Interview met Willem Sodderland

Zeewier zou zomaar eens hét antwoord kunnen zijn op het wereldvoedselprobleem. Want als we al ons eten van land blijven halen zijn er in 2050 vier planeten nodig om iedereen te kunnen voeden.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Willem Sodderland begon in 2015 met Seamore, een startup die zeewier vast onderdeel wil maken van ons boodschappenlijstje. “De aarde bestaat voor 70% uit zee, maar we halen daar maar 2% van ons voedsel vandaan. Zeewier is een gezond en duurzaam alternatief voor voedsel dat we al kennen. Dat weten de Aziaten al honderden jaren.” Seamore staat aan de vooravond van een ware revolutie en zoekt partners om die voor eens en voor altijd te ontketenen.
 
  Wie?
 

Naam:    Willem Sodderland
Leeftijd:  49
Bedrijf:   
Seamore
Motto:    Innovation is a lie. Until it becomes the truth.

Seamore is nog niet zo lang bezig, maar hun producten worden al in 850 winkels, in zeven landen verkocht. De pasta en (jawel) bacon bestaan volledig uit zeewier en inmiddels zijn er wraps die voor de helft uit het groene goed bestaan. Maar Sodderland wil meer. Hij wil nieuwe producten ontwikkelen en meer verkooppunten bereiken. De ambitie is om vóór 2030 één miljard porties zeewier aan de man te hebben gebracht. Maar daarvoor is ook meer zeewier nodig. Hij wil daarom samenwerken met duurzame zeeboeren in Nederland, Ierland en Frankrijk. Met een crowdfundingcampagne hoopt Sodderland de ambitie van Seamore waar te maken.
 

 

Tagliatelle aan de rotsen

“Seamore is ontstaan toen een aantal dingen bij elkaar kwamen. Ik had een marketingbureau en was gespecialiseerd in mond tot mondreclame. We waren altijd bezig met het lanceren van nieuwe producten. Nu was ik al een tijdje op zoek naar een volgende uitdaging. Naar een nieuwe revolutie. Toen ik op een gegeven moment met mijn vrouw op Ibiza was, bestelde ik in een restaurant de zeewiersalade. Ik ben een foodie en houd van koken, dus ik probeer graag iets nieuws. Maar wat ik op mijn bord kreeg leek helemaal niet op zeewier. Er lag pasta op mijn bord.” De pasta bleek bij navraag toch echt zeewier en het was niet eens bewerkt. De ‘tagliatelle’ groeide in die vorm gewoon aan de rotsen even verderop. “Mijn vrouw en ik probeerden al een tijdje minder koolhydraten te eten, maar zeker met een paar kinderen is dat lang niet altijd makkelijk.”
 

Zeewier met bolognese

Sodderland raakte geïnspireerd en hij ging op onderzoek uit. Hij verzamelde informatie over het product en probeerde op zijn eigen kinderen uit hoe het smaakt met bolognesesaus. Hij realiseerde zich dat zeewier echt een antwoord kan zijn op het wereldvoedselprobleem, áls hij het maar bij mensen op hun bord kon krijgen. Met een kleine crowdfundingcampagne lanceerde hij de eerste producten. “We hebben sindsdien flinke stappen gezet, ook naar het buitenland toe. Na driekwart jaar ongeveer zijn we met een ander soort zeewier gekomen. Als je die bakt, smaakt het naar bacon. En nu gaan we onze wraps lanceren.” Die wraps maken het eten van zeewier wat toegankelijker, net als het brood en de chips die in ontwikkeling zijn. “Innovatie in voedsel vinden mensen toch vaak een beetje eng. Met 100% zeewier bereik je de early adapters, maar daarna wordt het lastiger. Voor de wraps hebben we een deeg ontwikkeld dat voor 50% uit zeewier bestaat. Ik wil zeewier toegankelijk maken in smaak, gebruik en prijs.”

Meest duurzame voedsel dat er is

Sodderland noemt het ‘scheef’ dat we de aarde zo belasten terwijl de zee ons zoveel te bieden heeft. “We bewerken de aarde zo intensief dat landbouwgrond alleen maar armer wordt. We kunnen niet zo blijven eten als we nu doen. Zeewier is het meest voedingsstofrijke eten op aarde. Het zit vol vitaminen, mineralen, vezels en Omega-3. Het is een uitstekend plantaardig alternatief voor dierlijke eiwitten. En het is het meest duurzame voedsel: er is geen land, zoet water, pesticide of kunstmest voor nodig om het laten groeien. Alleen op de kracht van de zon groeit het razendsnel.” 
 

Groeikapitaal voor zeewier-revolutie

Seamore wil de komende tijd drie dingen bereiken. “Nieuwe producten ontwikkelen, deze voor meer mensen in meer winkels toegankelijk maken én meer zeewier kweken om aan de vraag te voldoen. Maar die revolutie kan alleen groeien met kapitaal. Als je een klein bedrijf bent, moet je slim zijn en partners zoeken. Je kan immers niet alles in huis hebben.”
 
Hij startte daarom een nieuwe crowdfundingcampagne waarin investeerders geen zeewier kopen maar aandeelhouder kunnen worden in Seamore. Sodderland: “Crowdfunders investeren in de toekomst van hun eigen eten en profiteren van ons succes.” Inmiddels is al meer dan de helft van het benodigde bedrag binnen. Sodderland heeft goede hoop. “Wij financieren onze groei en krijgen er een hoop ambassadeurs bij. Zo wint iedereen.” Want als zeewier straks op ieders boodschappenlijstje staat, hebben we met z’n allen gewoon weer genoeg aan één planeet. Eet smakelijk!

Tekst: Yanaika Zomer | Foto’s: Seamore

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Als franchisenemer stap je in een beproefd concept. Je maakt gebruik van de naamsbekendheid, marketing en inkoop van een bestaande formule. Mooi…
Je hebt een geniaal concept bedacht en wilt starten als ondernemer. Het plan ligt er en je bent klaar voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel….
Ondernemer een doorlopend proces vol valkuilen, uitdagingen en uitglijders. Fouten maken is onvermijdelijk, maar gelukkig zijn veel ongelukken te…
Het starten van een eigen handelsonderneming is de laatste jaren erg in trek. De handelssector is namelijk zeer toegankelijk en biedt diverse…