Youngtimer wordt gespaard

De voordelige regeling voor het rijden van 'youngtimers' wordt na heftige acties van benadeelde ondernemers min of meer gehandhaafd. Het blijft daardoor een betaalbaar - en zelfs zeer aantrekkelijk - alternatief voor de zakelijke rijder.

"Mercedes S-klasse voor paar tientjes per maand"
Het rijden in 'youngtimers' blijft een betaalbaar - en zelfs zeer aantrekkelijk - alternatief voor de zakelijke rijder. Wie kiest voor een auto van meer dan 15 jaar oud (en jonger dan 25 jaar) hoeft in de toekomst slechts enkele tientjes 'bijtelling' per maand te betalen. Terwijl de youngtimer-rijders veelal toch kiezen voor een Mercedes of BMW die destijds al gauw een ton kostte.

Regeling gehandhaafd
De voordelige regeling voor het rijden van Youngtimers blijft na heftige acties van benadeelde ondernemers min of meer gehandhaafd. Vele tienduizenden zzp'ers slaken een zucht van verlichting nu een heus drama rond hun autokosten te elfder ure is afgewend.

Vorig jaar werd immers besloten om de rijders van zogenaamde Youngtimers – auto's die ouder zijn dan 15 jaar – met een veel zwaarder tarief voor de bijtelling te confronteren. Vanaf 1 januari zouden hun auto's niet langer worden behandeld als 'afgeschreven', maar onder het normale belastingregime voor zakenauto's gaan vallen.

Zodat ontelbare kleine ondernemers de volle bijtelling moesten gaan betalen over de oorspronkelijk catalogusprijs, terwijl tot nu toe werd gekeken naar de feitelijke 'dagwaarde' van dergelijke oudere zakenauto's.

Een verschil van honderden euro's per maand dat voor menigeen niet op te brengen is. Het maakt immers nogal wat uit of je 25% bijtelling betaalt over een BMW 3-serie die nog pakweg 4 mille waard is of de oorspronkelijke showroomprijs van omgerekend € 40 duizend.

Vier tientjes per maand zouden opeens pakweg € 400 per maand worden. Of veel meer, want om voor de hand liggende redenen kiezen de youngtimer rijders veelal voor hoogwaardige en duurzame automodellen die ooit ruim boven de ton aan guldens hebben gekost.

Felle protesten
De protesten waren zo fel dat de oorspronkelijke bedenker van de wijziging – Ernst Cramer van  de ChristenUnie – vlak voor de daadwerkelijke invoering met een ingrijpende aanpassing kwam. Zelden eerder vertoond.

Helemaal terugdraaien zat er om politieke redenen kennelijk niet in, maar de kamer ging vrijwel unaniem akkoord met een alternatieve 'zachte landing'. De bijtelling op Youngtimers wordt zodoende vanaf volgend jaar gewoon weer berekend op basis van de dagwaarde, maar er geldt wel een iets verhoogd tarief. Om precies te zijn 35% in plaats van 25% bijtelling. In de praktijk lood om oud ijzer, want dat is een kwestie van luttele euro's.

In de praktijk betekent het dat tienduizenden zakelijke rijders met geringe meerkosten in hun auto van rond de eeuwwisseling kunnen doorrijden. Als de Eerste kamer midden december met het hele belastingplan akkoord gaat (het kan daar alleen in zijn geheel worden aangenomen of verworpen) ontstaat een veel zekerder situatie rond deze bijzondere categorie zakenauto's.

Interessante optie voor bedrijven
Het zou voor meer bedrijven aanleiding kunnen zijn om de mogelijkheden eens nader te bekijken. Aanschafprijs en afschrijving zijn immers laag. Volgens de kenners verbruiken dergelijke auto's weliswaar wat meer brandstof en vallen ze door hun hoge gewicht in een stevig tarief van de motorrijtuigenbelasting, maar vallen de onderhoudskosten door de relatief eenvoudige techniek best mee.

Bovendien kan ook de verzekering zeer betaalbaar worden geregeld, omdat de rijders veelal 'voorzichtig' rijden. Vanzelfsprekend zijn alle kosten aftrekbaar.

Niet voor niets zijn er ook grotere bedrijven die bewust kiezen voor een fleet van Youngtimers. Het is in alle gevallen wel een aanrader om discussies met de fiscus te vermijden door een taxatie van de auto uit te laten voeren. Meerdere automerken hebben overigens dealers die zich in de 'ervaren' auto's specialiseren.

Informatie over youngtimers
Meer informatie op www.bijtellingyoungtimer.nl, waar u ook een aantal rekenvoorbeelden kunt vinden.  Binnenkort verschijnt ook Youngtimers Magazine in de kiosk.

Auteur: Rob van Ginneken
1 Reactie
Tonen
De Zaak - 07 juni 2011 12:00
Jammer dat er bij deze artikelen geen publicatiedatum vermeld wordt. Nu weet je nooit of dit "oud" of "recent" nieuws is.

Uw mening

Ik houd rekening met het bijtellingsbeleid van de regering.

Uw mening

'Ik voorkom liever problemen dan mij overal voor te verzekeren, door'