Brandstofkosten zijn veruit de grootste variabele in je mobiliteitskosten. Met de keuze voor een zuinige auto kun je hierop besparen én je laat daarmee zien dat je maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog op de agenda heeft staan. Maar wat is nu de allerzuinigste auto in een bepaald segment? Dat heeft de ANWB uitgezocht.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

In lastige economische tijden hebben veel ondernemers de neiging om maatschappelijk verantwoord ondernemen als een ‘luxe’ te zien. Wat daarbij echter over het hoofd wordt gezien, is dat een zuinige auto niet alleen minder schadelijke gassen uitstoot, maar ook honderden euro’s per jaar kan schelen. Bovendien wordt bij aanbestedingen met name door overheidsinstanties vaak de CO2-prestatieladder toegepast, zodat de keuze voor een zuinige bedrijfsauto er ook voor kan zorgen dat uw bedrijf in een dergelijk geval niet buiten de boot valt.
Om de keuze van een nieuwe zuinige auto gemakkelijker te maken, heeft de ANWB in samenwerking met Natuur en Milieu voor drie categorieën een auto-top 10 samengesteld met de zuinigste nieuwe benzine- en dieselauto’s in het compacte, middelgrote en grote segment. Ook voor bestelauto’s is een dergelijke top 10 opgesteld. 

Hoeveel besparen?

Dat de keuze voor een zuinige auto veel geld kan besparen, laat dit rekenvoorbeeld zien: voor een bestelauto met een verbruik van 4,5 l/100 km ben je € 1.836 per jaar kwijt aan diesel, bij een verbruik van 6,0 l/100 km is dat € 2.449, uitgaande van een jaarlijks kilometrage van 30.000 km en een dieselprijs van € 1,36 per liter. Bij een bestelauto met een verbruik van 7,1 l/100 km moet je jaarlijks € 4.830 per jaar uitgeven aan diesel, bij een verbruik van 8,9 l/100 km is dat € 6.055 bij 50.000 km per jaar en een dieselprijs van € 1,36 per liter.

De zuinigste auto’s: een overzicht

– De  zuinigste compacte auto met benzinemotor is de Toyota Yaris Full Hybrid, met een normverbruik van 1 op 28,6 en een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 19,6. De auto heeft een CO2-uitstoot van 79 g/km en de kilometerkostprijs komt uit op 41,8 cent per kilometer.
– In de middelgrote categorie komt de Toyota Auris Hybrid als winnaar uit de bus. Dit hybridemodel stoot gemiddeld 84 gram CO2 per kilometer uit en verbruikt volgens de fabriek 1 op 27,8, de testers van de ANWB kwamen tot een praktijkverbruik van 1 op 18,7. De kilometerkostprijs van dit model is 49,6 cent/km.
– Ook in de grote categorie met benzinemotor gaat een Toyota er met de winst vandoor: de Prius Wagon verbruikt gemiddeld 1 op 17 (fabrieksopgave: 1 op 24,4), heeft een CO2-uitstoot van 95 g/km en een kilometerkostprijs van 62,5 cent/km.
– De titel zuinigste compacte auto met dieselmotor is weggelegd voor de Renault Clio. Deze heeft een normverbruik van 1 op 31,3, een praktijkverbruik van 1 op 20,2 en een CO2-uitstoot van 83 g/km, de kilometerkostprijs bedraagt 28,3 cent/km.
– Bij de middelgrote dieselauto’s wordt de eerste plek gedeeld door de Audi A3 1.6 TDI ultra en de Volkswagen Golf 1.6 TDI BlueMotion. Beide modellen uit het VW-concern komen tot een praktijkverbruik van 1 op 20,0 (fabrieksopgave: 1 op 31,3) en hebben een CO2-uitstoot van 85 g/km. Door de uiteenlopende aanschafprijs verschilt de kilometerkostprijs wel: bij de Audi is deze 35,2 cent per kilometer, bij zijn VW-tegenhanger 34 cent.
– Ook in de categorie grote auto’s met dieselmotor wint een model van het VW-concern. Hier gaat de Skoda Octavia 1.6 TDI Greentech er met de winst vandoor. Deze auto heeft een normverbruik 1 op 30,3, een praktijkverbruik van 1 op 19,6 en een CO2-uitstoot van 87 g/km. De kilometerkostprijs is in dit geval 34,2 cent/km.

Top 10 zuinige auto’ s op aardgas/groengas

Omdat aardgas/groengas (CNG) een goed alternatief vormt voor traditionele brandstoffen als benzine en diesel en het aanbod van deze auto’s steeds groter wordt, is er nu ook ook een Top10 in deze categorie
De drieling Seat Mii, Skoda Citigo en Volkswagen Up! eindigt hierin op een gedeelde eerste plaats, met een normverbruik van 1 op 34,5 (in km per kg), een praktijkverbruik (indicatie) van 1 kilo CNG op 19,2 km/kg voor de Seat en 1 op 19,1 km/kg voor de VW en Skoda en een CO2-uitstoot van 79 g/km.

Daarna volgen de Fiat Panda, Lancia Ypsilon en de Audi A3, die een bijtelling van 14 procent hebben. De top10 wordt gecompleteerd door de Fiat 500L, Fiat Qubo, Fiat Punto en Mercedes-Benz B-klasse, deze hebben een bijtelling van 20 procent.

Top 10 elektrische auto’ s

Tot slot stelt de ANWB ook een top10 samen voor elektroauto’s. Hierin staan dit jaar nieuwkomers als de BMW i3, de Ford Focus Electric en de Tesla Model S.
Dit overzicht geeft naast zaken als de actieradius, het vermogen en het veiligheidsniveau ook de capaciteit van het accupakket en de laadtijd die nodig om dit pakket volledig op te laden weer.
Op de website van de ANWB vind je alle resultaten, inclusief de rest van de top 10 per categorie. Zo wordt de keuze voor een zuinige auto van de zaak heel eenvoudig.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Misschien denk jij – net als veel andere zzp’ers en mkb’ers – na over de vraag of nú overstappen op elektrische bestelwagens een goede investering…
Ondernemers die een auto van 15 jaar of ouder rijden, kunnen gebruikmaken van een gunstige regeling. In dit artikel onderzoeken we de redenen waarom…
De maximale onbelaste reiskostenvergoeding is vanaf 1 januari 2024 € 0,23 per kilometer. Wat moet jij als ondernemer en/of werkgever weten over de…
Iedere eigenaar van een zakelijke of auto in privé betaalt wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze wegenbelasting wordt regelmatig…
Een auto kost geld. Niet alleen als erin gereden wordt, ook als hij stilstaat. Mogen parkeerkosten onbelast worden vergoed? Of zijn deze kosten…
Zakelijk rijden in 2024? Dan kan je niet om de vraag heen of het nu de tijd is om de switch naar elektrisch te maken. Want na dit jaar gaat er veel…