Franka van Dommelen werkte in 2007 parttime op de HR-afdeling van een distributiebedrijf. Toen zij voor de keus werd gesteld om er fulltime te komen werken of iets anders te gaan zoeken, koos zij voor het laatste. Van Dommelen had andere plannen: een masteropleiding Opera in Hamburg. Om die studie te bekostigen, ging zij voor negen maanden aan de slag als HR-manager bij E-Way Out. Onlangs nam zij het bedrijf over.

Inhoudsopgave

Wat is jouw bedrijf waard? Start de gratis Brookz Waardescan, krijg snel inzicht in de actuele waarde van je bedrijf en doe er je voordeel mee!

Naam: Franka van Dommelen (32)
Burgerlijke staat: Gehuwd, twee kinderen
Bedrijf: E-Way Out (begin 2016: Emma Handson)
Sinds: 1993
Medewerkers: 22 (15 fulltime)

Theaters Tilburg

“Ik ken nauwelijks mensen die in een vergelijkbare situatie zitten als ik. Sinds kort zit ik bij Jong Management en dan ontmoet je wel meer mensen die in dezelfde fase zitten, zowel qua werk als privé. Maar ondernemers die ervaring hebben met een bedrijfsovername, die moet je wel opzoeken. Dat vind ik de grootste uitdaging: mensen vinden die in hetzelfde schuitje zitten als ik. Mijn vrienden zijn allemaal in loondienst.”

Management support (ook voor mkb en zzp’ers)

E-Way Out doet aan management support in de breedste zin des woords voor diverse bedrijfssectoren. Van telefoon- en notuleerservice tot social media-support en personal assistant. Zowel op locatie als op afstand. Dat wil zeggen: met behulp van live videoverbindingen en spraaksoftware. Tot de klanten behoren grote bedrijven als  Achmea, maar bijvoorbeeld ook een ouderenorganisatie (“daar houden wij de website voor bij”) en zzp’ers.

E-Way Out werd in 1992 opgericht door Joos Geerts. Enkele jaren geleden kreeg zij gezondheidsproblemen en nam contact op met Van Dommelen: of zij niet een grotere rol wilde spelen? Van Dommelen studeerde op dat moment in Hamburg. Omdat het werk ‘op afstand’ kon worden gedaan, kon zij rustig tegelijkertijd haar Master (Opera) in het buitenland halen. “Via Skype hebben wij toen een jaar lang het bedrijf gerund: ik zat in Hamburg, de eigenaar zat wegens gezondheidsklachten in Spanje en de managementassistente zat in Nederland.”

Overname

In 2011 werd Van Dommelen adjunct-directeur. In 2012 werd zij officieel tot directeur benoemd, nadat de gezondheidssituatie van Geerts zodanig verslechterde dat die de dagelijkse leiding moest overdragen. “Ik zag de cijfers – 20% omzetgroei in de laatste drie jaar – en toen realiseerde ik mij dat ik misschien nooit meer zo’n kans krijg.”

“Ik heb het zelf voorgesteld. Maar het was nooit mijn vooropgezette doel. En hoewel ik niet uit een ondernemersgezin kom, hebben mijn ouders mij wel altijd zo opgevoed van ‘Je moet alles aanpakken! Je moet kansen zien.’ Ik zie ook altijd overal mogelijkheden!”

‘Dit verveelt nooit’

“Ik wil dit bedrijf – met de mensen waarin ik heel veel potentie zie – graag verder blijven ontwikkelen en daar voel ik mij ook verantwoordelijk voor. De meeste medewerkers zijn HBO+ geschoold. Ze willen inhoudelijk leuk werk doen, maar ook tijd hebben om thuis hun zaken te regelen. Dat is bij E-Way Out al jaren zo, dat maakt onderdeel van onze cultuur. Dit verveelt nooit. Het geeft mij ook heel veel plezier. Ik zie het niet als werk.”

Toekomstplannen

Ze zit boordevol plannen nu zij de volledige verantwoordelijkheid over het bedrijf heeft. “De wereld verandert. Om die reden gaan wij ook over tot een naamswijziging. E-Way Out is een beetje gedateerd, de naam stamt uit de jaren negentig en zegt ook niet zoveel over wat wij doen en wie wij zijn. Het wordt Emma Handson: Emma staat voor allesomvattend.”

Text and secretary solutions wordt de pay-off. “Naast onze eigen werkzaamheden via Mobiel Dicteren zijn  we partner geworden van Nuance. Dat houdt in dat onze mensen een training volgen, wij schuiven geen pakketjes. Nu is het op zo’n niveau dat wij het durven aan te bieden aan klanten. Wij moeten een taal- en tekstcentrum worden.” Alsof dat nog niet genoeg is, wil Van Dommelen ook starten met een b-lijn, “waarmee wij een nieuwe doelgroep willen bereiken. Alles om de klant ruimte en rust te geven.”

Auteur: Flip Schultz

Nieuwsgierig geworden naar wat de actuele waarde is van jouw bedrijf? Bereken gratis de waarde van jouw bedrijf en doe er je voordeel mee!

Lees ook…
De verkoop van een eenmanszaak of vennootschap onder firma (vof) is ingewikkelder dan van bijvoorbeeld een besloten vennootschap (bv). Hier zetten we…
Je wilt een bedrijf overnemen en vraagt je af: hoe ga ik de bedrijfsovername financieren? Je hebt verschillende mogelijkheden. Welke optie het beste…
De overname van een familiebedrijf – aan andere familieleden of aan een derde partij buiten de familie – is een delicaat proces en vraagt een goede…
Als je met jouw bedrijf stopt of het overdraagt, moet je normaal gesproken met de Belastingdienst afrekenen over de stakingswinst. Maar als je…
Als je een bedrijfswoning overbrengt naar jouw privévermogen, moet je afrekenen over het verschil tussen de waarde in het economisch verkeer en de…
Een bedrijf kopen of verkopen is voor de meeste ondernemers een enorme mijlpaal. Naast alle zakelijke aspecten komen er vaak emoties bij kijken. In dit…