Slimme bespaartips

Energie, schoonmaken, verzekeringen. Bezuinigen op deze kostenposten is redelijk eenvoudig. Bovendien spaart u het milieu. Aan de hand van deze checklist kunt u op jaarbasis honderden euro"s besparen.
Slimme bespaartips
Laat de kachel niet onnodig branden
Verwarmingsinstallaties zijn meestal erg ruim ingesteld. Dit veelal om klachten van het personeel te voorkomen. De thermostaat staat bijvoorbeeld ingesteld van 6.00 uur tot 21.00 uur. Is dit echt nodig? Doe eens controlemetingen op verschillende tijdstippen en pas de thermostaat aan op de werktijden binnen uw bedrijf. Daarmee bespaart u al gauw flink op uw energierekening!
 
Computer standby bespaart energie
Besparen op uw elektriciteitsverbruik doet u door de computer regelmatig uit te schakelen als u een uurtje pauze neemt. Het is een fabeltje dat het regelmatig uitschakelen van computers schadelijk is voor het apparaat. Het instellen kan in Windows via Instellingen, Configuratiescherm, Energiebeheer. Door de tijd waarop de computer automatisch op stand-by overschakelt op vijf of tien minuten in te stellen, bespaart u veel energie. Let ook op de keuze van de screensaver. Een (bewegende) screensaver gebruikt zelfs meer energie dan een simpel tekstverwerkingsprogramma.
 
Overdag schoonmaken goedkoper
In de praktijk is 's avonds schoonmaken niet altijd het handigst. Het is niet alleen duurder, maar op deze manier komen de toegangsbeveiliging en sleutelcodes in handen van mensen buiten uw bedrijf. Door overdag te laten schoonmaken en een beetje flexibiliteit van beide kanten bespaart u aanzienlijk op uw beveiligingskosten en de arbeidskosten van de schoonmakers.
 
Bundel krachten met uw buren
Als u op een bedrijventerrein bent gevestigd of in de buurt van een aantal andere ondernemingen, loont het vaak om de krachten te bundelen. Door gezamenlijk (en dus groter) in te kopen krijgt u vaak korting of deelt u de transportkosten. Denk bijvoorbeeld aan samen energie inkopen of aan één automatiseringshelpdesk voor het hele gebouw.
 
Bewaar kantoorartikelen achter slot en grendel
Maak één persoon verantwoordelijk voor het verstrekken van kantoorartikelen. Leg pennen, nietmachines, schrijfblokken etc. niet zo maar in een kast waar iedereen bij kan, maar zorg dat er toezicht is. Spreek ook met uw personeelsleden af in hoeverre zij kantoorartikelen en kantoorapparaten voor privédoeleinden mogen gebruiken en registreer dit.
 
Lease uw opslagcapaciteit
Het kan verstandig zijn om voor een vast bedrag van een aanbieder schijfruimte op een server te huren. Daarmee voorkomt u extra kosten voor bijvoorbeeld de verlenging of vernieuwing van licenties. Bovendien heeft u dan altijd de nieuwste versie, een helpdesk en een back-up.
 
Profiteer van de concurrentie in telecomland
Leg uw telefoonrekening eens voor aan andere aanbieders. Hiermee kunt u op jaarbasis honderden euro's besparen. Bekijk ook eens wat er mobiel verbeld wordt met de door u verstrekte mobiele telefoons. Doorgaans wordt er ook veel privé gebeld met gsm's. Bovendien bestaat de gewoonte zelfs op kantoor de mobiele telefoon te pakken, terwijl daar goedkopere belminuten voorradig zijn.
 
Dubbel verzekerd?
Oververzekeren van uw pand of inventaris is zonde van het geld. Check uw polisvoorwaarden en zoek naar een overlap. Een uitgebreide inboedelverzekering dekt meestal ook inbraakschade.

Verder krijgen ondernemers in het bezit van het Keurmerk Veilig Ondernemen bij de meeste maatschappijen korting op hun inventarisverzekering.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming