Auto van de zaak: 5 vragen en antwoorden

Onze adviseurs beantwoorden vrijwel dagelijks vragen van onze leden over hun auto van de zaak. Een greep uit wat recent binnenkwam.

Vraag 1: In hoeveel jaar auto afschrijven?
"Ik heb zwarte Ford Fiësta uit 1987 en heb deze in juli 2009 van privé op mijn eenmanszaak gezet. Alle uitgaven voor de auto heb ik sindsdien als zakelijke kosten gerekend, plus een bijtelling van 25% over € 1500,-. De overdracht is echter niet via een factuur gedaan.

"Ik verwacht de auto zo'n drie jaar te gebruiken. Mijn vraag is nu: In hoeveel jaar mag ik dat bedrag van € 1500,- afschrijven?"

Antwoord
"U moet het bedrag afschrijven over een periode van vijf jaar."

Zie ook: Afschrijvingen: wat komt er allemaal bij kijken? »

Zelf een vraag stellen over uw auto van de zaak?
Leden kunnen met al hun vragen over de auto van de zaak bij onze adviseurs terecht.

 

Bel met 023 - 553 5510. Of laat uw vraag hier achter, u wordt dan zo snel mogelijk teruggebeld.

 

Nog geen lid? Lees hier wat de voordelen zijn »

Vraag 2: Is bijtelling altijd verplicht?
"Is voor iedere auto die op bedrijfsnaam staat bijtelling verplicht, of zijn daar uitzonderingen op? Een kilometerregistratie is handmatig bijna niet mogelijk en ik vraag me af of die registratiekastjes voor mij handig zijn, daar twijfel ik nog over.

"Dus zonder kilometerregistratie, zijn er dan nog andere mogelijkheden om hieronderuit te komen?"

Antwoord
"Indien auto aantoonbaar niet privé kan worden gebruikt, is er niets aan de hand. Anders kunt u gebruik maken van de vereenvoudigde rittenregistratie."

Zie ook: Fiscale bijtelling auto en bestelwagen »

Vraag 3: Rittenregistratie ook voor luxe auto?
"Is rittenadministratie en bijtelling nodig voor gezamenlijk gebruikte bedrijfsauto's? Geldt dat ook voor een luxe auto?"

Antwoord
"Als een bestelauto door meer dan twee werknemers wordt gebruikt op doorlopend wisselende momenten, kan de werkgever het privégebruik afkopen via de eindheffing. Deze bedraagt € 300,- per bestelauto per kalenderjaar. Er hoeft dan geen rittenadministratie bij te worden gehouden.

"Als de bestelauto door twee werknemers wisselend wordt gebruikt, moet u wel een sluitende rittenadministratie bijhouden. Overigens is er géén sprake van 'wisselend gebruik' wanneer de auto in een 'duidelijk afgesloten tijdsvak' van bijvoorbeeld een week of een maand door de ene werknemer wordt gebruikt en daarna door een andere werknemer. 

"U kunt aan uw inspecteur vragen of deze regeling ook voor uw luxe auto's mag gelden."

Zie ook: Zo werkt een rittenregistratie »

Vraag 4: Wat is een normaal kilometertarief?
"Wat is een normaal tarief om aan een opdrachtgever te facturen als reiskostenvergoeding voor een auto? Een collega vraagt € 0,35 per kilometer, zelf reken ik tot nu toe € 0,28."

Antwoord
"Er is geen 'norm'. U moet goed berekenen hoeveel het rijden met uw auto kost. Feitelijk zijn uw autokosten onderdeel van uw totale kostprijs. Als u privé rijdt dan wordt € 0,19 per zakelijke kilometer niet belast."

Zie ook: Alles over kostprijsberekening »

Vraag 5: Wie betaalt schade ongeluk werknemer?
"Een werknemer krijgt een vergoeding van € 0,19 per zakelijke kilometer. Nu krijgt hij een ongeluk en er ontstaat schade. Voor wie is die schade? En als die schade wordt uitgekeerd aan de werknemer moet er dan loonheffing worden ingehouden? Hoe zit het met de btw?"

Antwoord
"Als het ongeluk plaatsvindt onder werktijd en ten tijde dat werknemer voor u werkzaam was, dan kan hij de schade op u verhalen. U kunt vragen aan het herstelbedrijf om de factuur rechtstreeks naar u toe te sturen. Btw kunt u dan verrekenen. Er is geen loonheffing nodig."

Zie ook: De auto, de werknemer en uw aansprakelijkheid »

Auteur: De Zaak
7 Reacties
Tonen
De Zaak - 17 mei 2010 12:00
vraag 25 % bijteling is toch over de catolloguswaarde van de auto bij aanschaf begrijp dat 25 % bijtelling ook kan van de aanschaf waarde van een occasions zoals in vraag 1
De Zaak - 18 mei 2010 12:00
Antwoord op vraag 1 lijkt te beperkt. Mijns inziens is de bijtelling 25% van de cataloguswaarde van de auto en niet 25% van de koopsom.
De Zaak - 18 mei 2010 12:00
Alleen als een auto ouder dan 15 jaar is kan dat...vb klopt dus niet
De Zaak - 18 mei 2010 12:00
De bijtelling wordt berekend aan de hand van de catalogusprijs. De 25% bijtelling in vraag in moet dus worden berekend over de cataloguswaarde van de betreffende auto in het jaar 1997. Deze is hoger dan de €. 1500,- die door de persoon in vraag 1 wordt berekend. Hiervoor wordt dus niog een naheffingsaanslag opgelegd over de tye weinig betaalde bijtelling. Pas als de auto ouder is dan 15 jaar hoeft er onder bepaalde omstandigheden geen bijtelling te worden betaald. Zie site Belastingdienst
De Zaak - 18 mei 2010 12:00
De bijtelling wordt berekend aan de hand van de catalogusprijs. De 25% bijtelling in vraag 1 moet dus worden berekend over de cataloguswaarde van de betreffende auto in het jaar 1997. Deze is hoger dan de €. 1500,- die door de persoon in vraag 1 wordt berekend. Hiervoor wordt dus niog een naheffingsaanslag opgelegd over de tye weinig betaalde bijtelling. Pas als de auto ouder is dan 15 jaar hoeft er onder bepaalde omstandigheden geen bijtelling te worden betaald. Zie site Belastingdienst
De Zaak - 21 mei 2010 12:00
<< noot van de redactie >>
De voorgaande opmerkingen over de bijtelling bij vraag 1 waren correct. Het jaartal 1997 had 1987 moeten zijn. Onze excuses daarvoor.
Met vriendelijke groet.
De Zaak - 11 september 2010 12:00
een aanrijding gehad met auto, geheel buiten schuld en gelukkig is de tegenpartij al risk verzekerd net als ik.
Nu is het echter zo dat ik belettering op mijn auto heb staan en de tegenpartij daar moeilijk over zou kunnen doen. Dit omdat ik heb aangegeven zzp te zijn maar de auto staat niet op naam van de zaak.
Om de schade te verhalen is een verklaring van de accountant nodig waaruit blijkt dat de auto alleen voor Prive gebruik is en je geen BTW kan verrekenen. Betreft ZZP-er in de zorg (niet BTW-plichtig)
Is daar een standaard verklaring voor?

Uw mening

Spaargeld zet ik op een spaarrekening:

Uw mening

Winterbanden zijn voor mij: