Duurzaamheidsdoel per kilometer dichterbij

Van groot tot klein, elk zichzelf respecterend bedrijf denkt na over duurzaamheid. Groene compensatie voor je kilometers kan daaraan bijdragen.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Van Google tot populaire rockbands: iedereen gaat klimaatneutraal. Het fenomeen wordt steeds populairder onder grootbedrijven, maar wat kun je er praktisch mee?
Voordat we het fenomeen CO2-neutraal gaan uitleggen, kijk even naar een paar voorbeelden. Zij hebben allemaal de doelstelling van CO2-neutraal:
  • Het WK voetbal
  • Bedrijven als HSBC, Swiss Re, Google, Nike, Dell en Vancity
  • De Wereldbank
  • Complete landen: IJsland, Nieuw Zeeland, Noorwegen en Costa Rica
  • De Rolling Stones, Coldplay en andere rockbands
  • Allerlei organisaties, scholen, kerken, mediabedrijven, filmstudio’s en luchtvaartmaatschappijen
Deze lijst bevat natuurlijk de grootste bedrijven en initiatieven. Toch is klimaatneutraliteit, zoals het ook wel wordt genoemd, ook voor de gewone ondernemer een haalbaar plan.

Wat is CO2-neutraal?

We vervuilen allemaal het milieu. Dat kun je proberen te stoppen, maar zoiets is lastig. Om toch te zorgen voor een kleine voetafdruk, kun je bijvoorbeeld bomen planten. Die vangen CO2 op en zetten het om in zuurstof. Zo compenseer je jouw vervuiling. Omdat klimaatverandering een globaal probleem is, kun je hier in Nederland doorgaan met vervuilen terwijl je bomen plant in Nicaragua – of zonnepanelen bouwt, want die tellen ook mee. Internationaal zijn er afspraken gemaakt hoe groene projecten, zoals schone energie, opwegen tegen het uitstoten van CO2.

Waarom zou ik dat doen?

Ten eerste: we moeten de aarde behoeden voor een ramp. Mocht je daarvan niet overtuigd zijn, lees dan eens een wetenschappelijk akkoord door of – als je de klimaatontkenners een kans gunt – google eens op ‘climate deniers funding ExxonMobil’. Ten tweede is het compenseren van CO2-uitstoot vrij gemakkelijk – zeker vergeleken met technische ingrepen of een gedragsverandering, zoals de auto inwisselen voor een fiets. Ten derde, zo waarschuwen sommigen, is een CO2-belasting op den duur niet tegen te houden – en een goede voorbereiding is het halve werk. Tot slot het vierde, meest belangrijke aspect: het is supergoed voor je imago.
Dat laatste kan resulteren in meer klanten of hogere verkoop – dat is evident. Maar het leidt ook tot meer toewijding van je personeel. “Onze CO2-neutrale positie heeft een gevoel van trots ontwikkeld bij onze werknemers”, zegt een woordvoerder van de National Australia Bank. “En het helpt om talent aan te trekken. Jongeren die solliciteren, vragen er uit zichzelf om.”

Maar hoe dan?

Je kunt op verschillende manieren klimaatneutraal gaan: je kunt energierekeningen compenseren en ‘groene’ verzekeringen afsluiten. Een van de meest in het oog springende initiatieven, die steeds populairder worden, is CO2-neutraal rijden. De auto wordt namelijk gezien als grote vervuiler. Wie die vervuiler inwisselt voor iets beters, kan bij klanten op ‘likeability’ scoren. Zo kun je simultaan het milieu en je imago verbeteren.

Haken en ogen

Er zitten wel haken en ogen aan. Het belangrijkste punt: dat wereldverbeteren zal uit jezelf moeten komen. Op allerlei sites kun je, aan de hand van verbruik en aantal kilometers, uitrekenen hoeveel tientjes je aan groene projecten moet overmaken om CO2-neutraal te zijn. Dat vergt doorzettingsvermogen. Bovendien: vertrouwen klanten jou op je blauwe ogen?
Een andere optie is werken met een leasemaatschappij. Die bieden vaak speciale groene opties aan. Soms gaat dat automatisch via de tankpas: tijdens het tanken wordt berekend hoeveel je moet bijdragen. Die kosten worden dan standaard meegenomen op de tankpas. Met zo’n groen leasesysteem is het iets makkelijker pronken op de website.

CO2-compensatie

Die CO2-compensatie kost zo’n 2,5 eurocent per liter extra. Bij een verbruik van 4 liter per 100 km komt dat uit op 25 euro per jaar, aangezien bedrijfsauto’s volgens het CBS 25.000 kilometer per jaar afleggen. Die 25 euro is snel terugverdiend met een groen imago en bovendien, nog veel belangrijker, ben je goed bezig. Karma is nog nooit zo goedkoop geweest.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Het verbouwen van je kantoor kan een spannend avontuur zijn, maar het kan ook een behoorlijke uitdaging zijn. Of je nu een klein bedrijf hebt of een…
Een heerlijke witte wijn kan altijd. Bij een goed diner bijvoorbeeld, als er iets te vieren valt of gewoon zomaar. Dat zal elke wijnliefhebber beamen….
Je bedrijf promoten? Dan is marketing van groot belang. Het is de sleutel tot het bereiken van een breed publiek en het aantrekken van klanten. Alleen,…
Kenmerkend aan het runnen van een succesvolle zaak is dat elke cent telt. En dat financiële flexibiliteit geen luxe is, maar een noodzaak. Hierdoor is…
Als warenhuis is het belangrijk om een breed assortiment aan te bieden aan B2B-klanten. Eén van de productcategorieën die niet mag ontbreken in het…
De voedselveiligheid is een belangrijk onderwerp voor zowel consumenten als producenten. Het is daarom van groot belang dat er voldoende toezicht wordt…