DigiD aanvragen

U moet een DigiD aanvragen om zich te kunnen identificeren op websites van de overheid. Bijvoorbeeld voor de aangifte inkomstenbelasting of het aanvragen van een toeslag. Voor de aanvraag van een DigiD heeft u een aantal zaken nodig. Welke dat zijn, dat leest u hier.

DigiD aanvragen
U moet een DigiD aanvragen zodat u zich kunt identificeren op websites van de overheid. Bijvoorbeeld bij de Belastingdienst voor de digitale aangifte inkomstenbelasting, voor het aanvragen van toeslagen of de aanvraag van een Verklaring Arbeidsrelatie (VAR).

DigiD staat voor 'digitale identiteit' en is in die zin vergelijkbaar met een paspoort of identiteitskaart die u bijvoorbeeld aan het loket van het gemeentehuis laat zien.

Woonachtig buiten Nederland
Woont u in het buitenland? Sinds kort kunt u dan in Nederland een DigiD aanvragen bij balies in Echt-Susteren, Enschede, Maastricht, en vanaf 27 mei Den Haag. Later dit jaar kan het ook bij het Nederlands Consulaat-Generaal in Antwerpen en op Schiphol.

Met een geldig Nederlands reisdocument en een burgerservicenummer kunt u daar ter plekke een DigiD aanvragen. Bij gebleken succes kan dit straks bij meer gemeenten en Nederlandse ambassades aangeboden.

Pas op voor valse e-mails
De Belastingdienst en DigiD waarschuwden begin januari 2013 voor valse e-mails die afkomstig lijken van de Belastingdienst en waarin wordt gezegd dat u een belastingteruggave kunt krijgen. In deze mail staat ook het DigiD-logo. Klik hier niet op en ook niet op andere links! U komt namelijk uit op een valse DigiD-website waar om uw DigiD-gebruikersnaam en wachtwoord wordt gevraagd. Gooi de e-mail weg.

Machtigen en uw DigiD
U kunt iemand machtigen om de digitale aangifte voor u te doen. Dat doet u door de machtigingscode op uw aangiftebrief aan diegene te geven. U geeft dus niet uw eigen DigiD af.

DigiD en uw fiscale partner
Doet u voor uzelf of samen met uw fiscale partner aangifte? Dan gebruikt u beide uw eigen DigiD.

1,5 jaar geldig
Uw DigiD is na elke keer dat u hem gebruikt 1,5 jaar geldig. Daarna verloopt hij. U ontvangt daarvan per mail bericht als u uw e-mailadres hebt opgegeven.

Zekerheidsniveaus
DigiD heeft de volgende zekerheidsniveaus: 

Basis - DigiD gebruikersnaam met wachtwoord, zonder sms functie
Midden - DigiDgebruikersnaam met wachtwoord, met sms functie
Hoog - Hiervoor moet eerst de elektronische identiteitskaart worden ingevoerd.

Dit heeft u nodig voor de aanvraag van uw DigiD
Wilt u een DigiD aanvragen? Dan heeft u het volgende nodig:

- Burgerservicenummer (BSN)
- Geboortedatum
- Adresgegevens
- Gebruikersnaam en wachtwoord. Deze kunt u zelf kiezen.

De volgende zaken zijn optioneel:

- E-mailadres. Daarop ontvangt u dan bericht om uw DigiD te activeren, of de waarschuwing dat uw DigiD binnenkort verloopt.
- Mobiel nummer. Dit is nodig voor DigiD mét sms-functie (zie: Zekerheidsniveaus).

Hier kunt u een DigiD aanvragen
- Klik hier om direct uw DigiD aan te vragen »

Meer informatie
- De algemene site van DigiD »
- De helpdesk van DigiD: 0800 - 023 04 35 (werkdagen van 8.00 tot 22.00 uur)

Lees ook:
- Aangifteprogramma inkomstenbelasting 2012 »
- Voldoet uw computer aan de eisen van de fiscus? »
- eHerkenning voor bedrijven »

Auteur: De Zaak
0 Reacties
Tonen

Uw mening

Vindt u ritregistratie voor uw bedrijf belangrijk?

Uw mening

Vindt u ritregistratie voor uw bedrijf belangrijk?
Advertentie