Google heeft rondom het 15-jarig bestaan een aantal ingrijpende wijzigingen doorgevoerd in Search en Analytics. Hoogste tijd om weer even de basis van zoekmachinemarketing door te nemen. Negen basistips. 

Inhoudsopgave

Benieuwd wat online marketing voor de groei van jouw bedrijf kan betekenen? Doe de Online Klanten Check en ontvang advies over hoe jij meer leads en klanten via je website genereert!

  1. Vraag + antwoord krijgen voorrang
    Google heeft het algoritme van haar zoekmachine zodanig aangepast, dat zoekresultaten met een vraag + antwoord voorrang krijgen. De wijziging is een gevolg van de trend dat gebruikers steeds meer complete vragen als zoekopdracht invoeren.
    In de praktijk betekent het dat Google bij een zoekopdracht niet eerst op zoek gaat naar elk afzonderlijk ingevoerd woord, maar in eerste instantie een in vraagvorm gestelde zoekopdracht voorrang geeft en vervolgens het beste antwoord daarop.

     
  2. Laat andere websites naar uw website linken
    U kunt uw website nóg zo goed (laten) optimaliseren om gevonden te worden in zoekmachines, dan nog is het mogelijk dat diezelfde zoekmachines uw website niet opnemen. Zo neemt Google een website pas op in de database van de zoekmachine als er ten minste één andere website linkt naar uw website. Hoe meer andere websites naar uw website linken, hoe beter dat is voor de rangschikking van uw website bij Google.
     
  3. De ene link is de andere niet
    De links van andere websites naar uw website (zogenoemde wederzijdse links) vertegenwoordigen lang niet altijd dezelfde waarde. Een link van een website die qua inhoud vergelijkbaar is met die van u, kan uw positie in de zoekresultaten verbeteren. Echter, een link naar uw website van een website die inhoudelijk niets gemeen heeft met die van u, kan de positie van uw website in de zoekresultaten juist verslechteren.
    Het belang van wederzijdse links moet trouwens niet worden overdreven; Google heeft deze optimalisatietechniek eind 2007 zodanig gewijzigd, dat het in belang afnam.
     
  4. Gebruik sociale media
    Wij vertellen u niets nieuws als wij zeggen dat mensen nu meer tijd besteden aan sociale netwerksites dan aan e-mail. Laat uw website meeprofiteren van die ontwikkeling door gebruikers van LinkedIn, Facebook en Twitter zoveel mogelijk naar uw website te laten linken.
     
  5. Maak uw website Google-vriendelijk
    Wanneer u de gratis webmasterhulpprogramma’s van Google installeert, kunt u daarmee achterhalen hoe Google uw site ziet, problemen analyseren en informatie delen met Google om de zichtbaarheid van uw site te vergroten.
    Bijvoorbeeld: met Crawlinformatie kunt u zien wanneer de Googlebot (de zoekmachinerobot van Google) uw site voor het laatst heeft bezocht. Ook kunt u zien welke pagina’s van uw website Google niet kon doorzoeken en waarom niet. Op die manier kunt u problemen oplossen die het voor Google onmogelijk maken om al uw pagina’s te indexeren.
     
  6. Een sitemap opnemen
    Onmisbaar bij het optimaliseren van uw website: de sitemap. Een sitemap is vergelijkbaar met de verkenner in Windows. De lijst geeft alle inhoud van uw website weer in een mappenstructuur. Een sitemap toont niet alleen wat er allemaal op uw website is te vinden, maar ook wáár het staat. En dat maakt het weer makkelijk voor zoekmachinerobots om uw website volledig te indexeren.
     
  7. Krijg de juiste bezoekers
    Heeft u liever duizend bezoekers die niets kopen of tien bezoekers die allemaal wel iets kopen? Met Google Adwords kunt u winstgevend adverteren op het web. Voordeel is dat u er uw website niet voor hoeft te veranderen. U hoeft alleen maar een bedrag op te geven, dat u wilt betalen voor elke bezoeker die via de zoekmachine op uw website terechtkomt.
     
  8. Leer van uw bezoekers
    Welke zoekopdrachten gebruiken mogelijke klanten die op zoek zijn naar uw producten of diensten? Zijn bepaalde zoekopdrachten seizoensgebonden? In welke regio worden de meest relevante zoekopdrachten voor uw producten of diensten gedaan? Vragen waarop Google Insights for Search u antwoord kan geven.
     
  9. Analyseer de statistieken
    Met de gratis dienst Google Analytics kunt u bijhouden wie er op uw website komen, waar ze vandaan komen en of ze bijvoorbeeld iets kopen. Google Analytics geeft aanvullende informatie op AdWords. Sinds Google de zoekopdrachten van alle gebruikers wereldwijd heeft beveiligd, zult u regelmatiger “(not provided)” zien staan in het overzicht met gebruikte zoektermen. Dat geldt alleen voor zoekopdrachten die met Google zijn uitgevoerd.  

Wil je dat je doelen voor 2024 meer zijn dan alleen dromen? Vind de perfecte marketingmix met de gratis Online Klanten Check.

Lees ook…
B2b marketing is voor veel ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf de drijvende kracht achter zakelijk succes. Terwijl grote bedrijven vaak over…
Je hebt besloten om in het diepe te springen en te starten als zelfstandige zonder personeel (zzp’er). De baas zijn over je eigen agenda is…
Zoek je een manier om je (online) marketing- of reclamestrategie te finetunen? Gebruik dan een beproefd model dat de tand des tijds heeft doorstaan:…
i.s.m.
Wanneer je de wereld van online marketing betreedt, en dat is onvermijdelijk, sta je voor cruciale keuzes die het succes van je bedrijf beïnvloeden….
i.s.m.
Als ondernemer of bedrijf is het cruciaal om online marketing te omarmen, ongeacht je omvang. In dit artikel delen we 6 redenen waarom je met online…
Je hebt advertenties, je hebt marketing en je hebt growth hacking. Daarbij worden creatieve, onconventionele marketingmethoden gecombineerd met…