Voor de 4e editie van ons tijdschrift De Zaak interviewden wij de Nederlandse racetweeling Tim en Tom Coronel. Lees hier wat Tom Coronel zegt over zichzelf en zijn broer Tim.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

TOM CORONEL OVER TIM CORONEL

“Wie het laatst remt, remt het best”

We maken elkaar beter

“Tim noemt zich ‘De snelste man van Nederland’. Dat maakt mij dan uiteraard de snelste man van het universum. We maken overal een wedstrijdje van, zelfs van wie er het eerst buiten staat. ‘Ben je wéér tweede’, zeg ik dan. We jennen elkaar, maar we zeiken elkaar niet af.

“De mensen om ons heen worden wel eens moe van onze eeuwige competitie, maar we hebben zelf het gevoel dat we elkaar beter maken.”

Opa zat al in de motorsport

“Closer dan ik met Tim ben, kán eigenlijk niet. Ik ken hem negen maanden langer dan wie ook! We schopten elkaar al in de buik.

“We zijn niet beschermd opgevoed, nee. Alles in onze jeugd ademde benzine, olie, rubber en snelheid. We bouwden hutten van oude autobanden en hingen hele weekenden rond op circuits. Onze opa zat al in de motorsport – hij ís Bertus op z’n Norton in ‘Oerend hard’ van Normaal – en pa zat volop in de autoracerij.”

Wilde tweeling

“Tim is negen minuten eerder dan ik geboren. Dat is de eerste en enige keer dat hij sneller was dan ik. Onze moeder is maar 57 geworden, en dat is eigenlijk geen wonder met zo’n wilde tweeling.

“Op de middelbare school werden we al snel in verschillende klassen gezet, want als ik een krijtje gooide, pakte Tim de borstel, en dat eindigde niet voor er tafels en stoelen uit het raam gingen. Wie het laatst remt, remt het best, dat werk.”

Weinig woorden nodig

“Ik zie ons als een en dezelfde. Onze nagels zijn hetzelfde, onze voeten, onze gedachten. Daardoor kunnen we snel schakelen. We hebben weinig woorden nodig, en de woorden die we gebruiken, laten aan duidelijkheid niks te wensen over.”

Geen diploma

“Tim komt pas de laatste jaren echt goed op gang. Door de kartbaan en het goede leven in het Gooi heeft ie te lang met de rem erop geleefd. Hij heeft later voor de racerij gekozen dan ik, pas na de dood van onze moeder. Hij wilde eerst zijn studie aan de Haarlem Business School afmaken, en deed tentamens in mijn plaats.

“Ik studeerde aan de HES in Amsterdam, en hij zat dan net goed in de stof waar ik tentamens over moest doen. Ook Tim heeft uiteindelijk zijn studie niet afgemaakt. Aan het diploma hebben we als ondernemer nooit iets gemist.”

Racerij is onze drive

“Onze drive in life is de racerij, de rest is tijdverdrijf. Voor Tim is Dakar de ultieme race. In 2011 willen we weer. Dat kan ik alleen met Tim samen en met niemand anders. Er blijft psychologisch helemaal niks van je over in die tocht, je gaat helemaal naar de kloten.

“Dat ik kan toegeven dat Tim beter is in zandrijden, ja, dat is wel nieuw voor ons.”

Tim Coronel: “Ook in de handel willen we de beste zijn” »

Dit interview is afkomstig uit de vierde editie van tijdschrift De Zaak.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Een auto kost geld. Niet alleen als erin gereden wordt, ook als hij stilstaat. Mogen parkeerkosten onbelast worden vergoed? Of zijn deze kosten…
De maximale onbelaste reiskostenvergoeding is vanaf 1 januari 2024 € 0,23 per kilometer. Wat moet jij als ondernemer en/of werkgever weten over de…
De populariteit van elektrisch rijden neemt snel toe. Daarmee groeit ook de behoefte aan een laadinfrastructuur – ook bij bedrijven zelf. In dit…
Zakelijk rijden in 2024? Dan kan je niet om de vraag heen of het nu de tijd is om de switch naar elektrisch te maken. Want na dit jaar gaat er veel…
Misschien denk jij – net als veel andere zzp’ers en mkb’ers – na over de vraag of nú overstappen op elektrische bestelwagens een goede investering…
Ondernemers die een auto van 15 jaar of ouder rijden, kunnen gebruikmaken van een gunstige regeling. In dit artikel onderzoeken we de redenen waarom…