E-mail, internet en de post. Dat zijn de middelen waarmee u consumenten het beste kunt benaderen. Tips om dat zo effectief mogelijk te doen.

Inhoudsopgave

Maximale omzet voor je webshop of e-commerce platform in 2024 met e-mailmarketing. Download nieuwe whitepaper >>

E-mail
Post
Internet

Uit het eerste ‘Trendonderzoek Dialoogmedia’ van brancheorganisatie DDMA komt naar voren dat consumenten het liefst per e-mail, post of internet contact hebben met adverteerders.

Het onderzoek wijst uit dat consumenten bij voorkeur via e-mail worden benaderd, met name door bedrijven waar ze al klant zijn. E-mail wordt gezien als een makkelijk, goedkoop en snel communicatiemiddel.

Na e-mail is contact via geadresseerde post (direct mail) zeer geliefd. Internet en websites zijn de belangrijkste kanalen in het aankoopproces. Zowel de oriëntatie als de aankoop verloopt voornamelijk online.

E-mail

Mits goed ingezet, is e-mail de ideale klantenbinder. Waar kunt u op letten?

Spreek de klant persoonlijk aan
Daarmee ‘bewijst’ u dat u een bestaande relatie heeft met de ontvanger. U schrijft bijvoorbeeld “Geachte heer Jansen, u vroeg ons om u op de hoogte te houden van…”

Help uw klant met kiezen
Direct marketing is: leren van het verleden om te bouwen aan de toekomst. Als klanten een spoor bij u achterlaten van informatie zoeken, kopen, testen en gratis zaken downloaden, heeft u een beeld van hun interesses. Bied dan de mogelijkheid om gratis advies te vragen bij het keuzeproces.

Meer tips om met e-mail – en internet – klanten te binden »

Lees ook:

Zo wordt uw e-mail goed bezorgd »

Zet de wetenswaardigheden over uw bedrijf in een professionele nieuwsbrief »

Post

E-mail is een goede manier is om bestaande klanten te bedienen, maar het werven van nieuwe klanten met dit medium wordt steeds lastiger. Inboxen raken steeds voller, waardoor de kans groot is dat uw boodschap ondersneeuwt.

Door de enorme toename van e-mail heeft ‘echte’ post extra attentiewaarde gekregen.

Zo pakt u dat goed aan:

Begin met de envelop zelf
De manier waarop de boodschap verpakt is, bepaalt in hoge mate of hij wordt gelezen. Met een afwijkend formaat valt uw mailing meer op. Probeer een prikkelende tekst te bedenken en plaats die onder het adresvenster.

Juiste aanhef
Niets is dodelijker voor een mailing dan een vrouw met ‘Geachte heer’ aanspreken en andersom

– Plaats een duidelijke ‘call to action’ in de mailing
U wilt dat mensen reageren. Een coupon met een schaartje werkt nog steeds. Maak reageren niet te vrijblijvend: ‘Reageer voor 1 november’ is effectiever dan ‘Reageer zo snel mogelijk’.

Meer tips om klanten op uw direct mail te laten reageren »

Internet

Consumenten oriënteren zich tegenwoordig vooral via internet als ze een product of dienst zoeken.

Uw website

Een paar ‘basisregels’ voor uw website:

Zorg voor een overzichtelijke homepage
Plaats het logo van uw bedrijf linksboven; dat logo fungeert ook als hyperlink naar de homepage

Zuinig met informatie
Plaats niet te veel tekst op een pagina. Mensen vinden lezen op een beeldscherm niet prettig. Wilt u over een onderwerp meer informatie geven, verwijs dan door naar een volgende webpagina.

Maak navigatie makkelijk
Plaats een menu aan de linkerkant van de website en maak het niet te lang. Een richtlijn is ongeveer zeven menu-onderdelen. Denk ook aan mensen die op andere pagina’s van uw website binnenkomen. Zorg er dan voor dat het helder is waar ze zich op uw site bevinden.

Uw webwinkel

Hoe richt u een webwinkel goed in?

Plaats duidelijke afbeeldingen van de producten die u verkoopt
Zorg ervoor dat de afbeeldingen vergroot kunnen worden. Maak de foto’s niet ‘te zwaar’, anders duurt het te lang tot de pagina is ingeladen.

Houd de weg naar de kassa zo kort mogelijk
Hoe vaker een klant moet klikken, hoe groter de kans dat hij afhaakt.

Bied meerdere betalingsmethodes aan
Niet iedereen vindt het prettig om met een creditcard te betalen in een webwinkel. Bied extra betaalmogelijkheiden aan, zoals iDeal. Daarmee verhoogt u de kans dat bezoekers van uw webwinkel iets kopen.

Lees ook:

Zo maakt u een professionele webwinkel »

Webwinkel beginnen? Omzeil deze valkuilen »

Tip. Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, een website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak af te sluiten.

Aankoop liefst via internet, maar niet voor alles

Hoewel bij consumenten voor de aanschaf van een product de voorkeur uitgaat naar internet, zijn er toch zaken waarvoor men liever de deur uit gaat, zo blijkt uit het DDMA-onderzoek. Dat geldt voor financiële en telefonie- en internetproducten. Geld overmaken voor een goed doel doet men het liefst via een collecte aan de deur of per acceptgiro.

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Wist je dat e-mailmarketing steeds effectiever wordt door nieuwe regelgeving? Leer hoe jij maximaal deze kant benut met de whitepaper ‘maximale omzet e-mailmarketing’

Lees ook…
i.s.m.
Als ondernemer anticipeer en reageer je continu op een breed scala aan uitdagingen, trends en ontwikkelingen. Ook op het gebied van marketing, het…
i.s.m.
E-mailmarketing heeft een enorme positieve impact op je business. Misschien zet je e-mail daarom ook al in om je (potentiële klanten) te bereiken en…