7 Valkuilen voor webwinkels

Ondernemers kijken op tegen het starten van een webwinkel. Ze zijn bang in tijdnood te raken of denken over te weinig IT-kennis te beschikken, blijkt uit onderzoek. Maar een groot aantal valkuilen is makkelijk te vermijden.
7 Valkuilen voor webwinkels
  1. Incompleet ondernemingsplan
    In veel ondernemingsplannen van startende webwinkels wordt vaak aan alles wat met de buitenkant te maken heeft gedacht (logo, huisstijl, auto en pand), maar te weinig aan waar het bij webwinkels echt om draait: de distributie en het personeel. Zeker wanneer u van plan bent om (een deel van) uw activiteiten in het buitenland op te zetten, kunt u om die twee zaken niet heen. 
  2. Te veel tegelijk willen
    Wellicht wilt u gelijk de hele wereld bedienen met uw product of dienst, maar om het ook overal in het buitenland op tijd af te leveren is een ander verhaal. Wanneer u toch besluit om in andere landen te gaan verkopen, realiseer u dan wel dat u over kennis moet beschikken van de in dat land geldende wetgeving (en uiteraard de taal). Een factuur opmaken in het Nederlands is al niet eenvoudig, maar in het Duits is het twee keer zo moeilijk.
  3. Presentatie overtuigt niet
    Het lijkt misschien van ondergeschikt belang, maar de naam van uw website c.q. bedrijf speelt een grote rol bij de acceptatie door uw klanten. Wanneer u mikt op een zo groot mogelijke klantenkring, kies dan een naam waarmee niet alleen één groep zich kan identificeren. Accepteer geen half werk, wanneer het om uw website gaat. Het is een medium waarbij de eerste indruk vaak beslissend kan zijn.
    Laat duidelijk zien op welke manieren er betaald kan worden: hoe meer mogelijkheden (onder rembours, giro, iDeal, credit card enz.) hoe beter.
  4. Samenwerking met onervaren leveranciers
    Voor uw klanten is het van het allergrootste belang dat uw product op de aangegeven datum en tijdstip wordt geleverd. Is dat het geval dat wordt u als 'betrouwbaar' gekwalificeerd en zal een klant vaker zaken met u willen doen. Uw leveranciers moeten bekend zijn met internetbestellingen en het erbij behorende bestelproces.
  5. Service is meer dan u denkt
    Service is een rekbaar begrip. Volgens een webwinkelier is service afhankelijk van de bestelfase waarin de klant zich bevindt. Alle webwinkeliers waren het erover eens dat de klantenservice duidelijk zichtbaar moet zijn op de website en niet ergens weggestopt. Vermeld op een makkelijk vindbare plek (bijvoorbeeld de homepage) het telefoonnummer en e-mailadres waar klanten met vragen terecht kunnen. Maar de beste service begint natuurlijk bij het daadwerkelijk leveren.
  6. Marketing is (niet alleen) zoekmachinemarketing
    Als starter kun je Google niet missen, was de mening van een van de aanwezigen. Een webwinkelier wees op alternatieven als affiliate marketing en prijsvergelijkers. Een succesvolle webwinkelier laat klanten wekelijks vragen wat zij missen in zijn webwinkel. Vlak ook de bezoekersanalyse niet uit als marketinginstrument.
    Een succesvolle webwinkel heeft het Hyves-netwerk ingezet door er onder de naam van het bedrijf een eigen groep te beginnen. Nieuwe groepsleden kregen korting op bepaalde producten. Verder werden nog mogelijkheden genoemd als ruilhandel en een ondernemersblog.
  7. Foto's op uw website
    Pluk niet zomaar foto's van internet om die als illustraties te gebruiken op uw eigen website. Er rust auteursrecht op foto's en dat betekent dat u voor elke foto een bedrag verschuldigd bent aan de maker, tenzij u gebruik maakt van zogenoemde stockfoto's. Er is een aantal websites waar u foto's rechtenvrij kunt afnemen. 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming