Nederland telt inmiddels ongeveer 60.000 webwinkels, meer dan alle fysieke winkels bij elkaar. Van kinderkleding tot consumentenelectronica en knuffels, alles is online te bestellen. Hoe zorg je ervoor dat jouw webwinkel in een digitale winkelstraat vol webshops goed vindbaar is?

Benieuwd wat online marketing voor de groei van jouw bedrijf kan betekenen? Doe de Online Klanten Check en ontvang advies over hoe jij meer leads en klanten via je website genereert!

Inhoudsopgave

John Boonstra van digitaal communicatiebedrijf TJ Webstudio in Drachten helpt bedrijven bij het optimaliseren van hun webshops en het vergroten van de online zichtbaarheid. “Het grootste probleem is dat webwinkels niet goed gevonden worden. Daar kunnen wij bij helpen. Dat doen wij door te zorgen voor goede content en gerichte zoekmachineomschrijvingen. Daarnaast zorgen wij voor verschillende betalingsmogelijkheden voor je klanten en kunnen we zelfs een chatfunctie met een deskundige medewerker installeren.”

Optimalisatie

Veel ondernemers in de retail kunnen wel een klein succesje gebruiken. Een goed lopende webshop kan daar een eerste stap in zijn. Boonstra: “Een webshop in kleding had vóór de zoekmachine-optimalisatie ongeveer 200 bezoekers per maand. Door onze technische en contentoptimalisatie heeft de webshop nu gemiddeld 800 bezoekers per maand via Google. De afgelopen jaren is de omzet elk jaar verdubbeld. Dat komt niet alleen door de zoekmachine-optimalisatie van de webshop, maar ook door het toegenomen klantenvertrouwen. Die klant weet namelijk dat deze webshop snel levert, uitgebreide betaalmogelijkheden heeft en goede reviews krijgt.”
Wat houdt die zoekmachine-optimalisatie eigenlijk in? Rutger Steenbergen van SEO Zwolle
geeft 10 tips om jouw webshop zoekmachinevriendelijk te maken. Hij raadt onder meer aan om klanten en gebruikers beoordelingen te laten schrijven, goede productomschrijvingen met foto’s en links en een taggingsysteem, zodat soortgelijke producten makkelijk te vinden zijn.

Goed concept

Goede vindbaarheid is echter geen garantie voor succes. Annelies Verhelst schreef het boek ‘Maak van je webwinkel een succes’. Haar tip: “Succes begint bij een goed concept: richt je je op alle consumentenelectronica of focus je je specifiek op koptelefoons? Doe niet je concurrenten na, maar maak jezelf uniek. Vraag daarbij ook geregeld om feedback van bezoekers en luister naar kritiek.”
Parttime een webshop openen lijkt voor sommigen een relatief simpele onderneming. Toch is het volgens Verhelst niet zo simpel. “Denk niet automatisch dat je zo’n webwinkel er wel even bij kan doen. Bereid een goed plan voor, zeker voor de eerste 3 jaar. En maak niet alleen plannen voor een positief scenario, maar ook voor als het minder goed loopt dan verwacht. Schakelijk dan op tijd externe hulp in voor bijvoorbeeld de technische aspecten of je voorraadbeheer. Dat soort dingen kan behoorlijk veel tijd en arbeid vergen.”

Dynamisch

“Blijf constant in beweging”, is het motto dat Wendy de Bert in de praktijk brengt met haar webshop Huup Huup. ” Op mijn webshop vind je allerlei populaire film- en televisiemerchandise, van mokken en schrijfwaren tot fleecedekens en tassen. Ik ben constant bezig mijn site actueel en dynamisch te houden. Dat betekent niet alleen regelmatig de productpagina’s aanpassen, maar ook veel bloggen. Heb ik een nieuwe bakvorm in het assortiment, dan schrijf ik hoe je daar chocolaatjes en koekjes mee kan maken. Dat vindt Google fijn en dat levert me veel nieuwe bezoekers op.”
Na bijna twee jaar schrijft ze nu zwarte cijfers. “Toen ik begon, combineerde ik het met mijn andere werkzaamheden. Tegenwoordig draai ik een omzet van zo’n 5000 euro en ben ik fulltime met mijn webshop bezig. Je assortiment, je productomschrijvingen, blogs en fotomateriaal. Ook moet je een marketingbudget hebben om meteen te kunnen knallen. En ik zorg dat ik veel aanwezig ben op social media; niet alleen Facebook en Twitter, maar ook gebruik ik Pinterest en Google+. Ik heb zelf mijn webwinkel gebouwd, maar ik heb wel externe hulp ingeschakeld voor het gebruik van Google Adwords en zoekmachine-optimalisatie. Soms moet je net dat beetje extra doen om te zorgen dat je klanten je beter gaan waarderen.”

Maakt jouw webshop al gebruik van onderstaande diensten van Google?

  • Google Site Submit: zorg ervoor dat jouw webshop aangemeld is bij Google.
  • Google Analytics: maakt het gedrag van de bezoekers van jouw webshop inzichtelijk. Maak de resultaten meetbaar.
  • Google Search Consolestuur Google een sitemap van je webshop, krijg inzicht in de vindbaarheid van de webshop in Google en voer verbeteringsvoorstellen uit.
  • Google Merchant Center: stuur het productassortiment gestructureerd door naar Google via een datafeed. Deze optie is vooral handig wanneer je ook gebruik maakt van Google Adwords.
  • Google Mijn Bedrijfvooral interessant voor lokale vindbaarheid.
  • Google Adwords: adverteren op Google doe je met Google Adwords

Gratis website scan

Heeft jouw doelgroep je website in beeld? Doe nu de scan en zie meteen de score »
Doe de websitescan!

Wil je dat je doelen voor 2024 meer zijn dan alleen dromen? Vind de perfecte marketingmix met de gratis Online Klanten Check.

Lees ook…
Je hebt advertenties, je hebt marketing en je hebt growth hacking. Daarbij worden creatieve, onconventionele marketingmethoden gecombineerd met…
i.s.m.
Wanneer je de wereld van online marketing betreedt, en dat is onvermijdelijk, sta je voor cruciale keuzes die het succes van je bedrijf beïnvloeden….
B2b marketing is voor veel ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf de drijvende kracht achter zakelijk succes. Terwijl grote bedrijven vaak over…
Zoek je een manier om je (online) marketing- of reclamestrategie te finetunen? Gebruik dan een beproefd model dat de tand des tijds heeft doorstaan:…
Je hebt besloten om in het diepe te springen en te starten als zelfstandige zonder personeel (zzp’er). De baas zijn over je eigen agenda is…
Prachtige producten, uitstekende diensten, goede service. Dat is de basis van de meeste bedrijven. Maar de commerciële economie speelt een belangrijke…