Bestormer van de hangmatmarkt

Vijf jaar geleden moest Kees van Dijk (26) stoppen met zijn studie: onder meer Engels was hem te veel. Nu verkoopt hij jaarlijks zo'n 10.000 hangmatten. In heel West-Europa. De HangmatGigant is vooral actief als het kortebroekenweer is. Wat is zijn succesformule?

Kees van DijkNaam: Kees van Dijk (26)

Bedrijf: HangmatGigant in Dedemsvaart

Fte's: 2

Omzet in het buitenland: 50%

Over vijf jaar: "...hebben wij het grootste deel van de Europese hangmatmarkt in handen"
 
Toen studie een verloren zaak was (hij haalde z'n talen niet), moest Kees iets nieuws gaan doen. Daarom begon hij zo'n vijf jaar geleden de webwinkel EerlijkeWereld.nl met fairtrade producten. Kees: "Maar met die leveranciers viel niet samen te werken, het is een moeilijke markt. Er is bijna geen geld in te verdienen." Ook hangmatten zaten toen al in het assortiment. Kees zag dat de gemiddelde orderwaarde van een hangmat hoog was en zette de webshop HangmatGigant.nl op. "Bovendien waren er toen bijna geen webwinkels met hangmatten."  
 

Nederland te klein

Inmiddels ziet de jonge ondernemer dat de concurrentie steeds groter wordt. Tegenwoordig verkopen ook grote jongens als Wehkamp en Bol.com hangmatten. "De markt in Nederland is te klein. Wil je je bedrijf opbouwen, dan moet je groter denken. De eerste stap was België, dat ging eenvoudig. Drie jaar geleden tuigden we ook een volledige Duitse webwinkel op. De Duitse hangmatmarkt is drie keer zo groot als de Nederlandse. We begonnen met alleen vertaalde tekst en een Duitse domeinnaam. Vorig jaar hebben we de Duitse webshop geoptimaliseerd en zijn we voorzichtig marketing gaan bedrijven. Dat was dus lastiger dan België. Dit jaar zetten we volop op Duitsland in."
Om meer landen te veroveren hanteert Kees de trial-and-error formule. "In Frankrijk pakken we het net zo aan als in Duitsland. De Franstalige webshop draait al even; de volgende fase is optimalisatie en marketing. Lukt het in de Franse cultuur op die manier niet, dan bedenken we een andere manier. "Daarbij kijk ik niet naar mijn concurrent, want dan ga je concurreren. Ik kan zelf een betere webwinkel bouwen."  Om de concurrentie verder de baas te kunnen is Kees momenteel bezig om zijn bedrijf te transformeren van hangmatwinkel naar hangmatbedrijf. "Zo gaan we steeds meer business-2-business zaken doen. Ik heb plannen om met campings zaken te doen."
 

Gratis bezoekers

Wat is Kees zijn succesformule, ook internationaal? "Als je op internet zaken wilt doen, moet je gratis bezoekers op je site zien te krijgen. Als je dat doet met adverteren met bijvoorbeeld Adwords, koop je in wezen omzet. Natuurlijk moet je zorgen voor een goede website met voldoende content en technisch op orde. Zorg vooral ook voor inkomende links."
Kees licht een tipje van de sluier op: "Sluit deals met andere sites en blogs. Zo haal ik tien concurrerende sites door een zogenoemde ‘backlink-checker'. Hiermee kan ik zien waar hun inkomende links vandaan komen. Die sites en blogs schrijf ik aan. Zo zijn in Duitsland blogs van moeders die producten testen heel belangrijk. Zij genereren veel bezoek. Daar maak ik afspraken mee. Ze krijgen dan bijvoorbeeld een hangmat om te testen, of om bijvoorbeeld weg te geven aan hun lezers."
 

Talen

Aandachtspunt voor Kees is de taal. "Met leveranciers kun je gerust in het Engels communiceren, maar klanten verwachten toch echt een antwoord in de taal zelf. Als ik alleen ben, neem ik om die reden de telefoon niet op. Ik laat dan de voicemail z'n werk doen en antwoord per mail. Taal is nog steeds niet m'n sterkste punt."
 

Tips

  • Het is makkelijker dan je denkt. Je bent al snel over de grens aan het ondernemen
  • Staar je niet blind op de grootte van de markt. Hoe groter, des te meer concurrenten.
  • Webwinkel beginnen? Kijk eens op Kees' site: webwinkelsucces.nl
 
 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming