Zo start u een eigen bedrijf

Van het eerste contact met de Belastingdienst tot het zoeken naar een boekhouder. Deze praktische stappen moet u doorlopen om uw eigen bedrijf op te zetten.
Zo start u een eigen bedrijf

Een financiële buffer aanleggen
In de opstartfase komt er over het algemeen weinig geld binnen. Heeft u al wel veel opdrachten, bedenk dan dat klanten facturen over het algemeen pas na twee of drie weken zullen betalen. Leg daarom een spaarpotje aan met genoeg geld om uzelf de eerste twee of drie maanden salaris te kunnen betalen.

Een rechtsvorm kiezen
Wordt uw bedrijf een eenmanszaak, maatschap, besloten vennootschap, vennootschap onder firma of gaat u voor een andere optie? Starters kiezen meestal voor een eenmanszaak. Het artikel Zo kiest u de juiste rechtsvorm voor uw bedrijf zet alle opties op een rij.

Een ondernemingsplan schrijven
Ook als u niet van plan bent om de bank om een lening te vragen, is het handig om een ondernemingsplan te schrijven. Daarmee wordt helder welke koers uw bedrijf gaat varen, wat uw sterke en zwakke punten zijn en welke doelstellingen u heeft als ondernemer. Ook een financieel plan en een marketingplan maken onderdeel uit van het ondernemingsplan.

Aanmelden bij de Belastingdienst
U bent verplicht om u aan te melden bij de Belastingdienst. Deze stuurt u het formulier ‘Opgaaf gegevens startende onderneming toe' dat u binnen twee weken na de start moet invullen. Vervolgens krijgt u een btw-nummer dat op al uw verdere correspondentie met de fiscus vermeld staat. Sommige ondernemers zijn btw-plichtig, andere niet.

Een VAR aanvragen
Bij de Belastingdienst dient u ook een VAR (Verklaring Arbeidsrelatie) aan te vragen. Hiermee bewijst u dat u zelfstandig ondernemer bent en geen verkapt dienstverband heeft bij een opdrachtgever, wat nadelig kan zijn voor de inkomstenbelasting.

Let op: de VAR is op 1 mei 2016 vervangen door de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA). Lees hier alles over deze wet. 

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel
Wie een onderneming start, is wettelijk verplicht om zich direct in te schrijven bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Dit is de basisregistratie van alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland. Meld uw nieuwe onderneming direct aan. Als u zich heeft aangemeld bij de Belastingdienst zijn de gegevens al doorgegeven aan de KVK.

Een administratie opzetten
Boekhouden is een activiteit waar de meeste ondernemers weinig plezier aan beleven. Daarnaast is het een vak en is het bijhouden van de administratie een van de grootste valkuilen voor starters. Het is aan te raden om een professional te zoeken die u dit werk uit handen neemt. Een goede accountant weet alles van de zelfstandigenaftrek, de kleine ondernemersregeling en andere zaken waar u misschien zelf niet aan denkt.

De grootste valkuilen
U heeft de eerste stappen achter de rug. Nu kunt u zich gaan focussen op uw onderneming. Ondertussen zal er ongetwijfeld nog veel op uw af komen. Over personeel aannemen bijvoorbeeld of over het aanschaffen van een lease-auto.

Lees ook…

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming