Topbloemen: ‘We hebben veel uitdagingen in België gehad'

Het internationale bloemenbezorgbedrijf Topbloemen is onlangs marktleider geworden in het Nederlandse bloemensegment. Je kunt via de website bloemen bestellen en laten bezorgen in 71 verschillende landen, maar Topbloemen focust zich wat betreft buitenlandse business voornamelijk op België. Hoe maakte eigenaar Edwin van Arkel (38) zijn bedrijf zo succesvol?
Topbloemen: ‘We hebben veel uitdagingen in België gehad'

Naam: Edwin van Arkel (38)
Bedrijf: Topbloemen
Omzet in NL: 11 miljoen
Omzet in BE: 1 miljoen
Personeel: 18 medewerkers in NL, 3 in BE

Gezin: vriendin en twee kinderen (9 en 6 jaar)
Favoriete vakantie: een all-in hotel in Turkije
Favoriete maaltijd: Tournedos
Favoriete tijdschrift: Twinkle
Favoriete boeket: Annemijn veldboeket
Droom: Een mooie toekomst met mijn gezin 



Edwin van Arkel richtte Topbloemen in 1999 op, iets dat hij van kinds af aan al wilde doen. Het bloemenbezorgbedrijf groeide enorm en dertien jaar later zette hij de eerste stap over de grens in België. Bij toeval eigenlijk, want hij was er niet naar op zoek. "Ik leerde een Vlaamse vrouw kennen die een breed netwerk van bloemisten in België had. Ondernemen in het buitenland spookte wel eens door mijn hoofd, maar ik durfde die stap toen pas te zetten." 
 

Nul euro en geen klanten

De tuinbouwschool in Aalsmeer moest hem klaarstomen voor zijn droom. Edwin werkte eerst nog vijf jaar voor een bloemist, voordat hij zijn eigen bedrijf startte. "Vooral het eerste jaar was heel moeilijk. Ik begon met nul euro, in een lege schuur en zonder klanten. Toen ben ik de auto ingestapt en ben ik bij bedrijven langsgegaan. Ik nam een bloemetje mee en vroeg of ik die voortaan mocht komen bezorgen."

Netwerk van bloemisten

Topbloemen maakt gebruik van een netwerk van bloemisten om alle orders te bezorgen. "In Nederland zijn er 500 bloemisten aangesloten bij ons, in België zijn dat er 250", vertelt Edwin. Dat was niet altijd zo, in het begin deed Edwin nog alles in zijn eentje. "Ik racete van de veilingen, naar de kwekerij en de opdrachten. Dat was op een gegeven moment niet meer te doen, omdat ik steeds meer opdrachten buiten de regio kreeg. Daarom heb ik toen personeel aangenomen en ben ik op zoek gegaan naar bloemisten die het uitvoerende werk konden overnemen. Ik kon me toen meer richten op het ondernemerschap."

De bloemisten die zijn aangesloten krijgen een bijzonder presentje: een website. "Dat deed ik in het begin vooral om bloemisten aan me te binden. Maar het is voor de bloemist ook handig, omdat ze zo ook online kunnen verkopen. We doen het nog steeds. Ik zie het als een voorbeeld van ondernemerschap: kansen zien en nieuwe dingen ontwikkelen."

Ondernemen in België

Ondertussen runt Edwin een bedrijf met 21 medewerkers met jaarlijks miljoenen omzet, waarvan ongeveer 10 procent uit België komt. "In België hebben we veel uitdagingen gehad. Cultuurverschillen spelen daarbij een grote rol. De Belgen zijn niet zo direct als wij. Ze draaien veel meer om dingen heen, waardoor zakendoen vaak veel langer duurt. Belgen zijn ook niet gek op Nederlanders, dus heb ik twee Vlaamse dames op de klantenservice zitten die alle telefoontjes uit België afhandelen."



IT-systeem

De techniek zorgde ook nog voor heel wat problemen. "Ik had onderschat hoeveel werk het zou zijn om ons IT-systeem tweetalig te maken. We zijn maanden bezig geweest om dat probleem op te lossen. We willen namelijk twee partijen tevreden houden: de klant en de leverancier. Iemand kan vanuit Nederland een bloemetje bestellen voor een vriend in België. Als de bloemist in Wallonië zit, moet de order dus in het Frans binnenkomen, anders kan de bloemist het niet lezen."

Toekomst

De omzet uit België kan nog niet tippen aan die uit Nederland, maar dat vindt Edwin ook niet erg. Hij is van plan om zijn bedrijf bij onze zuiderburen verder uit te breiden. "Dat is lastig, omdat bloemen duurder zijn in België en het volume van de verkoop lager is. Daarbij ligt de internetmarkt nog wat achter op Nederland, dus is het lastiger om de mensen te bereiken."
Ook in Nederland is nog werk te verzetten, ondanks dat het bedrijf nu marktleider is. "We hebben dan wel de hoogste omzet, maar we zijn nog niet het bekendste merk als je bloemen wil bestellen. Dat is wel ons doel."

Neemt Edwin regelmatig een bloemetje mee voor vriendin Heidi? "Haha, eigenlijk niet. Ik neem meestal een boeket mee als we er een fotoshoot mee hebben gehad."

 

Lees het volledige interview met Edwin van Arkel in tijdschrift De Zaak. Wil je een gratis proefexemplaar ontvangen? Maak een account aan via MijnZaak en vraag een proefexemplaar aan.

Vraag een gratis proefexemplaar aan!

 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming