Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is een breed en overkoepelend begrip, dat vaak wordt gebruikt voor ondernemen met winstoogmerk, mét oog voor mens, milieu en maatschappij. Wat is het nu precies?

Inhoudsopgave

Het kan anno 2024 toch niet zo zijn dat jij je ambitie als ondernemer niet waar maakt. Kom naar het webinar → Groeiplan 2024

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Het draait bij MVO om het vinden van een balans tussen mens (people), milieu (planet) en winst (profit). Als die balans niet goed is, lijdt een van deze 3 elementen eronder. MVO is een ontwikkeling die de laatste jaren steeds nadrukkelijker aanwezig is en steeds meer als een standaard manier van produceren wordt gezien.

Het waarom van maatschappelijk ondernemen

Een van de aanleidingen waarom MVO wordt gezien als een steeds belangrijkere manier van ondernemen, is de wereldwijde milieuproblematiek. Bronnen raken uitgeput waardoor er op een andere manier moet worden geproduceerd. Een bekend voorbeeld van de nieuwe denkwijze is de ‘cradle to cradle’-theorie, waarbij tijdens het ontwerp al wordt nagedacht over het hergebruik van een product.

Maar ook de arbeidsomstandigheden vallen onder MVO. Wanneer je de productie uitbesteed naar lageloonlanden, ben je verantwoordelijk voor de wijze waarop de productie tot stand komt. Daarbij kan MVO jouw bedrijf veel opleveren. Als je op een duurzame manier onderneemt, kan dat kosten besparen omdat je een efficiëntere bedrijfsvoering voert en bijvoorbeeld afval vermindert.

Een MVO-strategie is goed voor het imago van je bedrijf. Dat betekent beter gemotiveerd personeel dat meer produceert, positieve publiciteit, meer klanten en uiteindelijk meer omzet.

Verplichtingen van een onderneming

Maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat verder dan alleen voldoen aan de wettelijke verplichtingen. In de wet is bijvoorbeeld vastgelegd dat je de milieubelasting moet minimaliseren door energie te besparen of afval te scheiden.

Maar je zet pas die extra stap naar MVO als je jouw product of dienst zo innoveert dat je het benodigde materiaal vermindert of hergebruikt. Of als je bijvoorbeeld afspraken maakt met je leveranciers over het verminderen van verpakkingen.

Duurzaam ondernemen

Grotere bedrijven gebruiken vaker de term MVO, in het midden- en kleinbedrijf is duurzaam ondernemen een meer gebruikelijke term. Het principe is hetzelfde, alleen is de praktische uitwerking voor kleinere bedrijven meestal anders. De eerste stap is vaak gericht op de interne organisatie (milieu en medewerkers). Pas later wordt er aandacht besteed aan communicatie zoals duurzaamheidsverslagen of overleg met klanten en leveranciers, waarbij ook de maatschappelijke kant in beeld komt.

Subsidies en regelingen

De overheid stimuleert maatschappelijk verantwoord ondernemen. Er zijn een heleboel subsidies en regelingen vanuit de overheid waar je aanspraak op kunt maken. Denk aan energie- of milieu- of innovatiesubsidies of subsidies voor het aannemen van minderheden. Online vindt je een heleboel informatie, veel handige tools en stappenplannen. Meer hulp of informatie kun je ook vragen aan een adviesbureau of aan de gemeente waarin je bedrijf zich bevindt.

Het is tijd voor een nieuw idee over groei. Meld je aan voor het webinar ‘Groeiplan 2024’

Lees ook…
Financiering vinden voor je bedrijf kan ingewikkeld en duur zijn. Je kunt een bank niet voldoende zekerheid bieden. Of de rente is erg hoog. Hoe kun je…
Het is vakantie en eindelijk heb je de tijd om te lezen. Wat is er niet heerlijker dan een boek waaraan je ook na de vakantie nog wat hebt. En dat ook…
In een tijd waarin werknemers steeds vaker moeite hebben de balans te vinden tussen werk en privé, is het verhogen van de vitaliteit in je bedrijf…
Droom je ervan om je eigen bedrijf te starten en wil je weten hoe je geld kunt verdienen? Of wil je weten hoe je als ondernemer andere inkomstenbronnen…
Winst maken: het is meer dan een financiële doelstelling; het is de levensader van je onderneming. Maar wat als je bedrijf groeit in omzet en toch…
Klanttevredenheid verhogen is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Hoe verhoog je klanttevredenheid? Waar moet je op letten en wat zijn…