Samen sterker: de Harderwijkse Smaakmakers

Toen ‘corona’ kwam, staken vier plaatselijke ondernemers met foodspeciaalzaken de koppen bij elkaar. Als Harderwijkse Smaakmakers stelden ze meerdere keren een smulbox-aanbieding samen: online te bestellen en veilig af te halen. Over het succes van hun samenwerking, het gunnen, aanpakken en bijsturen na elke actie.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Om de traditioneel tamme verkoopmaand januari op te peppen, dacht visspecialist Peter van den Berg (35) aan een gezamenlijke kortingsbonnenactie met andere versspeciaalzaken in Harderwijk. Met dat idee appte hij eind vorig jaar Corné Wegerif (33) van Bakkerij Wegerif. De twee dertigers zaten bij elkaar op de basisschool. Nu zitten de bevriende ondernemers, die ieder een familiezaak runnen, om de tafel in het restaurant van vishandel en palingrokerij Dries van den Berg in Harderwijk.
 

Krachten bundelen

De bakker en de visspecialist betrokken Steven Kuipers, franchisenemer van de Zuivelhoeve in Harderwijk, bij de actie en benaderden ook de plaatselijke gildeslager Jacob uit de Bosch. Tienduizend kortingsflyers delen ze met de feestdagen uit. Ze krijgen er gemiddeld zeshonderd terug in hun winkel, en zien meer en andere klanten in hun zaak dan gangbaar in januari. Wanneer ze het kunstje daarna herhalen is dat commercieel minder succesvol.
 
“Een speciaal uitgiftemoment werkt beter”, is meteen een les die Peter deelt, “zoals toen de feestdagen in december. En je moet sturen op het inlevermoment, juist wanneer het minder druk is. Want dan trek je klanten. Anders leveren ze meteen die bon in en geef je vooral geld weg.”
 
“Je gunt elkaar wat en brengt met zo’n actie mooi wat te weeg.”
Als corona toeslaat in maart, sluit de horeca, houden klanten instinctief hun hand op de knip en mijden winkels. De zaken staan onder druk. “Mijn omzet kelderde”, vat Peter samen. Zijn restaurant en museum waren dicht. “Ik wilde mijn personeel aan het werk houden. Pasen kwam eraan: het moment om opnieuw onze krachten te bundelen.” Sindsdien stellen ze als de Harderwijkse Smaakmakers op een aantal momenten door het jaar een bijpassend pakket samen vol luxe, verse producten uit ieders assortiment.
 

In één keer inladen

Na de Paasbrunchtas, volgen de OranjeSmulbox XL met Koningsdag, een Moederdagverwenpakket, de zomersmulbox, een barbecuesmulbox en andere gelegenheidssmulboxen. De vier ondernemers zitten er elk voor een kwart in: de winkelwaarde van de aanbieding varieert van zestig tot tachtig euro.
 
De boxen zijn voor zo’n twintig euro minder te bestellen. Omdat de visspecialist een grote bedrijfslocatie heeft met een ruime parkeerplaats, wordt daar alles ingepakt en klaargezet. “Van vier speciaalzaken in één keer inladen”, vat Peter het gemak samen voor klanten, die het overhandigen door de ondernemers zelf en het praatje erbij waarderen.
 
“Samen heb je meer inkoopkracht, een groter netwerk en bereik.”
Ze dachten zestig, zeventig pakketten te verkopen. Steven van de Zuivelhoeve hield de bestellingen handmatig in een Excel-sheet bij. Maar het ging snel richting honderdvijftig. “Waar stop je dan?” lacht Corné over hoe ze verrast werden door dat eerste succes: “Bij tweehonderd? Het zijn er toen 230 geworden.” Later bij andere boxen liepen de aantallen nog verder op, tot boven de driehonderd.
 

Namen zingen rond

“Omdat het iets nieuws was, zongen onze namen rond”, zegt Peter voor het effect. “Op social media werd heel veel gereageerd en gedeeld: #shoplocal en #kooplokaal waren populair. Met onze actie zetten we de boel in beweging. Het deed ook echt wat voor onze uitstraling en voor het personeel natuurlijk.” Het gaf de ondernemers en hun medewerkers, die enthousiast hielpen inpakken, energie en versterkte de onderlinge saamhorigheid.
 
“Niet alles samen of hetzelfde doen, maar wel allemaal je steentje bijdragen.”
 
“Ik krijg nieuwe klanten in mijn winkel”, is Corné blij met het resultaat van hun gezamenlijk inspanningen en acties. “Omdat mensen, soms klanten van Peter, nu via de box mijn brood geproefd hebben en daarvoor naar mijn winkel kwamen.” Kruisbestuiving noemt Peter dat.
 
Omdat alles vers is, pasten ze soms producten aan. Niet alleen op het thema, zoals uiteraard oranje tompoucen in de smulbox voor Koningsdag. Corné: “Ik maakte mijn stokbroden op maat, zodat ze in de box passen.”
 
Daarnaast biedt zo’n box gelegenheid om nieuwe producten uit te proberen. Zoals de limoencake van de bakker en de zalm americain van de visspecialist, die dan meteen door een paar honderd klanten worden geproefd.
 
 

Elke keer iets unieks

Niet alleen klanten reageren. Andere winkeliers bellen en appen: kunnen wij niet meedoen, hoe doen jullie dit? Peter nuchter: “Iedereen wil natuurlijk wel op het succes meeliften en spullen afgeven voor in zo’n pakket. Wij staan hier met tien man pakketten in te pakken, alles te regelen en organiseren. We bedenken elke keer iets unieks. Dat kun je niet zomaar kopiëren of ook even doen”, zegt hij vol overtuiging. “Zeker niet met zomaar elke ondernemer.”
 
“Onze namen zijn door zo’n gezamenlijk initiatief aan elkaar verbonden.”
“Je moet echt op één lijn zitten”, legt hij gedreven uit. Qua marketing, qua inzet van personeel en zelf de schouders eronder zetten tot aan inpakken toe, en voor wat betreft de kwaliteit van producten. “Onze namen zijn door zo’n initiatief aan elkaar verbonden.” Corné knikt en vult meteen aan: “Ik kan wel een mooi product in de box stoppen, maar als de ander dat niet doet, heb ik daar ook last van. Je moet elkaar echt versterken.” Peter: “Je hebt dan vier momenten waarop je van klanten ambassadeurs kunt maken: bij het bestellen, ophalen, uitpakken en ervan genieten.”
 
Corné Wegerif (33) Peter van den Berg (35)
Anno 1860 staat met trots in het logo onder de naam. Corné nam in 2016 het roer in z’n geheel over van zijn ouders. Als zesde generatie bakker stapte hij in grote schoenen. Bakkerij Wegerif heeft twee vestigingen: tussen de kerk en het Stadsmuseum in Harderwijk en in winkelcentrum De Enk in Ermelo. Het Nederlands Bakkerij Centrum bekroonde zijn producten met goud. Service en kwaliteit staan hoog in het vaandel. Behalve de bolletjes, zijn zijn oliebollen en het suikerbrood vermaard. Hij is de opvolger van de oprichter van Vishandel en Palingrokerij Dries van den Berg, meermaals Nederlands kampioen standwerken die als palingroker zijn waar op markten verkocht. Het bedrijf groeide uit met een complete viswinkel, visrestaurant en een heus palingmuseum. Dit alles sinds 2000 onder een dak langs de N302 met een terras en parkeerplaatsen. Wie er een ‘palingexperience’ boekt, krijgt een kijkje in de ambachtelijke rokerij. Het bedrijf is aangesloten stichting Duurzame Paling Nederland (Dupan) en voert het ESF-keurmerk.
Ondernemersmotto: “Als kleine onderneming snel kunnen schakelen maakt ons sterk en is onderscheidend.” Ondernemersmotto: “Een meerwaarde van ondernemen is samenwerken en mensen verbinden. Lokaal betrokken zijn is een must.”

Lessen trekken en bijsturen

“Niet dat je alles samen of hetzelfde moet doen”, zegt Corné over hoe ze met z’n vieren één box aanbieden en maken. “Maar je moet wel allemaal je steentje bijdragen. Irritaties spraken we meteen naar elkaar uit.” Daarvoor was er een evaluatiemoment, een week na elke box.
 
Dan kropen de vier ondernemers rond de tafel bij Peter om te bespreken hoe het was gegaan, wat er beter of anders kon en hoe dan voor een volgende keer. Zo werd de tas met Pasen meteen vervangen voor een doos, die stapelbaar is. En mét professionele opdruk. Geleverd door de broer van de slager, waar de visspecialist vaker verpakking besteld: “Zoiets is ook een kwestie van gunnen, hè.” Samen beschikken ze over meer inkoopkracht en elkaars netwerk, waardoor ze een groter bereik hebben.
 
Het handmatig bijhouden van bestelling was al snel niet meer houdbaar. In de webshop van de Zuivelhoeve kwam een apart bestelpagina voor de smulboxen van de Harderwijkse Smaakmakers. Maar die bleek -als onderdeel van den franchiseformule- niet te zijn beperkt voor die ene winkel in Harderwijk. Peter grinnikend: “Toen heeft Steven overal achteraan moeten mailen, omdat te corrigeren. En nog stonden klanten in een andere winkel om daar hun box op te halen.”
 
“Ook al heb je nog zo’n mooi bedrijf, je moet het wiel wel draaiende houden.”
Het achterliggende proces zorgde vaker voor onvoorziene problemen. “Dan wilde ik vrijdagavond weten hoeveel pakketten besteld waren”, lacht Corné. “Want die nacht moet ik dat bakken. De volgende dag bleken er 62 pakketten meer besteld te zijn.  Uiteindelijk heb ik toen zelfs broden uit mijn andere vestiging uit het schap moeten halen en helaas in de tien laatste boxen een tegoedbon moeten doen.” Inmiddels staat een eenvoudige en werkende bestelpagina online.
 

Succes delen

Gaandeweg betrokken ze andere lokale middenstanders bij hun succes: een bloemist leverde een roos voor de Moederdagbox, de wijnhandel een fles prosecco en een kledingzaak mocht er een kortingsbon bijstoppen om ‘moeders smaakvol te kleden’. In ruil daarvoor verzorgde die ondernemer dan weer een kledingpakket ter waarde van 400 euro met een online ‘like & win-actie’. “Dat is win-win”, legt Peter uit.
 
Ook een goed doel, een vakantieschip voor zieken en gehandicapten, en de plaatselijke volleybalvereniging deelden mee in het succes van de Harderwijkse Smaakmakers. Ze ontvingen een donatie uit de opbrengst van de betreffende themaboxen. “Zo creëer je in Harderwijk verbinding, hè”, legt Peter uit. Bovendien levert dat weer nieuwe klanten uit een andere kring op. En natuurlijk heeft het persmoment rondom de uitreiking van de cheque waarde. “Een advertentie zetten kost meer geld en is minder leuk”, lacht hij.
 
 

De kapstok staat

Voorlopig zijn ze even klaar, want ‘er waren weinig rustmomenten’. De energie en aandacht gaan nu even weer naar ieders eigen toko, zoals Peter het verwoordt. Maar de kapstok om nieuwe acties op te tuigen staat. “En de samenwerking tussen ons was leuk”, blikken ze beiden met trots en tevreden terug. Peter: “Je gunt elkaar wat en brengt mooi wat te weeg.” Bovendien is achteroverleunen in coronatijd geen optie. “Ook al heb je nog zo’n mooi bedrijf, dat al zolang bestaat”, weet Corné. “Je moet het wiel draaiende houden.”
 
“En je moet wel groot kunnen denken”, noemt Peter nog een voorwaarde voor succes.  Geen gescharrel in de marge, geen partijtjes inkoop of handel om snel winst te maken. Je moet willen investeren, proberen en in oplossingen denken.” Daar is Corné het roerend mee eens: “Je moet kunnen en willen doorpakken om het naar je klanten toe waar te maken.”
 
Ondertussen mijmert Peter hardop of een voorjaarsbox straks misschien wat is: “Asperges misschien, Bearnaisesaus, zalm, ham. Corné optimistisch: “Of wie weet eerst een aftercoronapartybox.” Hoe en wanneer dan ook, de Harderwijkse Smaakmakers lijken hun laatste aanbieding nog niet samengesteld te hebben.
 

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Miriam Vijge

Miriam Vijge

Mijn naam is Miriam Vijge. Ik werk als zelfstandig journalist en tekstschrijver voor wie verhalen van betekenis deelt. Ik ontmoet graag mensen en ik hou van vragen stellen, iets nieuws bekijken en leren kennen. Het liefst ga ik op pad voor interviews, reportages en achtergronden over ondernemen, werk, de uitvaartsector, ouderenzorg en welzijn. Om met deze publicaties mensen inzicht te geven, te boeien en inspireren.
Lees ook…
Meedoen aan Black Friday als ondernemer? Een Black Friday actie? Black Friday is een fenomeen dat is overgewaaid uit de Verenigde Staten en steeds meer…
Je bent op zoek naar manieren om je omzet te verhogen. Waarin moet je investeren en wat moet je vooral laten? Wij zetten een paar slimme…
Die mooie opdracht wil je natuurlijk binnenhalen. Een vlijmscherpe offerte mag dan niet ontbreken. Dat wordt nog belangrijker wanneer er meerdere…