Autotest: Kia ProCeed 1.4T-GDi DCT7 GT-PlusLin

De afgelopen decennia schudt Kia een imago af en brengt auto’s op onze markt die tongen losmaken: ze zijn kwalitatief goed en zien er ook nog eens prima uit. Vanaf de introductie in ons land (1993) hield menig snobistische automobilist de neus op voor het merk maar het staat inmiddels als een huis. Zo goed dat Kia in 2018 een marktaandeel had van 5,93% en dat jaar 26.340 auto’s verkoopt, goed voor een top-5 positie.Kia rocks

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inmiddels kunnen vriend en vijand niet meer om de prettig gelijnde, betrouwbare en keurig uitgevoerde modelreeks heen. Topper ProCeed is geweldig, compleet uitgevoerd en ook nog eens concurrerend geprijsd. De ProCeed (GT-Line vanaf € 30.995, netto bijtelling vanaf € 211) is de derde uit de reeks Ceeds en in mijn ogen best een lekkertje, zeker naast de Ceed (vanaf € 22.845) en Ceed Sportswagon (vanaf € 23.845). Schot voor de boeg was de hippe ProCeed Conceptauto die eind 2017 kijkers trok op de IAA in Frankfurt. De reguliere Ceed is een ietwat braaf vervoermiddel, gespeend van alle stouts. Mijn Pro voor vandaag komt graag ondeugender uit de hoek. Zo spectaculair als het concept had niemand verwacht en hij is dus een stukje ‘terugontworpen’. Het eindresultaat is een vijfdeurs shooting brake, zoals wel meer merken uitbrengen om de veeleisende markt van nu te verleiden.

Van buiten kijk ik naar een nette Kia die mij, godzijdank, in rood (Infra Red) wordt overhandigd. Ik ontdek weinig vreemde uitsteeksels, knikken of andere uitingen die vallen in de categorie ‘design’ en zoals ze in de zakelijke markt niet altijd wenselijk zijn. Zo saai als menig Duitse C-segmenter is de ProCeed allerminst. Met fraaie vloeiende lijnen trekt de strakke achterkant mijn aandacht. Hoe zal het zitten, met zo’n laag dak?

Instappen en prijskaartje

De voorstoel verstel ik direct naar de laagste stand en dan nog schuift mijn kruin tegen de hemel, waar overigens een schuifdak inzit. Zonder deze optie zat ik ongetwijfeld ruim genoeg om de zitpositie een dikke voldoende te geven, maar ja: een glazen schuifdak is een standaardoptie en eigenlijk best wel een fijne bovendien. Nu hoeft voor mij (lengte 1.85) alleen het stuur maar iets naar boven en ik zit zoals ik zitten wil. Diverse recensies spreken van een krappe cabine, maar dat zijn waarschijnlijk testrijders met iets meer vet of lengte op de botten. Eerst even passen is mijn advies. Een modaal geproportioneerd persoon past prima.

Vanachter het stuur is de zichtbaarheid rondom dik in orde, op een iets geknepen zicht naar achter na. Ook dat was te verwachten, met zo’n fraaie taps toelopende kont. Mijn Kia voor een dag is uitgevoerd met alle wenselijke en onwenselijke opties en heeft toch een realistische consumentenaanschafprijs. Vanaf € 32.495 trek je een 1.4 uit de schappen van Kia. Met automaat komt dit type op € 34.496 (1.4T DCT7 GT-Line) en met 136 pk 1.6 liter diesel tel je € 37.495 neer. Voor de gereden versie met GT-PlusLine geldt een meerprijs van € 2.500.

Fraaie aankleding

Achterin is plek voor drie kinderen of twee volwassenen. Vakantiegangers, frequente verhuizers of Markplaatssjouwers kunnen hun hart ophalen met de riante bergruimte achterin van net geen 600 liter. Erg fijn is de verstelbare verdeling, de slimme vastzetmogelijkheden en de achterbank die in drie delen neerklapt. Praktisch en slim.

Verwacht binnenin geen Mercedes-Benz C-klasse materialen. Kia deed erg z’n best en komt wat mij betreft schouder aan schouder met Japanse concullega’s zoals Mazda en Toyota. Die vinden ook een balans tussen chique en aangenaam zonder afstandelijk of juist goedkoop te worden. De ProCeed voelt goed, zit goed en oogt zeer netjes, en dat zeg ik niet snel. Ik tik een van de handvol eindbestemmingen in het heerlijk werkende non-nonsens navigatiesysteem (met 7 jaar kaartupdates) en klik de automaat in D.

interieur

Turbomotor met 7-traps automaat

Op papier levert de 1,4 liter viercilinder 140 pk en al bij 1500 toeren een forse 242 Nm. Gekoppeld aan een soepele 7-traps automaat levert dit een prettig rijdende en vlotte Kia op. Wie het nodig acht, heeft de keuze om op de sportknop te drukken en de schakelflippers aan het stuur te gebruiken.

Zoals tegenwoordig alle motoren in modale personenauto’s is ook deze turbo geen echt bijzondere machine en het doet zijn werk naar behoren. Wie snel wil rijden, kan snel en wie het kalm aan wil doen kan fluisterstil voortschrijden zonder enig protest van de aandrijflijn. Opvallend voor een auto in deze prijsklasse en met deze naam is het weggedrag. Snelle doordraaiers kunnen zonder probleem met venijnige snelheid aangepakt worden en ook op een bochtig parcours biedt de ProCeed voldoende uitdaging aan de meer geoefende rijder. Zowel stuur als onderstel krijgen bij mij de handen op elkaar. Dat had ik niet verwacht.

Op de snelweg is de Kia stil, ook met de ramen op een kier. Als ik het dak helemaal open, blijft gebonk of gefluit uit. Zelfs bij snelheden tot 140 km/h. Ik raak niet snel uitgekeken op het interieur en er vallen geen elementen uit de toon. Irritatie qua bediening lukt ook al niet. De adequaat werkende adaptieve Cruise Control heeft tevens Lane assist en het lukt me om stukken afgelegde weg met de handen van het stuur (semi-autonoom) te rijden. Dat levert een elektronische waarschuwing op die me bij negeren zelfs een standje geeft. Laat ik zeggen dat het soms van pas zal komen, maar neem het niet voor lief.

Na de lunch kies ik voor een lekker stukje sturen over de polderwegen richting Kia Breukelen. Voor een verstokte fan van Alfa Romeo bekoort mij de ProCeed zonder meer. Terwijl mijn rechtervoet inmiddels aan de dosering gewend is, roffel ik over de slingerwegen. Het linkerpedaal imponeert door een behoorlijke portie remkracht. Het voelt allemaal erg veilig aan. Kortom: met de 1.4 vermaakte ik me kostelijk en verbruikte na een dagje gevarieerd rijden zo’n 7 liter Super op 100 km.

Tankpas gratis uitproberen? Alle voordelen van een tankpas zonder de nadelen.

GT-PlusLine

Nog even iets over de aankleding. Standaard op de ProCeed zijn LED-lichten, lichtmetalen 17-inchers en goed zittende en met suède beklede sportstoelen. Met de GT-PlusLine aangevinkt krijgt de veeleisende chauffeur er voor € 2.500 onder andere een fantastisch klinkende JBL-audio en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel bij, die ik dus helaas niet net twee centimeter lager kon instellen.

Kort en goed valt er op deze Infra Red Kia ProCeed 1.4T-GDi DCT7 voorzien van GT-PlusLine niet veel af te dingen. Wie waarde hecht aan andere merken en voorheen langs een dergelijke Kia keek, doet er goed aan de dealer eens aan te spreken en een proefrit in te plannen. Die zal zeker niet tegenvallen.

Plus en min

+ erg fijne en dynamisch rijdende auto

+ shooting brake met veel ruimte achterin

+ prettig uitgevoerd en compleet interieur

+ bediening van besturing tot raamknop dik voor elkaar

– niet voor bestuurders langer dan 1.85 (navraag leert dat Kia heeft geluisterd naar alle feedback en gaat het glazen schuif/-kanteldak als optie aanbieden. Hierdoor profiteert de langere bestuurder van een extra hoofdruimte, maar levert hier wel zijn dak voor in).

Prijzen

In de tekst zijn de prijzen van juni 2019 opgenomen. Kijk voor actuele informatie op de website.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Albert Mensinga

Albert Mensinga

Albert Mensinga is een pragmatische allround communicatiespecialist die regelmatig schrijft en fotografeert. Bij voorkeur over zaken die hem aan het hart gaan. De relatie met het automobiel is innig. Van kinds af aan leest hij over oude auto's en sinds 2003 stapt hij in elk model tot 3,5 ton. Oud of nieuw, diesel of elektrisch, lelijk of mooi. Het maakt niet uit. Als er maar vier wielen aan zitten.
Lees ook…
De populariteit van elektrisch rijden neemt snel toe. Daarmee groeit ook de behoefte aan een laadinfrastructuur – ook bij bedrijven zelf. In dit…
Zakelijk rijden in 2024? Dan kan je niet om de vraag heen of het nu de tijd is om de switch naar elektrisch te maken. Want na dit jaar gaat er veel…
Ondernemers die een auto van 15 jaar of ouder rijden, kunnen gebruikmaken van een gunstige regeling. In dit artikel onderzoeken we de redenen waarom…
Naar je werk reizen kan op verschillende manieren. Sommige werkgevers bieden een zakelijke leaseauto aan, maar je kunt ook kiezen voor een…
Iedere eigenaar van een zakelijke of auto in privé betaalt wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze wegenbelasting wordt regelmatig…
De maximale onbelaste reiskostenvergoeding is vanaf 1 januari 2024 € 0,23 per kilometer. Wat moet jij als ondernemer en/of werkgever weten over de…