Drie uur in rekening brengen voor een klus die in een kwartiertje was gepiept? Een goedbetaalde opdracht aannemen terwijl je weet dat je er eigenlijk niet geschikt voor bent? In "Eerlijk scoren" laten Margreeth Kloppenburg en Jaco van der Schoor zien hoe u veel slimmer en gezonder met het dilemma tussen geld en geweten kunt omgaan. Het goede doen voor de klant betaalt zich volgens de auteurs altijd uit.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Margreeth Kloppenburg: Wat nu, moeten ondernemers die te gemakkelijk en te snel geld verdienen zich ongemakkelijk gaan voelen?
Margreeth Kloppenburg: “Wel wanneer ze dit doen ten koste van hun klanten. Iedereen vindt zichzelf integer, maar integriteit is een nogal rekkelijk begrip. Wat volgens jou door de beugel kan, noemt een ander verwerpelijk.”
 
Wat vinden jullie zelf een tekenend voorbeeld van niet-integer scoren?
“Op een interim-klus zitten, je stierlijk vervelen en recalcitrant worden van je eigen nutteloosheid. Maar ja, dat dagdeeltarief is zo sky high hè, dat laat je natuurlijk niet liggen. Tenminste, dat is dan het argument. Maar daar overschrijd je, wat ons betreft, een grens.”
 
Jaco van der Schoor: Jullie kernboodschap is: eerlijk handelen betaalt zich altijd uit. Méér dan af en toe een klusje van een kwartier factureren als drie uur?
“Dat zeker. Behalve dat je jezelf recht kunt blijven aankijken in de spiegel, is wat je doet uitlegbaar. Je zit meer ontspannen aan tafel bij je klant. Je vergroot je geloofwaardigheid en daarmee weer het vertrouwen. Als je vindt dat je meer waarde toevoegt dan het ene uur dat je schrijft, moet je een andere manier van belonen afspreken.”

Stel dat een klant liever rechtstreeks met mij zaken doet in plaats van via het bureau dat mij als zzp’er inhuurt. Hoe ‘slim en gezond’ kan ik met dat dilemma omgaan?
“Openheid werkt! Bespreek met het bureau en met je klant het dilemma en kijk of je elkaar kunt vinden zonder belangen te schaden. Zoek actief naar een oplossing die recht doet aan de relaties die je hebt opgebouwd. Anders is er hoe dan ook schade.”

 

 

EINDELIJK SCOREN
Uitgeverij Van Duuren, Culemborg
ISBN 978-90-896-50641

 

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
6 belangrijke tips voor ondernemers over taken, werktijden en roosters voor vastende medewerkers waarmee je hen tijdens de ramadan tegemoet…
The war for talent is volop aan de gang en nog nooit wisselden zoveel werknemers – 1 op de 5 in 2022 – van werkgever. Bedrijven trekken alles uit…
Sinds 2022 is de wet met betrekking tot verplichte scholing voor werknemers veranderd. Als werkgever moet je scholing die wettelijk verplicht is…
Wil jij je bedrijf klaarstomen voor de toekomst en ervoor zorgen dat je medewerkers blijven ontwikkelen en ontwikkelen? Ontdek hoe de SLIM-regeling…
In deze tijd van arbeidskrapte is investeren in opleidingen van je medewerkers een strategische zet om je bedrijf toekomstbestendig te maken. Benieuwd…