Hoeveel tijd van van uw werkweek brengt u zittend door? Een groot deel waarschijnlijk. Investeer daarom in een goede bureaustoel. Een degelijke en juist ingestelde stoel voorkomt veel vervelende rug- en nekklachten, bij uzelf én uw medewerkers.

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Wat is een goede bureaustoel?

De overheid heeft normen vastgesteld voor werkplekken. U bent als werkgever verplicht om te zorgen voor passend en goed ingesteld kantoormeubilair. Een goede bureaustoel is daar onderdeel van, maar dan moet u wel weten waar die aan moet voldoen.

Een goede bureaustoel houdt rekening met persoonlijke kenmerken als lengte en gewicht. Een stoel op maat dus. Gelukkig kunt u de meeste bureaustoelen zelf instellen, op basis van die eigenschappen.

Stoel volgens de norm
Een bureaustoel die aan de NEN-norm voldoet, is in ieder geval in te stellen. Hij voldoet dan aan bepaalde afmetingen, waardoor hij geschikt is voor de meeste mensen.

Volgens de genoemde NEN-norm moet de bureaustoel op een bepaalde zithoogte in te stellen zijn. Dat geldt ook voor de diepte van de zitting, de stand van de rugleuning en hoogte en diepte van de armleuningen. Ook hebben zo’n stoel vijf geremde zwenkwielen voor meer balans en veiligheid. U herkent goedgekeurde stoelen aan het NEN-nummer (NEN-EN 1335).

5 tips voor de juiste instelling van een bureaustoel

Elk mens is uniek en heeft andere lichaamseigenschappen. Dus als u eenmaal een goede stoel hebt gevonden, dan moet u hem nog wel zo instellen dat hij past bij de persoon die er op gaat zitten. Met deze vijf tips zit u al een stuk beter.

  1. De juiste zithoogte
    Bij het instellen van de zithoogte staan de voeten plat op de grond en de knieën bij voorkeur in een hoek van zo’n 90 graden. Let erop dat heup- en kniegewricht in lijn zijn.
  2. Wanneer is de rugleuning goed?
    Een rugleuning staat goed als hij vooral de onderrug ondersteunt, die twee moeten als het ware op elkaar ‘passen’. De zitting van een goede stoel is flexibel.
  3. Goed zitten
    De lengte (en de instelling) van de zitting is goed als het de onderbenen goed ondersteunt. Dat ziet u: als de onderbenen te ver uitsteken, is het zitvlak te kort. Dat is ook voelbaar: als de onderbenen te kort zijn voor het zitvlak, knelt het. Het is ook te checken: als er een hand tussen knieholten en stoel past, is de verhouding goed.
  4. Ondersteun de armen
    Gebruik de armleuningen van de stoel. Dat voorkomt dat nek en schouders te ver omhoog worden getrokken en er klachten ontstaan. De hoogte van een armlegger is goed als hij de arm net licht ondersteunt, de arm in een hoek van 90 graden ligt en er geen spanning in de schouders voelbaar is.
  5. De verhouding bureau en beeldscherm
    Een bureaustoel verhoudt zich ook tot de hoogte van het bureau en de afstand tot het beeldscherm. De armleggers van de stoel zouden ongeveer even hoog moeten staan als het bureau. Het beeldscherm staat op een armlengte afstand. Bij recht vooruit kijken, valt de blik dan net onder de bovenkant van het scherm.

Kijk op arboportaal.nl voor alle arbo-eisen en meer handige informatie over (de verplichting wat betreft) arbeidsomstandigheden.

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Klaar om jouw onderneming naar nieuwe hoogtes te tillen in 2024? Ontdek waarom concrete bedrijfsdoelstellingen onmisbaar zijn voor het succes van jouw…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Wat maakt jouw bedrijf in de ogen van klanten zo bijzonder dat zij voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Ofwel: wat is je onderscheidend…
Al sinds de 19de eeuw kennen we in Nederland de zomervakantie: een periode van zes weken, waarin de scholen zes weken gesloten zijn. Gezinnen met…
Winst maken: het is meer dan een financiële doelstelling; het is de levensader van je onderneming. Maar wat als je bedrijf groeit in omzet en toch…
Klanttevredenheid verhogen is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Hoe verhoog je klanttevredenheid? Waar moet je op letten en wat zijn…