Margreeth Kloppenburg: Wat nu, moeten ondernemers die te gemakkelijk en te snel geld verdienen zich ongemakkelijk gaan voelen?
Margreeth Kloppenburg: “Wel wanneer ze dit doen ten koste van hun klanten. Iedereen vindt zichzelf integer, maar integriteit is een nogal rekkelijk begrip. Wat volgens jou door de beugel kan, noemt een ander verwerpelijk.”
Wat vinden jullie zelf een tekenend voorbeeld van niet-integer scoren?
“Op een interim-klus zitten, je stierlijk vervelen en recalcitrant worden van je eigen nutteloosheid. Maar ja, dat dagdeeltarief is zo sky high hè, dat laat je natuurlijk niet liggen. Tenminste, dat is dan het argument. Maar daar overschrijd je, wat ons betreft, een grens.”
Jaco van der Schoor: Jullie kernboodschap is: eerlijk handelen betaalt zich altijd uit. Méér dan af en toe een klusje van een kwartier factureren als drie uur?
“Dat zeker. Behalve dat je jezelf recht kunt blijven aankijken in de spiegel, is wat je doet uitlegbaar. Je zit meer ontspannen aan tafel bij je klant. Je vergroot je geloofwaardigheid en daarmee weer het vertrouwen. Als je vindt dat je meer waarde toevoegt dan het ene uur dat je schrijft, moet je een andere manier van belonen afspreken.”
Stel dat een klant liever rechtstreeks met mij zaken doet in plaats van via het bureau dat mij als zzp’er inhuurt. Hoe ‘slim en gezond’ kan ik met dat dilemma omgaan?
“Openheid werkt! Bespreek met het bureau en met je klant het dilemma en kijk of je elkaar kunt vinden zonder belangen te schaden. Zoek actief naar een oplossing die recht doet aan de relaties die je hebt opgebouwd. Anders is er hoe dan ook schade.”
EINDELIJK SCOREN |