Of je die 250 kilometer in de praktijk ook haalt? Dat hangt natuurlijk van de omstandigheden af. En je rijstijl. Bij een eerste kennismaking in Zuid-Frankrijk bewijst de long range Leaf zich in elk geval als een serieus te nemen alternatief voor verreweg de meeste zakelijke gebruikers.
Nieuwe techniek
Zelf vraag ik me dan meteen af hoe ze dat gefikst hebben. Door er á la Tesla gewoon een enorme partij accu’s in te zetten? Antwoord: nee, het battery pack is zelfs precies even groot. Ze hebben namelijk een nieuwe techniek ontwikkeld die meer dan een kwart extra energie kan opslaan. Met die nieuwe hightech ‘cellen’ is de auto maar 21 kilo zwaarder.
Bijkomend voordeel is dat het opladen net zo rap gaat als bij de huidige Nissan LEAF. Met een snellader ben je in een half uur weer in business. Dat is geen loze belofte, want zo snel kreeg ik hem ongeveer weer terug nadat hij in een extreme testrit met een route over de Col de Turini was leeg getrokken. In de voetsporen van de rallyrijders in de Monte Carlo rally die in de ‘nacht van de lange messen’ een fameuze nachtelijk proef naar de bergpas op dik 1.600 meter hoogte afraffelen.
In mijn geval in vlot tempo, maar zonder je leven in de hand te nemen zogezegd. Zelfs in die extreme testrit met ontelbare hairpins en stijgingspercentages tot 9 procent – berensteil – noteert het grote beeldscherm uiteindelijk een bereik van 155 kilometer. Zie dat dan maar als een minimum waarde.
3 cent per kilometer
En ja… intussen weer bekomen van de langs de diepe afgronden met symbolisch lage muurtjes ietwat opgelopen bloeddruk, thank you very much. Wie zei daar dat elektrische auto’s niet spannend zijn?!
Met een realistische range rond de 200 kilometer ligt feitelijk heel ons land – en zo hier en daar een stukje bij de buren – binnen bereik. En in de vakantie dan? Mocht je ook naar de Col de Turini willen: Nissan LEAF-rijders kunnen gebruik maken van een vakantieauto.
En dan is er natuurlijk ook nog dat kleine detail van 4 procent bijtelling. En brandstofkosten van 3 cent per kilometer. Of nul, als je onderweg de bijgeleverde snellaadpas kunt gebruiken.