Hoe Nederlandse decorbouwer het Eurovisie songfestival doet

Sinds Anouk en the Common Linnets mag het weer: met nationale trots en zonder ironie van het Eurovisie Songfestival genieten. Dit jaar in Wenen moet Trijntje Oosterhuis het gaan doen. Maar er is nog een goede reden om te gaan kijken: Unbranded uit Hilversum is verantwoordelijk voor het decor van zowel de mainstage als de green room. En daar zijn ze best een beetje trots op.
Hoe Nederlandse decorbouwer het Eurovisie songfestival doet

Hot
"Het is het grootste TV evenement ter wereld. 200 miljoen mensen kijken ernaar." vertelt Gaston van de Poel, CEO van Unbranded. "Daar zijn we inderdaad wel blij mee." Hij had zojuist een live interview met Q Music. Het Parool, de Telegraaf en het FD kwamen ook al aan de beurt. "Sinds Trijntje naar Wenen is vetrokken zijn we ineens even heel hot zoals dat heet."

Copyright: Eurovisie songfestival

Nu is Unbranded geen kleintje in Nederland. Al sinds de jaren vijftig bouwen ze onder verschillende bedrijfsnamen decors voor de Nederlandse Televisie Stichting en daarna de NOS. De laatste jaren opereerden ze onder de naam Hollandse Handen en toonden onder meer met Nieuwsuur, De Wereld draait door en Pauw waar ze goed in zijn; Dutch television design.

"Hollandse Handen heet vanaf vandaag Unbranded" staat op de website te lezen. "Vandaag was eigenlijk 2 april", legt Van de Poel uit. "Maar in deze explosieve tijden lopen we met de website een beetje achter de feiten aan."

Van Hollandse Handen naar Unbranded
Unbranded houdt zich niet alleen bezig met decorbouw voor televisie. Ze ontwerpen onder meer winkelpresentaties (de biologische winkel van Albert Heijn bijvoorbeeld), interieurs voor het bedrijfsleven, museumconcepten en interactieve installaties.

Met al die kennis, kunde en ervaring in huis, was Hollandse Handen twee jaar geleden dé
aangewezen partij om de MTV Awards te verzorgen toen dit spektakel Amsterdam als locatie koos. MTV was tevreden en vroeg ze een jaar later om ook in Glasgow het decor te doen. "Hoogstwaarschijnlijk is Milaan dit jaar ook voor ons", vertelt Van de Poel.

"Blijkbaar zijn we door die twee events opgevallen in Europa, want daarna zijn we gevraagd mee te doen in het aanbestedingstraject voor het Songfestival in Oostenrijk." Hoewel een Duitse grote concurrent de aankleding al eens eerder had mogen doen, werd het Hollandse Handen. "Ja, toen werd het toch wel tijd voor een andere naam."

Logistiek
Sindsdien is het enorm druk geweest. Eind januari was de aanbesteding definitief en begon het inkopen van materiaal en het bouwen. Officieel is er een geheimhoudingsplicht, maar omdat er al artist impressions zijn uitgelekt wil Van de Poel graag wat vertellen. "Het is een groot oog met een wenkbrauw, helemaal opgebouwd uit aluminium buizen en staal. Het gevaarte is 45 meter breed en 20 meter hoog en weegt 40.000 kilo."

Daarnaast vroegen 14 landen Unbranded om de aankleding van hun act te verzorgen. Dat kan een verhoging voor een drumstel zijn, maar landen als Engeland, Australië, Zweden en Finland hebben serieuze eigen decors. In april is alles met 80 vrachtwagens naar Wenen vervoerd en daar is de hele maand opgebouwd. "Zestig man, 24/7", vertelt Van de Poel. "Nu zijn er tien, vijftien man stand-by voor eventuele aanpassingen." Logistiek dus geen kinderspel. "En dan gaan onze andere opdrachten ook nog gewoon door. Tegelijk met het Songfestival vindt in Nederland de productie voor de Toppers plaats."

Internationaal zakendoen
Betrokkenheid, fascinatie, beleving… het zijn sleutelwoorden bij Unbranded. "Het is niet even een 'projectje' optuigen", Vertelt van de Poel. "Dit is ons DNA." Unbranded werkt dan ook met een vaste groep mensen en Nederlandse bedrijven om de kwaliteit te waarborgen.

De samenwerking met de Oostenrijkers verloopt soepel. "De voertaal is Engels, maar we hebben ook iemand die vloeiend Duits spreekt en dat wordt erg gewaardeerd." Financieel is het wel even schakelen. "Kijk, binnen de EU is het allemaal niet zo heel erg spannend hoor, met btw-tarieven en dergelijke." Wat het bedrijf veel meer hoofdbrekens heeft gekost was de voorfinanciering.

"Tot het moment dat je oplevert betaalt de andere partij niks. We moesten dus allerlei bankgaranties kunnen overleggen en de impact op je cashflow is vervolgens enorm. Dan moet je nog een hele goede aansprakelijkheidsverzekering hebben voor het geval er iets misgaat en de kans bestaat altijd dat het uiteindelijk toch niet doorgaat." Van de Poel durft er inmiddels vanuit te gaan dat het allemaal goed komt en dat de Oostenrijkse publieke omroep zeer tevreden zal zijn.

Ondertussen wacht alweer een nieuwe uitdaging. De dag voor de finale zal een delegatie uit China het decor komen bekijken. "Ze willen daar ook een Songfestival. En misschien wel met decors uit Nederland."

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming