DigiD aanvragen

Waarom is dat belangrijk als ondernemer?
Je moet een DigiD aanvragen om je te kunnen identificeren op websites van de overheid. Bijvoorbeeld voor de aangifte inkomstenbelasting of het aanvragen van een toeslag. Voor de aanvraag van een DigiD heb je een aantal zaken nodig. Welke dat zijn, dat lees je hier.
DigiD aanvragen

DigiD aanvragen
Je moet een DigiD aanvragen zodat je je kunt identificeren op websites van de overheid. Bijvoorbeeld bij de Belastingdienst voor de digitale aangifte inkomstenbelasting, voor het aanvragen van toeslagen of de aanvraag van een Verklaring Arbeidsrelatie (VAR).

DigiD staat voor 'digitale identiteit' en is in die zin vergelijkbaar met een paspoort of identiteitskaart die je bijvoorbeeld aan het loket van het gemeentehuis laat zien.

Woonachtig buiten Nederland
Woon jij in het buitenland? Sinds kort kun je dan in Nederland een DigiD aanvragen bij balies in Echt-Susteren, Enschede, Maastricht, en vanaf 27 mei Den Haag. Later dit jaar kan het ook bij het Nederlands Consulaat-Generaal in Antwerpen en op Schiphol.

Met een geldig Nederlands reisdocument en een burgerservicenummer kun je daar ter plekke een DigiD aanvragen. Bij gebleken succes kan dit straks bij meer gemeenten en Nederlandse ambassades aangeboden.

Pas op voor valse e-mails
De Belastingdienst en DigiD waarschuwen regelmatig voor valse e-mails die afkomstig lijken van de Belastingdienst en waarin wordt gezegd dat je een belastingteruggave kunt krijgen. In deze mail staat ook het DigiD-logo. Klik hier niet op en ook niet op andere links! Je komt namelijk uit op een valse DigiD-website waar om jouw DigiD-gebruikersnaam en wachtwoord wordt gevraagd. Gooi de e-mail direct weg.

Machtigen en uw DigiD
Je kunt iemand machtigen om de digitale aangifte voor jou te doen. Dat doe je door de machtigingscode op je aangiftebrief aan diegene te geven. Je geeft dus niet je eigen DigiD af.

DigiD en uw fiscale partner
Doe jij voor jezelf of samen met je fiscale partner aangifte? Dan gebruiken jullie beide je eigen DigiD.

1,5 jaar geldig
Jouw DigiD is na elke keer dat je hem gebruikt 1,5 jaar geldig. Daarna verloopt hij. Je ontvangt daarvan per mail bericht als je jouw e-mailadres hebt opgegeven.

Zekerheidsniveaus
DigiD heeft de volgende zekerheidsniveaus: 

Basis - DigiD gebruikersnaam met wachtwoord, zonder sms functie
Midden - DigiDgebruikersnaam met wachtwoord, met sms functie
Hoog - Hiervoor moet eerst de elektronische identiteitskaart worden ingevoerd.

Dit heeft u nodig voor de aanvraag van uw DigiD
Wil je een DigiD aanvragen? Dan heb je het volgende nodig:

- Burgerservicenummer (BSN)
- Geboortedatum
- Adresgegevens
- Gebruikersnaam en wachtwoord. Deze kun je zelf kiezen.

De volgende zaken zijn optioneel:

- E-mailadres. Daarop ontvang je dan bericht om jouw DigiD te activeren, of de waarschuwing dat je DigiD binnenkort verloopt.
- Mobiel nummer. Dit is nodig voor DigiD mét sms-functie (zie: Zekerheidsniveaus).

Meer informatie
- De algemene site van DigiD »
- De helpdesk van DigiD: 0800 - 023 04 35 (werkdagen van 8.00 tot 22.00 uur)

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming