoep?) kunnen onderdeel van een huisstijl zijn.

Waarom heb je een huisstijl nodig?

Werken met een professionele huisstijl kent een aantal belangrijke voordelen:
  • Een huisstijl stelt je in staat een goed bedrijfsimago op te bouwen bij alle doelgroepen die voor jouw bedrijf belangrijk zijn,  zoals prospects, bestaande klanten, toeleveranciers en potentiële werknemers.
  • Je onderscheidt je met een huisstijl van jouw concurrenten en wordt dus een herkenbare speler in jouw branche.
  • Tijdens de ontwikkeling van een huisstijl bepaal je welke soorten drukwerk je echt nodig hebt. Bedrijven die met meerdere formaten en soorten enveloppen werken, kunnen ervoor kiezen om voortaan nog maar één formaat te gebruiken. Zo kun je dus besparen op drukwerkkosten.

Wat is een goede huisstijl

Een goede huisstijl is vooral een zichtbare huisstijl. Denk aan het bekende logo van het merk Apple. Wat heeft een appel eigenlijk met computers te maken? Maar iedereen weet welk merk bij dit logo hoort. Probeer dus zo veel mogelijk manieren te bedenken om jouw huisstijl te tonen. Visitekaartjes en briefpapier liggen voor de hand, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Gebruik je bedrijfskleding? Laat dan ook de voor- en achterkant van jassen en shirts bedrukken met jouw bedrijfslogo. En wat dacht je van de suikerzakjes en koffiebekers die in jouw bedrijf gebruikt worden?
Natuurlijk worden er specifieke en technische eisen aan de verschillende onderdelen van een huisstijl gesteld. Een logo moet bruikbaar zijn voor alle dragers van jouw huisstijl. Het moet zowel op briefpapier als bedrijfskleding goed overkomen, en in verschillende formaten afdrukbaar zijn. Een website stelt specifieke eisen aan het lettertype dat je gebruikt.

Wie maakt uw huisstijl?

Als je op zoek gaat naar een ontwerpbureau om jouw huisstijl te laten ontwikkelen, moet je met een aantal belangrijke zaken rekening houden. Hoe vind je de juiste partij om mee samen te werken?
Het kan een voordeel zijn als een bureau of ontwerper al ervaring heeft opgedaan in jouw branche. Kijk op de website van mogelijke partners voor welke opdrachtgevers zij hebben gewerkt en wat zij voor deze bedrijven gemaakt hebben. Jouw persoonlijke voorkeur speelt natuurlijk ook een rol. Op deze manier kun je bepalen of de aanpak van een huisstijlontwerper bij je past. Tip: vraag aan collega-ondernemers of zij bureaus kunnen aanbevelen.
Een goed bureau is ook een flexibel bureau dat snel kan inspelen op jouw wensen. Dit is natuurlijk tijdens, maar vooral ook na het gereedkomen van de huisstijl van belang. Je kunt op een gegeven moment nieuwe huisstijldragers nodig hebben. Bijvoorbeeld posters en vlaggen als je voor het eerst aan een beurs deelneemt. Of je hebt een PowerPoint-presentatie gemaakt voor een verkoopgesprek met een van jouw grootste klanten, en denkt een dag van tevoren dat het toch ook wel handig is als jouw bedrijfslogo daarin wordt getoond.

Wat zijn belangrijke momenten tijdens de samenwerking?

De briefing: een bureau heeft veel informatie over jouw bedrijf nodig om een geschikte huisstijl te ontwerpen. Deze informatie zet je in een briefing. Enkele belangrijke onderdelen van dit document: het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf (wat maakt u bijzonder ten opzichte van de concurrent), de producten die je aanbiedt en een beschrijving van de markt waarin je actief bent.
De briefingsfase is van cruciaal belang. Ondernemers besteden hier veelal te weinig tijd aan, en geven ontwerpers een soort ‘carte blanche’, omdat ze het te druk hebben. ‘Maak maar wat moois’ wordt er dan gezegd. Een bureau kan echter (veel) beter werk afleveren als je voldoende input geeft: geef aan wat je als ondernemer wilt uitstralen, hoe wordt er binnen uw bedrijf samengewerkt, is de sfeer informeel of juist zeer zakelijk, wat is jouw manier van klantbenadering? Op deze manier krijgt een ontwerper een ‘gevoel’ bij jouw bedrijf.
De conceptfase: op basis van de informatie in de briefing en jouw wensen werkt een ontwerper een eerste concept uit voor jouw huistijl. Hij doet een voorstel voor onder meer een logo, lettertypes en kleurgebruik. Vraag zonodig om een aantal voorstellen en bepaal waar je het beste gevoel bij heeft. Je kunt hier natuurlijk een paar dagen over nadenken, maar wacht geen weken met het sein op groen zetten. Leg het concept aan een aantal vaste klanten en medewerkers voor, en vraag of zij de huisstijl bij jouw bedrijf vinden passen. Vraag niet te veel mensen om hun mening, want dan word je alleen maar aan het twijfelen gebracht.

Wat kost een huisstijl?

Wat u voor een huisstijl moet betalen is natuurlijk sterk afhankelijk van wat je wilt hebben. Er zijn bureaus of ontwerpers die voor enkele honderden euro’s hun diensten aanbieden. Maar wat mag je daarvoor verwachten? Wil je samenwerken met een bureau dat echt de tijd voor je neemt, ga dan voor het voortraject van een huisstijl (bepalen vormgeving en ontwerpkosten) uit van een bandbreedte van € 1500,- tot € 2500,-.

Maak goede afspraken

Zorg dat er duidelijke afspraken worden gemaakt over wat je betaalt aan een ontwerpbureau, en zet deze afspraken zwart op wit. ecificeer ook wat je voor een bepaald bedrag krijgt. Er zijn bureaus die werken met een vast tarief voor een geheel huisstijlproject, maar ook partijen die met uurtarieven werken. Wat krijg je precies voor een totaalprijs? Is dat inclusief productiekosten en drukwerk? Wat kost een ontwerper per uur en op welk moment gaat de teller lopen?
Hoe gek het ook klinkt, een huisstijl is niet automatisch jouw eigendom. Je hebt strikt genomen alleen het gebruiksrecht. Het auteursrecht is van de ontwerper. Als je daar geen afspraken over maakt, blijft het ontwerp van de huisstijl het geestelijk eigendom van het bureau.
Een manier om conflicten uit te sluiten is het afkopen van auteursrecht. Denk ook aan de wettelijke bescherming van jouw huisstijl. Laat jouw logo als merk deponeren om te voorkomen dat andere partijen er misbruik van kunnen maken.
Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Met dank aan Johan van den Berg en Maurice Griffioen van Stretta, bureau voor visuele communicatie in Utrecht.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…