Wat er allemaal komt kijken bij een professionele website

Als je een website hebt of er een wilt laten maken, is er veel om rekening mee te houden. Zoals: wat wil je ermee bereiken, wie bouwt de site en hoe houd je de informatie up-to-date, welke regels zijn van toepassing?
Wat er allemaal komt kijken bij een professionele website

- Waarvoor je de website gebruikt
- Zelf doen of uitbesteden
- Welke partij gaat de site hosten
- Domeinnaam
- Na de lancering
- Score in zoekmachines
- De regels van het spel
- Algemene voorwaarden (online zetten)
- Betrouwbare uitstraling
 

Waarvoor je de website gebruikt Waarvoor gebruikt u de website?

Denk van tevoren goed na over het doel. Wat is de voornaamste functie? Is de site verkoopkanaal, informatiemedium, etalage of een combinatie? Het antwoord op deze vraag is bepalend voor de manier waarop de site wordt gebouwd en ingericht en hoeveel webpagina's en -ruimte je nodig hebt.

 

Zelf doen of uitbestedenZelf doen of uitbesteden?

Als je het ontwikkelen van een website grotendeels in eigen hand wilt houden, zijn daar genoeg mogelijkheden voor. Er zijn tal van partijen die standaardwebsites aanbieden, waarop je je eigen informatie kwijt kunt. Dit soort sites kent wel beperkingen. Je moet genoegen nemen met een uniforme opmaak, waarbij weinig of geen ruimte is voor specifieke wensen. Het voordeel is dat de kosten relatief laag zijn.

Als je een website op maat wilt, ga dan bij voorkeur in zee met een webbouwer die ervaring heeft in jouw branche. Informeer of hij (zij) al opdrachten heeft uitgevoerd voor collega-ondernemers in de branche. Dergelijke informatie vind je op de sites van webbouwers.

Als je een expert in de arm wilt nemen om een website te laten ontwikkelen, vraag dan bij een aantal partijen een offerte aan. De kosten voor het laten bouwen van een site kunnen namelijk behoorlijk uiteenlopen.

Het is bijna ondoenlijk om aan te geven wat een 'normaal' tarief is voor het laten bouwen van een website en/of een webwinkel. Het aantal partijen dat diensten op dit gebied aanbiedt is onnoemelijk groot, waardoor deze markt niet echt doorzichtig is. De prijs is bovendien in hoge mate afhankelijk van specifieke wensen. Voor een site die helemaal naar je eigen smaak is ingericht moet je toch al snel rekenen op een investering van enkele duizenden euro's. Maar het kan ook al voor 1250 euro.

De beste methode is om voorbeelden van eerder werk van webbouwers te bekijken.

Als je met een webbouwer in zee bent gegaan, maak dan goede afspraken over zijn beloning. Zorg ervoor dat helder is welke werkzaamheden worden gedaan en wat je daarvoor moet betalen.

Let bij de samenwerking met een expert ook hierop:

  • Maak afspraken over werkzaamheden na de lancering van de site. Moet je voor aanpassingen steeds bij de expert aankloppen of kunt je dit zelf regelen?
  • Heeft de webdesigner ook een logo en andere huisstijlelementen voor de site ontworpen? Voorkom dan bijkomende kosten als je deze ook wilt gebruiken voor andere bedrijfsuitingen door afspraken te maken over auteurs- en copyright. Probeer te bedingen dat deze rechten op jou overgaan als de opdracht is uitgevoerd.
  • Zet alle gemaakte afspraken zwart op wit.

 

Tip: Als je weinig of geen budget hebt, probeer dan met gesloten beurzen te werken. Er zijn genoeg kleinschalige ontwerpbureaus die op deze manier werken.

Welke partij gaat de site hosten Waar wordt de site gehost?

Een belangrijke vraag die je je bij de speurtocht naar een goede hostingpartij – de provider die de site in de lucht houdt - moet stellen is: hoe belangrijk is de website voor mijn bedrijfsvoering? Is het je enige verkoopkanaal, dan moeten eventuele technische storingen zo snel mogelijk worden verholpen. Is de helpdesk van de hostingpartij goed bereikbaar? Is het telefoonnummer gratis of betaal je een bepaald tarief per minuut?

Het loont de moeite de dienstverlening en het aanbod van verschillende hostingpartijen met elkaar te vergelijken. De tarieven lopen namelijk flink uiteen. Let goed op wat je ervoor krijgt. Belangrijk: de beschikbare ruimte voor je website, onbeperkt dataverkeer en het maken van dagelijkse back-ups.

Domeinnaam Vraag snel een domeinnaam aan

Het is van cruciaal belang om zo snel mogelijk een domeinnaam voor de website aan te vragen. Als een andere partij je voor is, kun je de door jou bedachte naam niet meer (zomaar) gebruiken. Hierbij geldt 'wie het eerst komt, die het eerst maalt'.

Voor een internetdomeinnaam zijn verschillende extensies mogelijk. De bekendste zijn .nl, .com, .org, .nu, .tv, .net en .eu. Maar voor welke kies je? Als je alleen in Nederland actief bent, kies dan voor een domeinnaam die eindigt op .nl. Een eu-domeinnaam is een optie als je bedrijf ook opereert in andere Europese landen. Lees het artikel Registreer uw domeinnaam nu!

In Nederland ziet de Stichting Internet Domein Registratie (SIDN) toe op de uitgifte van domeinnamen met de extensie .nl. Op de website van SIDN kunt je snel controleren of de domeinnaam die je wilt gebruiken nog beschikbaar is. 

De aanvraag van de domeinnaam wordt ingediend bij bedrijven die zijn aangesloten bij de SIDN. Dit zijn internetserviceproviders, webhosters, webdesigners en andere bedrijven die diensten verlenen op het gebied van (online) marketing-communicatie. Deze partijen bieden het registreren en de 'abonnementskosten' van de domeinnaam vaak aan in combinatie met een compleet pakket voor webhosting. Als je hiervan gebruik maakt, is de registratie vaak gratis.

Na de lancering
Een website is een dynamisch medium, waarvan de inhoud altijd up-to-date moet zijn. Bezoekers van uw website die verouderde of onvolledige informatie aantreffen, haken af. Veranderen de prijzen van uw aanbod?
Pas het dan gelijk aan op de website. Het verdient sowieso aanbeveling duidelijk te communiceren over de prijzen die u hanteert. Als u deze toch niet op uw website wilt vermelden, bied dan een mogelijkheid om een prijslijst aan te vragen via een contactformulier.

Wees voorzichtig met het aanbieden van 'nieuws' over uw bedrijf. Vraag u af wat hiervan de toegevoegde waarde is. Als u er toch voor kiest om melding te maken van bepaalde gebeurtenissen in uw bedrijf, doe dit dan zeker niet op de homepage. Biedt deze informatie op een andere, minder prominente plaats aan, bijvoorbeeld onder de kop 'Over dit bedrijf' of 'Bedrijfsgeschiedenis'.

Na de lancering Hoe scoort de website in zoekmachines?

Een website is een dynamisch medium, waarvan de inhoud altijd up-to-date moet zijn. Bezoekers van je website die verouderde of onvolledige informatie aantreffen, haken af.
Veranderen de prijzen van je aanbod? Pas ze dan meteen aan op de website. Het verdient sowieso aanbeveling duidelijk te communiceren over de prijzen die je hanteert. Als je deze toch niet op de website wilt vermelden, bied dan een mogelijkheid om een prijslijst aan te vragen via een contactformulier.

Wees voorzichtig met het aanbieden van 'nieuws' over je bedrijf. Vraag je af wat hiervan de toegevoegde waarde is. Als je er toch voor kiest om melding te maken van bepaalde gebeurtenissen en ontwikkelingen in je bedrijf, doe dit dan zeker niet op de homepage. Bied deze informatie op een andere, minder prominente plaats aan, bijvoorbeeld onder de kop 'Over dit bedrijf' of 'Bedrijfsgeschiedenis'.

Scoren in zoekmachines

De overgrote meerderheid van de surfende consumenten en bedrijven gebruikt zoekmachines om zich te oriënteren voordat zij producten of diensten aanschaffen. Je website zal dus goed vindbaar moeten zijn in onder meer Google. Er zijn verschillende manieren om dat voor elkaar te krijgen. Je kunt je site laten optimaliseren zodat je beter scoort in de 'gewone' zoekresultaten. De site wordt dan technisch en inhoudelijk aangepast, zodat zoekmachines hem makkelijker vinden.

Een andere mogelijkheid is kiezen voor zogenoemde sponsored links. Je betaalt dan voor zoektermen die passen bij de aard van je bedrijfsvoering en door gebruikers van zoekmachines veel worden gebruikt. Deze termen worden via een soort online veiling verkocht. Als deze zoekwoorden (keywords) als zoekopdracht worden gebruikt, verschijnt je online advertentie naast of boven de zoekresultaten. Het voordeel hiervan is dat je alleen betaalt voor het aantal keren dat er op deze advertentie wordt geklikt. je kunt de kosten dus goed onder controle houden.

De regels van het spel Zet uw algemene voorwaarden online

Als je via de website producten of diensten verkoopt, moet je rekening houden met de Europese richtlijn 'verkopen op afstand'. In de richtlijn staat dat de consument 'bij iedere e-commercetransactie een bedenktijd van zeven werkdagen krijgt om de transactie zonder opgave van redenen te herroepen.'

Deze regel is opgesteld omdat consumenten het product niet van tevoren kunnen zien of testen.

Ook verplicht is de vermelding van een bezoekadres op je website. Dat verhoogt de betrouwbaarheid. Daarnaast moeten het btw- en KvK-nummer erop te vinden zijn (bijvoorbeeld onder een menu-item Contact).

Algemene voorwaarden (online zetten) Zet uw algemene voorwaarden online

Zorg er ook voor dat je algemene voorwaarden vindbaar zijn op de website. Deze vallen goed op met bijvoorbeeld een button of een hyperlink. Plaats de verwijzing naar je voorwaarden op elke pagina van de website. Klanten komen via zoekmachines immers niet uitsluitend op een homepage uit.

Verder kunt je de volgende tekst op de website en in overige correspondentie opnemen:

‘Op al onze aanbiedingen en alle aan ons verstrekte opdrachten zijn, onder uitsluiting van enige algemene voorwaarden, de door - naam onderneming  - gehanteerde algemene voorwaarden van toepassing, welke zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te ……………en die tevens zijn te raadplegen via onze homepage (www. …).'

Heb je ook een webwinkel? Dan is het belangrijk dat potentiële klanten vóór het sluiten van de transactie over je voorwaarden kunnen beschikken. Dat kan door voorafgaand aan de eerste bestelling de algemene voorwaarden te laten verschijnen in een pop-up. De klant moet de voorwaarden dan eerst accepteren voordat hij de bestelling kan plaatsen.

Betrouwbare uitstraling Zorg voor een betrouwbare uitstraling van uw site 

Een keurmerk verhoogt de betrouwbaarheid van een website. Bezoekers weten dan dat het met jou 'veilig zakendoen' is. Een keurmerk geeft aan dat je bedrijf zich houdt aan wet- en regelving en gedragscodes, maar ook dat je een goede klachtenprocedure hebt. De bekendste keurmerken voor websites zijn die van Thuiswinkel.org en mkbOK Keurmerk.

 

Wil jij jouw website scannen op techniek, populariteit en kwaliteit van de content? Doe dan nu onze gratis websitescan

 

Doe de websitescan!

 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming