Zo lees je rapporten in Google Analytics

Je hebt rapporten en rapporten. Je kunt in Analytics bij wijze van spreken net zoveel rapporten maken, als je wilt. Met als gevolg dat je "door de bomen het bos niet meer ziet". Wat is nou wel belangrijk en wat niet?
Zo lees je rapporten in Google Analytics

Nadat je bent ingelogd op jouw Google account zie je meestal - nadat je op de naam van jouw website heeft geklikt - als eerste pagina, de pagina met het overzicht van jouw websiteprofielen. 

  1. Klik op Rapporten weergeven van jouw (hoofd)websiteprofiel.
  2. Vervolgens zie je het Dashboard.

Eigenlijk spreekt die pagina voor zich. Wat misschien wel toelichting verdient, is de Kaartoverlay. Wanneer je daar op klikt, zie je waar jouw bezoekers vandaan komen.

Je kun het Dashboard naar eigen goeddunken inrichten. Op elke rapportenpagina staat een button, waarmee je een rapport aan het Dashboard kunt toevoegen. Je kunt ze desgewenst ook weer verwijderen.

Drie kernzaken
In alle rapporten gaat het om drie kernzaken.

  1. Waar komen mijn bezoekers vandaan? Verkeersbronnen.
  2. Wat doen de bezoekers op mijn site? Inhoud.
  3. Wat dragen de bezoekers bij aan mijn doelen? Doelen.

Achter elk item staat een item uit het navigatiemenu vermeld, waar je de bewuste gegevens mee kunt vinden.

Bezoekers
Om een en ander overzichtelijk te maken, gaan wij er voor het gemak even van uit dat je één klant per dag krijgt. Google telt dan als volgt:
Aantal bezoeken: 3
Aantal bezoekers: 1
Aantal unieke bezoekers: 1

Kaartoverlay
Onder de kaart staat een tabel met de plaatsnamen van jouw bezoekers.
Wanneer je bijvoorbeeld 'Het doen van een bestelling' als doel hebt ingevoerd, dan kan het rapport Kaartoverlay je laten zien waar jouw klanten zitten.

  1. Klik op het tabblad Doelset. Je ziet een tabel, waarin staat vanuit welke plaats voldaan is aan welk doel.
    Belangrijker dan waar je klanten vandaan komen, is misschien nog wel het feit waar zij NIET vandaan komen.

Als je van mening bent dat je in bepaalde plaatsen wel heel slecht scoort, loont het de moeite om na te gaan wat daar de reden van is. Een lokale concurent? Een AdWords-campagne, die door een concurrent wordt overtroefd?
Conclusie van die analyse kan bijvoorbeeld zijn, dat je de positie van een AdWords-advertentie in een bepaalde regio moet verhogen.

Verkeersbronnen
Dit menu-item laat je zien via welke bron bezoekers op jouw site komen. Direct verkeer betekent dat mensen de naam van jouw website (URL) direct in hun browser hebben ingevoerd. Naamsbekendheid is daarvoor een vereiste.

Verwijzende sites Dit zegt iets over de populariteit van jouw website bij andere websites. Wanneer je op jouw eigen vakgebeid iets interessants heeft te melden, dan verwijzen anderen graag naar je.
Je kunt anderen ook vragen of zij naar je willen linken.

Zoekmachines Dit item toont hoeveel bezoeken er langs die weg bij je komen.

Zoekwoorden Hiermee kun je zien op welke (on)betaalde zoekwoorden men op jouw site komt.

Zoekopdrachten
Dit rapport kan je waardevolle informatie verschaffen. Stel, je krijgt vijfduizend bezoeken per dag. Dat klinkt goed, niet? Maar wat heb je aan vijfduizend bezoeken, als je er niets mee verdiend?
Je kunt twee graadmeters gebruiken om de kwaliteit van jouw bezoeken te bepalen: Weigeringspercentage, en de mate waarin de bezoeken tot één of meerdere doelen hebben geleid.
Het weigeringspercentage geeft aan hoeveel bezoeken zonder een tweede pagina te bekijken, jouw site hebben verlaten. Daar kunnen meerdere redenen voor zijn:

  • de inhoud van de zoekterm komt niet overeen met wat bezoekers verwachten;
  • de inhoud sluit wel aan bij wat bezoekers verwachten, maar nodigt onvoldoende uit tot verder actie.

Naast het Weigeringspercentage is de mate waarin jouw Doelen worden gerealiseerd van belang om de kwaliteit van het bezoek te bepalen. Om op het tabblad Doelset iets zinvols te vinden, moet je eerder voor elk doel doelwaarden hebben ingesteld. Wanneer je dat hebt gedaan, pluk je er nu de vruchten van. Je kunt dan namelijk zien wat elk bezoek gemiddeld oplevert.

Inhoud
Eigenlijk spreekt dit menu-item voor zichzelf. Interessant is om de pagianweergaves over een langere periode (dan de standaardperiode) te bestuderen. Je kunt dan voor jezelf een daling of stijging van het aantal bezoeken verbinden aan bepaalde acties.

Doelen
Dit rapport geeft een overzicht van de voltooide doelconversies over bijvoorbeeld de afgelopen week.  Als het goed is heb je bij elk doel eerder al een doeltrechter ingesteld – op die manier wordt elke stap die een bezoeker op jouw site onderneemt inzichtelijk.

Een eenvoudige trechter bestaat bijvoorbeeld uit
Stap 1 – inschrijven voor een nieuwsbrief
Stap 2 – bezoeker verstuurt inschrijving.
Stel dat twee van de drie bezoekers die stappen inderdaad volgen, dan heb je een zogenoemd trechtersuccespercentage van 66,67%.
Heb je een laag trechtersuccespercentage? Dan kan dat het gevolg zijn van een van de volgende oorzaken:

  • de stappen in de trechter zijn onduidelijk
  • je vraagt te veel gegevens voor een nieuwsbriefinschrijving
  • de bezoeker wordt geconfronteerd met onverwachte informatie (bijvoorbeeld verzendkosten).

Wil jij jouw website scannen op techniek, populariteit en kwaliteit van de content? Doe dan nu onze gratis websitescan

Doe de websitescan!

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming