5 tips voor klantbehoud met Facebook

Moet je als bedrijf ook op Facebook aanwezig zijn? Is het niet meer iets voor vrienden? En als u met uw bedrijf op Facebook aanwezig bent, wat heeft u er dan eigenlijk aan? Tijdens een congres over Facebook Marketing gaven een aantal binnen- en buitenlandse experts antwoord op die vragen. De belangrijkste tips hebben wij voor u verzameld.
5 tips voor klantbehoud met Facebook
1. Zorg dat je weet wat mensen leuk vinden
Volgens Peter Minkjan, organisator van het congres, moeten bedrijven zich op Facebook de volgende vraag stellen: ‘Hoe kan ik voor mijn beste klanten interessant blijven?' 
Laten wij ervan uitgaan dat u al zo verstandig bent geweest om uw klanten te vragen om hun Facebook-account achter te laten of dat u via Facebook zelf al contact met hen hebt gemaakt. 
"Zorg dat u weet wat de mensen leuk vinden. Wanneer u dat weet, kunt u daarover met hen communiceren. Facebook gaat veel meer over klantbehoud, dan over klanten werven. Aanbiedingen werken niet. Daar zitten mensen niet op te wachten. Je moet eerst geven, om te krijgen."
 
2. Laat de klant over jou posten
Minkjan's betoog wordt ondersteund door Jay Baer, content marketing blogger uit de VS. "De sleutel tot Facebook zijn de mensen, je huidige klanten. Zorg er voor dat zij over jou schrijven." Baer noemt als voorbeeld een restaurant: "Maak foto's van je restaurant, zet die op facebook en koppel er een soort prijsvraag aan: ‘Wie de leukste foto in ons restaurant maakt, krijgt bij zijn volgende bezoek een voucher cadeau die recht geeft op...nou, verzin het maar." 
 
3. Nog niet actief op Facebook? Begin met adverteren
Ben je nog niet actief op Facebook? Dan is adverteren een goed begin. Baer: "Geef de mensen een reden om je te volgen: of het nou om een aankondiging gaat, een seminar of gewoon een telefoontje! Ik heb een mooi voorbeeld van een ondernemer die in zwembaden doet. Hij zette op Facebook de vraag: ‘Wilt u iets weten over zwembaden? Stel uw vraag aan mij.' Geef kennis weg! Je moet eerst waarde geven om iets van waarde terug te krijgen."
 
4. Geen tijd? Dat had u ook niet voor e-mail…..
Baer wuift het bezwaar weg dat ondernemers geen tijd voor social media als Facebook hebben. Alles verandert. "Voor e-mail hadden ze ook nooit tijd voor e-mail…..De vraag is: wil je er tijd voor vrij maken? Daar gaat het om! En al zijn het maar zeven klanten: dat zijn wel JOUW klanten en die wil je houden. Geef ze een reden om aan anderen te laten weten wat voor een gaaf bedrijf je hebt! Stel desnoods gewoon de vraag: ‘Wat kan ik voor u doen?'" 
 
5. Foto's en video's
Of u het nou leuk vindt of niet: foto's en video's werken gewoon goed op internet en helemaal op Facebook. Als u er zelf niet goed in bent, dan kent u vast wel iemand die er wel goed in is. Laat hem of haar iets moois maken, dat met uw bedrijf heeft te maken en zet het op Facebook.
 
Tot slot
Een advertentie op Facebook kost u niet meer dan € 40,- of € 50,- . En onthoud: nergens anders is uw advertentie zo effectief als op Facebook!
 
- Like De Zaak op Facebook (en u heeft er weer een aantal potentiele klanten bij)
 
Lees ook:

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming