Het vinden van geschikte huisvesting voor uw bedrijf is niet altijd even makkelijk. Dat bleek wel uit de reacties die wij binnen kregen op de oproep om "uw fantastische huisvesting" met ons te delen. Het bedrijf Victor4art vond de ideale huisvesting na een jarenlange zoektocht. Lees het verhaal uit de praktijk.

Inhoudsopgave

Wat is jouw bedrijf waard? Start de gratis Brookz Waardescan, krijg snel inzicht in de actuele waarde van je bedrijf en doe er je voordeel mee!

“Onze winkel in kunstenaars-
benodigdheden was gevestigd in een herenhuis van vier verdiepingen, daterend uit 1909. Alles was tot de nok toe gevuld. De logistiek was op zijn zachtst gezegd niet optimaal. Elk product hadden we minstens drie keer in handen voordat het de kassa gepasseerd was. Boetseerklei bijvoorbeeld komt per 1000 kg binnen, dat zijn 100 broodjes van 10 kg. Circa tien stuks pasten in de winkel en de rest ging de trap af, de kelder in. En ook weer eruit natuurlijk. Schilderdoeken naar de zolder, het archief bij ons thuis, de lijstenmakerij met glasplaten op de eerste verdieping… kortom een vrijwel onwerkbare situatie. In de winkel waren de producten van enkelhoogte tot ver boven reikhoogte opgestapeld.

Alles zat tegen

In 1998 kochten we het aangrenzende pand van de buurman. ‘Proficiat! Een eenmalige kans!’, zei iedereen. We hadden al jarenlang ruimtegebrek en dit was dé gelegenheid om de grote stap te wagen en fors uit te breiden. De planning was een winkel van 300/400m², met daarboven een aantal appartementen. Helaas voor ons zat vanaf het begin alles tegen. Banken die niet gewillig waren, bestemmingsplanproblemen, een aannemer die failliet ging en een stroeve markt voor appartementen. Na acht jaar sleuren aan een project dat niet vooruit te branden was, hebben we de knoop doorgehakt en zijn ermee gestopt. We hebben de twee percelen verkocht en gingen op zoek naar een nieuwe locatie.

Potloodjes op 1000 m2

Inmiddels waren we er achter dat zelfs 400m² nog te krap bemeten was. Ons product vraagt veel vloeroppervlakte, parkeerplaatsen, ruimte voor opslag van volumegoederen, plaats voor het geven van workshops. En een ruime winkel, want onze klanten willen funshoppen. Heel voorzichtig durfden we te denken aan 700, 800, misschien wel 1000m² en dat was alleen nog maar het gedeelte voor de klanten. Het magazijn en parkeer- en werkplaatsen moesten daar nog bij. Meteen loop je dan tegen het onbegrip van ambtenaren aan. Als we een pand gevonden hadden wat aan onze eisen voldeed en we vroegen aan de gemeente wat de bestemmingsplannen daar waren, dan zagen we de ambtenaar denken: ‘Wat moeten die in vredesnaam met hun potloodjes op 1000 m²?’

Perfect passend

Na een aantal maanden kwam er een pand in Heerlen in beeld wat voor ons gevoel perfect zou passen. Het was een voormalige autoshowroom en garage. 40 parkeerplaatsen op eigen terrein, 1500 m² gebouw, waarvan ruim 850 m² winkelopppervlakte. Een groot kantoor, een ruimte voor de lijstenmakerij, magazijn, kantine, archief, techniek, alles paste. Voor elke bestemming hadden we een ruimte. De huisvestingskosten waren fors hoger dan we gewend waren, maar de ligging en bereikbaarheid vanaf de autoweg was optimaal. Na enig onderhandelen met de eigenaar kwam er voor ons een redelijke huurprijs uit de bus, met een koopoptie op termijn.

Zo zou het overal moeten zijn

We zitten nu bijna twee jaar op de nieuwe locatie en we voelen ons helemaal op ons gemak. Alles is gelijkvloers, de logistiek loopt op rolletjes. We hebben nu meer klanten die van ver komen, omdat het element funshoppen veel sterker aanwezig is. Vreemd genoeg heeft de nieuwe uitstraling van de winkel er ook voor gezorgd dat bijna alle klanten nu zelfbediening prefereren. We lopen wel op de winkelvloer om te helpen, want we zijn tenslotte een zeer gespecialiseerde winkel, maar het hoeft nu opeens niet meer zo nodig. Terwijl vroeger de klant als het ware bij je op schoot kroop en met elk dingetje geholpen wilde worden.  Er zijn al veel leveranciers en collega’s op bezoek geweest en iedereen is verbijsterd over de hoeveelheid ruimte, het prachtige licht, de bereikbaarheid en de exposure. Zelfs vanuit het buitenland is er al heel wat bezoek geweest. Vaak met de opmerking: ‘Ja, zo zou het eigenlijk overal moeten zijn, wat een schitterende winkel!'”

Nieuwsgierig geworden naar wat de actuele waarde is van jouw bedrijf? Bereken gratis de waarde van jouw bedrijf en doe er je voordeel mee!

Lees ook…
Je wilt een bedrijf overnemen en vraagt je af: hoe ga ik de bedrijfsovername financieren? Je hebt verschillende mogelijkheden. Welke optie het beste…
De overname van een familiebedrijf – aan andere familieleden of aan een derde partij buiten de familie – is een delicaat proces en vraagt een goede…
Als je een bedrijfswoning overbrengt naar jouw privévermogen, moet je afrekenen over het verschil tussen de waarde in het economisch verkeer en de…
De verkoop van een eenmanszaak of vennootschap onder firma (vof) is ingewikkelder dan van bijvoorbeeld een besloten vennootschap (bv). Hier zetten we…
Een bedrijf kopen of verkopen is voor de meeste ondernemers een enorme mijlpaal. Naast alle zakelijke aspecten komen er vaak emoties bij kijken. In dit…
Als je met jouw bedrijf stopt of het overdraagt, moet je normaal gesproken met de Belastingdienst afrekenen over de stakingswinst. Maar als je…