Er is helaas geen pasklaar antwoord op de vraag "Hoe zet u een product of dienst succesvol in de markt?" Er zijn wel uitgangspunten die houvast bieden. 8 tips om u op weg te helpen

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

1. Welk probleem lost u op?

Een cruciale vraag bij het opstellen van een marketingplan: voor welk probleem van mijn klant is mijn product of dienst een oplossing? Als u dat niet weet, weet u ook niet op wat voor manier uw aanbod interessant kan zijn. Bedrijven besteden veel tijd aan het communiceren van de voordelen van hun product of dienst, maar als de klant het gevoel heeft dat zijn situatie in orde is, is een voordeel niet interessant.

2. Kijk naar basismotivaties

Als u het probleem heeft gedefinieerd dat u oplost, kijkt u naar basismotivaties van mensen. Wat zet ze aan tot handelen? De hoop op meer snelheid, status, rijkdom of veiligheid. Appeleer hieraan, daarmee zet u de klant aan tot actie.

3. Nieuw idee of bestaande markt?

Lanceert u een totaal nieuw idee of concept? Dan is het zaak klanten duidelijk te maken wat ze eraan hebben: welke resultaten kunnen ze ermee boeken? Op een bestaande markt werkt het anders. Mensen weten dan wel waarom ze een product of dienst moeten gebruiken. Het gaat er dan om ze ervan te overtuigen dat ze beter kunnen overstappen.

4. Formuleer een heldere boodschap

Beschrijf in maximaal tien woorden hoe uw klanten er beter van worden als ze uw product of dienst kopen. Het gaat erom dat u hiermee direct de aandacht van de (potentiële) klant heeft. U bent immers niet de enige speler op de markt.

5. Kies de juiste media

Wat is de beste manier om uw boodschap te verspreiden? Probeer te achterhalen welke informatiebronnen uw doelgroep gebruikt. Vakbladen, beurzen? Social media kunnen ook een goed middel zijn om uw bedrijf – en uw expertise – op de kaart te zetten.

6. Vis in de juiste vijver

Direct marketingexperts zeggen dat de keuze van de juiste doelgroep zo’n 60 procent van het succes bepaalt. Welke klanten kunt u het beste met welk aanbod benaderen? Breng in kaart wie uw goede klanten zijn: wanneer hebben ze voor het laatst iets gekocht, hoe vaak kopen ze bij u en hoeveel geven ze uit?

7. Maak uw belofte waar

Klanten kopen in feite geen product of dienst, maar een belofte. Met wat u aanbiedt, belooft u hun probleem op te lossen. Is uw bedrijf in staat om die belofte waar te maken? Denk aan voldoende productiecapaciteit als de vraag toeneemt, het oplossen van klachten en het bieden van service. Weten uw mensen wat er van ze wordt verwacht?

8. Wat is uw belofte waard?

De hoogte van de prijs die u kunt vragen voor uw product of dienst is afhankelijk van meerdere factoren. Uiteraard de kostprijs en de mate van concurrentie, maar de belangrijkste factor is toch wel de waardeperceptie die de klant heeft van uw aanbod. Als het u lukt om de klant ervan te overtuigen dat het de investering meer dan waard is, kunt u er ook een hoger prijskaartje aan hangen.

Lees ook:

5 content marketing tips van experts »Zo maakt u een professioneel marketingplan »Maak een offerte die scoort »Zo krijgt u naamsbekendheid »5 slimme LinkedIn marketingtips » Bron: 75 checklisten voor de nieuwe manager, Asha Kalijan e.a. (Van Duuren Management) Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Zoek je een manier om je (online) marketing- of reclamestrategie te finetunen? Gebruik dan een beproefd model dat de tand des tijds heeft doorstaan:…
Prachtige producten, uitstekende diensten, goede service. Dat is de basis van de meeste bedrijven. Maar de commerciële economie speelt een belangrijke…
B2b marketing is voor veel ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf de drijvende kracht achter zakelijk succes. Terwijl grote bedrijven vaak over…
Je hebt advertenties, je hebt marketing en je hebt growth hacking. Daarbij worden creatieve, onconventionele marketingmethoden gecombineerd met…
Je hebt besloten om in het diepe te springen en te starten als zelfstandige zonder personeel (zzp’er). De baas zijn over je eigen agenda is…