Auto's met lage bijtelling: nog steeds veel keuze

Het leek alsof het aanbod bijtellingsvriendelijke auto's mager zou worden, toen de overheid begin dit jaar de regels voor de bijtellingscategorieën van leaseauto's flink aanscherpte. Maar de auto-industrie schakelde snel en kwam met nieuwe zuinige modellen.
Auto's met lage bijtelling: nog steeds veel keuze

Waar het vroeger op verjaardagsfeestjes vooral over pk's en topsnelheden ging, zijn tegenwoordig de CO2-uitstoot en de bijtellingscategorie van de leaseauto de onderwerpen die er toe doen. Ondanks de aangescherpte regels zijn er nog genoeg mogelijkheden voor zakelijke rijders die een representatieve auto met een lage bijtelling willen.

 

4 procent bijtelling

De laagste bijtellingscategorie geldt voor auto's die helemaal geen CO2 uitstoten: volledig elektrische auto's. Voorheen gold een 0 procent bijtelling, nu betaalt 4 procent. Elektrisch rijden is dus  nog steeds een aantrekkelijke optie.

Elektrische auto's bieden al bij lage toeren veel trekkracht en maken nauwelijks geluid. Het grootste nadeel van de elektrische auto is dat ze vaak maar 100 kilometer kunnen rijden zonder op te laden. Het aantal laadpalen wordt wel rap uitgebreid. Inmiddels zijn er ruim 6.000 laadpalen in Nederland, waarvan zo'n 3.500 publieke laadpalen.

Elektrische auto's zijn er tegenwoordig in diverse segmenten. Zo is de Renault Zoe een compact model in het B-segment, terwijl de Nissan Leaf een alternatief voor de VW Golf is. Ook die komt binnenkort trouwens met een versie met elektromotor. Een sportief model is de BMW i3. Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich de Tesla Model S, een sportsedan van het formaat BMW 7-serie die in de sterkste uitvoering maar liefst 422 pk aan boord heeft.

7 procent bijtelling

Bij auto's met een uitstoot van 0- 50 gram CO2/km geldt 7 procent bijtelling. Dit zijn voornamelijk plug-in hybrids. Deze auto's hebben een verbrandingsmotor, maar kunnen hele stukken volledig op stroom rijden en worden opgeladen via het stopcontact.

Ook in deze categorie zijn er veel geschikte zakenauto's. Zo is er de Volvo V60 Plug-in Hybrid, een ruime stationwagon met diesel- en elektromotor met veel comfort, veiligheid en imago. Dat zelfs een SUV milieuvriendelijk kan zijn, laat de Mitsubishi Outlander PHEV zien. Deze auto is op de zakelijke markt erg in trek.

Ook de bekende Toyota Prius wordt tegenwoordig geleverd met plug-in techniek: de mogelijkheid om de elektromotor via het stopcontact op te laden. Bij de Opel Ampera wordt de elektroaandrijving aangevuld met een zogenoemde range extender: een benzinemotor die assisteert wanneer het accupakket te weinig capaciteit heeft om de elektromotor aan te drijven.

14 procent

In het A-segment is van praktisch elk model wel een 14 procent-uitvoering leverbaar, zoals van de Fiat 500 en Volkswagen Up. Ook in de B- en C-segment is het aanbod groot.

Goed vertegenwoordigd is bijvoorbeeld het VW-concern met de Audi A3, Seat Leon, Skoda Octavia en de Volkswagen Golf. De Leon en de Octavia zijn er ook als stationwagon met lage bijtelling. Ook de stationwagon-uitvoering van de nieuwe Peugeot 308 wordt leverbaar met 14 procent bijtelling. Deze auto werd recentelijk verkozen tot Auto van het Jaar.

Wie veel ruimte zoekt en toch weinig wil bijtellen, kan ook kiezen voor een Toyota, bijvoorbeeld een MPV Prius Wagon of Toyota Auris Touring Sports. Voor liefhebbers van veel vermogen komt binnenkort de nieuwe Volvo V40 D2 met 190 pk sterke dieselmotor. Zelfs in het topsegment zijn er auto's met 14 procent bijtelling, zoals de Porsche Panamera Hybrid.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming