De plannen voor Autobrief II – de autobelastingen voor de komende jaren – leken tamelijk geruisloos door de Tweede Kamer te gaan, maar zoals zo vaak zit de duivel in de details. Het meest opvallende daarvan is een aanpassing waardoor oplaadbare hybride auto’s in 2017 hun voordeelpositie verliezen.

Inhoudsopgave

Wist je dat je tot 30 september met terugwerkende kracht kan profiteren van je BV? Geruisloze inbreng is een fiscale regeling waar je gebruik van kan maken als je je eenmanszaak of vof omzet naar een BV. Ontdek direct wat jouw opties zijn

De bijtelling gaat, in gewoon Nederlands, volgend jaar in één stap naar de 22 procent. Dat is het percentage dat volgend jaar voor alle auto’s als eenheidstarief geldt. De enige uitzondering blijven volledig elektrische auto’s met 4 procent.
Het ligt voor de hand dat er later dit jaar dus wederom een grotere belangstelling voor de plug-in hybrides in de showrooms zal ontstaan. Een nieuwe eindejaars run zal het wellicht niet worden, want de grootste pret in de voordelen was dit jaar al verdwenen.
Maar wat helpt is het feit dat de opbrengsten van het ‘afknijpen’ van de gunstige bijtelling wèl worden teruggeploegd naar diezelfde plug-ins. Tot 2020 blijven rijders van zulke auto’s namelijk een half tarief motorrijtuigenbelasting betalen. De MRB zou in eerdere plannen juist worden verhoogd.
Ondernemers die voor zichzelf of een werknemer nog een 15-procent auto willen scoren zullen er dus vlot bij moeten zijn. De praktijk leert dat bij grote vraag maandenlange levertijden ontstaan op de meest gewilde modellen.
Flauw van het hele gedoe rond de bijtelling? En een prettige dikke auto op het oog die nu in de hoogste 25-procentcategorie valt?

Even wachten

Dan is het advies dat je misschien juist even moet wachten. Volgend jaar geldt als gezegd 22 procent namelijk als standaardtarief bijtelling en het zou pijnlijk zijn om vijf jaar lang toch de huidige ‘25 procent’ in de inkomstenbelasting af te rekenen, terwijl dat in januari 2017 dus wordt verlaagd.
In dat hele verhaal blijven alleen volledig elektrisch rijdende auto’s écht gestimuleerd met fiscale voordelen en –kortingen. Bij aanschaf tot 2020 houden ze de laagst mogelijke bijtelling en tot die tijd geldt een nultarief motorrijtuigenbelasting. Bijkomend argument om misschien toch iets serieuzer naar elektrisch rijden te kijken: vanaf volgend jaar wordt de energiebelasting voor openbare laadpunten verlaagd.
Lees: een stuk goedkoper laden. Nu is dat vaak namelijk opmerkelijk kostbaar.
Ontmoediging van de diesel
Wat ook opvalt – het is de andere vrij grote wijziging in de Autobrief II plannen – is dat diesels verder worden ontmoedigd. Beloofde kortingen gaan niet door en worden teruggestopt in de BPM op alle auto’s. Daarvan wordt de BPM versneld lager. Ook ligt er een plan om vanaf 2019 de wegenbelasting voor oude en sterk vervuilende diesels flink op te schroeven.
Kortom: oranje licht voor diesel rijden, groen licht voor elektrische auto’s en vanaf volgend jaar sterk verminderd voordeel voor nieuwe plug-in hybride auto’s. De Eerste Kamer moet er zijn licht nog over laten schijnen, maar insiders geven aan dat de aanpassingen juist daarom zijn doorgevoerd. Om aan een meerderheid te komen.

Benieuwd of jij met terugwerkende kracht kan profiteren van geruisloze inbreng? Ontdek direct je opties >

Lees ook…
De besloten vennootschap is een rechtspersoon met een in aandelen verdeeld kapitaal, waarin de aandeelhouders met een of meer aandelen deelnemen. Wat…
i.s.m.
In sommige gevallen kan het voordeliger zijn om je eenmanszaak om te zetten naar een bv (besloten vennootschap). Bijvoorbeeld als je onderneming groeit…
i.s.m.
De Zaak praat regelmatig met experts: mensen met gespecialiseerde kennis die nuttig kan zijn voor ondernemers. Deze week sprak De Zaak met expert…
Wil je samen ondernemen met je levenspartner? Voordat je de sprong waagt, is het essentieel om de juiste rechtsvorm te kiezen. Deze keuze heeft grote…
Sta je op het punt een zakelijke sprong te wagen en twijfel je tussen een nv of bv? Deze keuze kan de toekomst van je onderneming flink beïnvloeden….
i.s.m.
Een holdingstructuur is een zakelijk concept dat steeds populairder wordt onder ondernemers en investeerders. Het is een strategische zet die…