CO2-neutraal rijden is goedkope karma

Duurzaamheidsdoel per kilometer dichterbij
Van groot tot klein, elk zichzelf respecterend bedrijf denkt na over duurzaamheid. Groene compensatie voor je kilometers kan daaraan bijdragen.
CO2-neutraal rijden is goedkope karma
Van Google tot populaire rockbands: iedereen gaat klimaatneutraal. Het fenomeen wordt steeds populairder onder grootbedrijven, maar wat kun je er praktisch mee?
Voordat we het fenomeen CO2-neutraal gaan uitleggen, kijk even naar een paar voorbeelden. Zij hebben allemaal de doelstelling van CO2-neutraal:
  • Het WK voetbal
  • Bedrijven als HSBC, Swiss Re, Google, Nike, Dell en Vancity
  • De Wereldbank
  • Complete landen: IJsland, Nieuw Zeeland, Noorwegen en Costa Rica
  • De Rolling Stones, Coldplay en andere rockbands
  • Allerlei organisaties, scholen, kerken, mediabedrijven, filmstudio’s en luchtvaartmaatschappijen
Deze lijst bevat natuurlijk de grootste bedrijven en initiatieven. Toch is klimaatneutraliteit, zoals het ook wel wordt genoemd, ook voor de gewone ondernemer een haalbaar plan.

Wat is CO2-neutraal?

We vervuilen allemaal het milieu. Dat kun je proberen te stoppen, maar zoiets is lastig. Om toch te zorgen voor een kleine voetafdruk, kun je bijvoorbeeld bomen planten. Die vangen CO2 op en zetten het om in zuurstof. Zo compenseer je jouw vervuiling. Omdat klimaatverandering een globaal probleem is, kun je hier in Nederland doorgaan met vervuilen terwijl je bomen plant in Nicaragua – of zonnepanelen bouwt, want die tellen ook mee. Internationaal zijn er afspraken gemaakt hoe groene projecten, zoals schone energie, opwegen tegen het uitstoten van CO2.

Waarom zou ik dat doen?

Ten eerste: we moeten de aarde behoeden voor een ramp. Mocht je daarvan niet overtuigd zijn, lees dan eens een wetenschappelijk akkoord door of – als je de klimaatontkenners een kans gunt – google eens op ‘climate deniers funding ExxonMobil’. Ten tweede is het compenseren van CO2-uitstoot vrij gemakkelijk – zeker vergeleken met technische ingrepen of een gedragsverandering, zoals de auto inwisselen voor een fiets. Ten derde, zo waarschuwen sommigen, is een CO2-belasting op den duur niet tegen te houden – en een goede voorbereiding is het halve werk. Tot slot het vierde, meest belangrijke aspect: het is supergoed voor je imago.
Dat laatste kan resulteren in meer klanten of hogere verkoop – dat is evident. Maar het leidt ook tot meer toewijding van je personeel. “Onze CO2-neutrale positie heeft een gevoel van trots ontwikkeld bij onze werknemers”, zegt een woordvoerder van de National Australia Bank. “En het helpt om talent aan te trekken. Jongeren die solliciteren, vragen er uit zichzelf om.”

Maar hoe dan?

Je kunt op verschillende manieren klimaatneutraal gaan: je kunt energierekeningen compenseren en ‘groene’ verzekeringen afsluiten. Een van de meest in het oog springende initiatieven, die steeds populairder worden, is CO2-neutraal rijden. De auto wordt namelijk gezien als grote vervuiler. Wie die vervuiler inwisselt voor iets beters, kan bij klanten op ‘likeability’ scoren. Zo kun je simultaan het milieu en je imago verbeteren.
 

Haken en ogen

Er zitten wel haken en ogen aan. Het belangrijkste punt: dat wereldverbeteren zal uit jezelf moeten komen. Op allerlei sites kun je, aan de hand van verbruik en aantal kilometers, uitrekenen hoeveel tientjes je aan groene projecten moet overmaken om CO2-neutraal te zijn. Dat vergt doorzettingsvermogen. Bovendien: vertrouwen klanten jou op je blauwe ogen?
Een andere optie is werken met een leasemaatschappij. Die bieden vaak speciale groene opties aan. Soms gaat dat automatisch via de tankpas: tijdens het tanken wordt berekend hoeveel je moet bijdragen. Die kosten worden dan standaard meegenomen op de tankpas. Met zo’n groen leasesysteem is het iets makkelijker pronken op de website.
 

CO2-compensatie

Die CO2-compensatie kost zo’n 2,5 eurocent per liter extra. Bij een verbruik van 4 liter per 100 km komt dat uit op 25 euro per jaar, aangezien bedrijfsauto’s volgens het CBS 25.000 kilometer per jaar afleggen. Die 25 euro is snel terugverdiend met een groen imago en bovendien, nog veel belangrijker, ben je goed bezig. Karma is nog nooit zo goedkoop geweest.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming