Perfecte openingszin voor je offerte

Zo maak je het verschil
Offertes beginnen vaak met clichés, zoals ‘In vervolg op ons prettige gesprek van 10 december jl. stuur ik u hierbij onze offerte'. De kans is klein dat een klant daarvan onder de indruk zal zijn. Neem de tijd om een originele of creatieve openingszin te bedenken. Zo doe je dat.
Perfecte openingszin voor je offerte

Bij de volgende openingszinnen is de kans al groter dat jouw klant zich uniek voelt:

  • Wij zijn bijzonder verheugd dat wij u een aanbieding mogen doen voor een plan om uw bedrijfsprocessen te verbeteren;
  • Het gesprek dat we op maandag 28 oktober met u voerden, heeft ons een goed beeld gegeven van uw situatie;
  • U wilt uw inkooporganisatie professionaliseren en heeft uw visie daarop helder toegelicht in ons gesprek van 8 juli.

 

Creatieve openingszin offerte, 4 opties

Wil je je nog nadrukkelijker onderscheiden van je concurrent? Begin een offerte dan op een echt originele en creatieve manier. Hieronder vier opties, die je vanzelfsprekend alleen gebruikt nadat je tijdens het acquisitiegesprek hebt gepeild of de klant hiervoor gevoelig is.

1. Start met een prikkelende vraag

Uiteraard heeft deze vraag te maken met de situatie van de klant. Bijvoorbeeld: ‘Hoe zorgen we samen voor een stijging van de boekverkopen in het digitale tijdperk?'

2. Presenteer een positieve ervaring van een klant

Zorg er wel voor dat deze aanbeveling geloofwaardig overkomt. Bijvoorbeeld: ´De training door uw bureau is voor ons een uitstekend middel gebleken om de communicatie in ons bedrijf te verbeteren. Daar plukken we elke dag de vruchten van.'

3. Begin met een concrete uitspraak op jouw vakgebied

Zoek een uitspraak waarin bijvoorbeeld opzienbarende cijfers of feiten verwoord zijn: ‘In 80% van de organisaties is inkoop nog steeds geen issue op directieniveau' of ‘Een kwart van de ondernemers in het mkb heeft geen website'.

4. Verwijs naar een krantenkop

Doe dit alleen als de problematiek van jouw klant te maken heeft met een actuele situatie: "Markt  mobiele telefonie stort in", kopte NRC Handelsblad afgelopen zaterdag. In ons gesprek kwam naar voren dat u ernaar streeft binnen deze markt uw aandeel te behouden. Het is dus belangrijk dat uw medewerkers zich uitermate klantgericht opstellen.'
 

Dit artikel is een bewerking van een deel van hoofdstuk 5 ‘Met elk offerteonderdeel aansluiten bij je klant' uit het boek ‘Offertes schrijven die scoren'  van Mariët Hermans. (uitgeverij Coutinho)

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming