Bij de groei van je bedrijf denk je al snel aan uitbreiding van de productiecapaciteit of het opzetten van enorme marketingcampagnes voor het werven van nieuwe klanten. Toch zijn er ook andere manieren om groei te bewerkstelligen die misschien wat minder voor de hand liggen. Wij zetten zeven groeitips voor je op een rij:

Het kan anno 2024 toch niet zo zijn dat jij je ambitie als ondernemer niet waar maakt. Kom naar het webinar → Groeiplan 2024

Inhoudsopgave

1. Haal het maximale uit je klanten

Heb zoveel mogelijk contact met je klanten en kies voor een persoonlijke benadering. Stel jezelf steeds de vraag: wat kun je nog meer aan je bestaande klanten verkopen? Zo haal je het maximale uit je huidige klantenkring. Steek alleen energie in de meest veelbelovende leads. Dit werkt beter dan het benaderen van allerlei contacten die waarschijnlijk toch geen nieuwe business opleveren.

2. Benut de kracht van social media

Social media als Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram zijn de ideale manier om het contact met je klanten te onderhouden. Ze helpen je bij het profileren van je bedrijf en product of dienst. Maar belangrijker nog: social media herbergen een schat aan data die vaak gratis in te zien is. Doe daar je voordeel mee!

3. Selecteer op doorzettingsvermogen

Bij het aannemen van nieuwe mensen loont het om op bepaalde eigenschappen te selecteren. Groeien met je bedrijf gaat onvermijdelijk gepaard met frustraties. Je hebt er dus gemotiveerde medewerkers voor nodig die initiatief tonen, goed met tegenslagen om kunnen gaan en leren van hun fouten.

4. Zorg voor een goede sfeer en diversiteit

Je personeel is hét uithangbord voor je bedrijf en product/dienst. Als je medewerkers tevreden zijn en plezier hebben in hun werk, betaalt dat zich uit in groei. Let er ook op dat niet alle werknemers exact dezelfde achtergrond, vaardigheden en denkwijze hebben, want diversiteit maakt een bedrijf sterker.

5. Kijk kritisch naar je energieverbruik

Als je zuinig met energie omgaat, blijft er meer budget over voor andere zaken. LED-verlichting, een nieuwe cv of extra isolatie zijn investeringen die zich binnen vijf jaar  terugverdienen. Benieuwd wat dit je oplevert? Neem contact op met Essent voor advies en een EnergieFitscan op locatie.

6. Geef anderen de ruimte om zich te ontwikkelen

Het is geen slecht idee om af en toe een paar weken op vakantie te gaan. Zo krijgen anderen de kans om zelfstandig beslissingen te nemen en problemen op te lossen. Dit is erg leerzaam en tegelijkertijd goed voor je bedrijf. Ook komen zo zwakke schakels in je bedrijfsstructuur of -systemen aan het licht.

7. Blijf investeren in nieuwe technologie

Sommige investeringen kun je beste even uitstellen, maar bezuinig liever niet op de technologie die je gebruikt. Houd je software up-to-date en schaf nieuwe apparatuur aan als deze cruciaal is voor je kernactiviteiten. Anders beknot je de groei van je onderneming én schuif je het probleem naar voren.

Het is tijd voor een nieuw idee over groei. Meld je aan voor het webinar ‘Groeiplan 2024’

Lees ook…
Efficiënt voorraadbeheer bereik je met de perfecte balans. Aan de ene kant wil je geen nee verkopen aan je klanten. En aan de andere kant wil je je…
Klanttevredenheid verhogen is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Hoe verhoog je klanttevredenheid? Waar moet je op letten en wat zijn…
Financiering vinden voor je bedrijf kan ingewikkeld en duur zijn. Je kunt een bank niet voldoende zekerheid bieden. Of de rente is erg hoog. Hoe kun je…
Al sinds de 19de eeuw kennen we in Nederland de zomervakantie: een periode van zes weken, waarin de scholen zes weken gesloten zijn. Gezinnen met…
Door middel van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) meet je hoe ver je op weg bent om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn….
Winst maken: het is meer dan een financiële doelstelling; het is de levensader van je onderneming. Maar wat als je bedrijf groeit in omzet en toch…