Bij internationaal zakendoen gaat het om het vinden van de juiste contacten. Hoe bouw je een buitenlands netwerk op? Doe je dat zelf, via een tussenpersoon of via nog een andere weg? Zes tips om je weg te vinden in het buitenland.

Inhoudsopgave

Het kan anno 2024 toch niet zo zijn dat jij je ambitie als ondernemer niet waar maakt. Kom naar het webinar → Groeiplan 2024

1. Zelf?

Je kunt op een aantal manieren een buitenlandse markt betreden. Via een distributeur of handelsagent, door het openen van een eigen vestiging of door franchising.

2. Handelsmissie

Ga mee met een handelsmissie. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) organiseert handelsmissies en economische missies. Al dan niet met of zonder bewindspersonen, die soms deuren kunnen openen die voorheen gesloten bleven. Ook brancheorganisaties en commerciële bedrijven die internationaal zakendoen promoten, organiseren handelsreizen. Op De Ondernemerskalender vind je onder andere data van deze handelsmissies. 

3. Verdiep je altijd in de cultuur

Onontbeerlijk bij ondernemen over de grens: verdiep je in de cultuur, regels en gewoonten. Tip: In de app NL Exporteert vind je interessante informatie over cultuur in de verschillende landen.

4. Betrouwbare zakenpartner? 

Check voordat je gaat zakendoen of jouw contact een gezond en betrouwbaar bedrijf is. Dit kan op verschillende manieren;

5. Kredietwaardig? 

De kredietwaardigheid kun je checken via je bank, maar ook bijvoorbeeld instellingen als Graydon en Dun & Bradstreet verstrekken kredietrapporten van bedrijven uit de hele wereld.

6. Handig hulpmiddel

De zakenpartnerscan van RVO kan je helpen om zakenpartners of klanten te vinden in het buitenland.

Het is tijd voor een nieuw idee over groei. Meld je aan voor het webinar ‘Groeiplan 2024’

Lees ook…
Door middel van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) meet je hoe ver je op weg bent om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn….
Succesvol ondernemen is voor een flink deel afhankelijk van je zakelijk netwerk. Als zelfstandige is het belangrijk zichtbaar te zijn, zodat je wordt…
Strategisch samenwerken kan een goed idee zijn. Samen met een zakelijk partner of meerdere partners heb je meer te bieden, en dat vinden klanten vaak…
Als mkb-ondernemer ken je de uitdagingen van het ondernemerschap maar al te goed. Je hebt je bedrijf opgebouwd met passie en harde arbeid, maar nu…
Efficiënt voorraadbeheer bereik je met de perfecte balans. Aan de ene kant wil je geen nee verkopen aan je klanten. En aan de andere kant wil je je…
Wat maakt jouw bedrijf in de ogen van klanten zo bijzonder dat zij voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Ofwel: wat is je onderscheidend…