Wat jij moet weten over CRM systemen

Een CRM systeem tilt jouw bedrijf naar een hoger niveau. Doordat je alle klantinformatie op een gestructureerde manier bijhoudt, krijg je beter inzicht in de geschiedenis en wensen van de klant, optimaliseer je klantcommunicatie en verbeter je de klantenservice. Dit draagt bij aan klantbehoud en kan de winstgevendheid per klant verhogen. Ideaal toch?

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

CRM systemen: Wat zijn de voordelen? 

10 voordelen van CRM

  1. Centraliseren van klantinformatie
  2. Een actueel klantbeeld bijhouden
  3. Inzicht in de wensen van de klant
  4. Sneller doorvoeren van feedback
  5. Beter inzicht in kansen, voortgang en doelen
  6. Hogere productiviteit bespaart tijd en kosten
  7. Minder personele lasten
  8. Betere klantenservice
  9. Processen automatiseren
  10. Verloren deals verminderen

CRM systemen: Wat is het precies?

Een CRM systeem is een ‘Customer Relationship Management’ systeem, dit betekent een systeem dat al jouw (zaken)relaties bijhoudt op één plek (denk aan Salesforce, HubSpot, Teamleader).

Met een CRM systeem kun je de behoeftes van de klant inzichtelijk maken, de status van bestellingen en openstaande kwesties bijhouden en bepaalde processen, zoals het versturen van e-mails, nieuwsbrieven en facturen, automatiseren. Zo krijg je inzicht in de ontwikkeling van je relaties over verloop van tijd, wat kan bijdragen aan je strategie. Zo kun je de focus leggen op klantbehoud en de winstgevendheid per klant verhogen.

 
Hulp nodig met je administratie? Bekijk de verschillende opties voor een boekhouder of belastingadviseur

CRM systemen: Welke moet je kiezen?

Er is een groot aanbod aan verschillende CRM systemen. Ieder met zijn eigen voor- & nadelen, functionaliteiten en bijzonderheden. Dat maakt het kiezen van het ‘beste’ systeem wellicht lastig. Om het jezelf dan toch iets makkelijker te maken is het handig om éérst je eigen wensen en problemen (die je wilt oplossen) op papier te zetten. Stel jezelf bijvoorbeeld de onderstaande vragen:

  • Welke bedrijfsprocessen gebruik je op dit moment? Welke missen er nog? En welke processen wil je verbeteren of efficiënter maken?
  • Wie heeft er dadelijk allemaal toegang tot het CRM systeem? Dan weet je direct hoeveel gebruikers je moet hebben.
  • Gebruik je op dit moment (of in de nabije toekomst) andere software producten die je wilt koppelen met het CRM systeem?
  • Welke functionaliteiten heb je absoluut nodig?
  • En heel belangrijk natuurlijk: Hoeveel mag het CRM systeem kosten?

CRM Systeem op kantoor

 

CRM systemen: Veelgestelde vragen

Wat biedt het mijn klanten?
Als jouw klant een vraag of probleem heeft kan jouw medewerker door het gebruik van een CRM systeem snel en overzichtelijk de informatie van deze klant inzien. Het CRM systeem zorgt er dus voor dat jouw klant efficiënter, beter en sneller kan worden geholpen.

Wat zijn de kosten?
De prijs van CRM systemen variëren veel per aanbieder. Daarom is het verstandig om eerst te vergelijken voordat je een aanbieder kiest. Let wel op, een goedkope aanbieder heeft vaak een stuk minder features beschikbaar of stelt zijn strenge limieten aan het aantal contacten dat je kan bijhouden.

Waar moet ik op letten?
Het is belangrijk dat je het CRM systeem in je eigen organisatie kunt integreren zodat jouw bedrijf en je medewerkers ermee kunnen werken. Let er ook op dat je behoeften kunnen worden aangepast aan de mate van groei van je bedrijf.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Een bestaande klant behouden is veel goedkoper dan een nieuwe binnenhalen. Dat is oud nieuws. Toch dreigt het in een door verkoopcijfers en -grafiekjes…
Met een goede projectadministratie kun je een bepaalde klus of opdracht beter stroomlijnen. Daarnaast krijg je inzicht in de kosten van een…