Beperk gevolgschade met een stappenplan bedrijfscontinuïteit

Als jouw bedrijf schade oploopt door bijvoorbeeld brand of een inbraak is het essentieel om zo snel mogelijk weer operationeel te zijn. Bedrijfsstilstand kan immers fataal zijn. Juist de gevolgschade, zoals het verlies van marktaandeel en (potentiële) klanten die naar de concurrent gaan, vormt de grootste bedreiging voor de voortgang van een onderneming.
Beperk gevolgschade met een stappenplan bedrijfscontinuïteit

Ondanks preventiemaatregelen is een inbraak of brand nooit helemaal uit te sluiten. En wat doe je in het geval van een stroomstoring? Het is erg belangrijk verder te kijken dan de schade alleen. De mogelijke gevolgschade kan namelijk minstens zo desastreus zijn. Een plan om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen is daarom een must voor elke ondernemer.

Stappenplan bedrijfscontinuïteit

  1. Geef preventie voorrang
    Geef prioriteit aan preventiemaatregelen, voorkomen is immers beter dan genezen. Denk bijvoorbeeld aan de beveiliging van het bedrijfspand of de brandveiligheid. Jouw tussenpersoon of verzekeraar kan hierin helpen met advies. Veel verzekeraars stellen eisen aan de preventiemaatregelen of geven korting als er preventieve maatregelen zijn genomen. Maak in samenwerking met de tussenpersoon of verzekeraar een inventarisatie: wat zijn de grootste risico's en welke impact hebben deze risico's op de onderneming?
  2. Denk logisch na
    Denk na over het waarschuwingssysteem: een akoestisch brand- of inbraakalarm is natuurlijk belangrijk. Maar op een industrieterrein waar 's avonds geen mensen komen, is een alarm naar een meldkamer beter. Let ook op de plekken die onttrokken zijn aan het oog, zoals de achterzijde van een pand. Werk daar bijvoorbeeld met licht en geluid.
    Kijk extra goed naar zaken waar brand kan ontstaan, zoals afvalbakken, de keuken of losse contactdozen. Apparatuur met veel stroomverbruik moet altijd rechtstreeks in een geaard stopcontact. Sluit ook onderhoudscontracten af voor brandblussers.
  3. Zorg voor een back-up
    Een goede, betrouwbare back-up is in veel gevallen belangrijker dan een reconstructiekosten verzekering. Een continue online back-up heeft veel nut. Denk aan de klantenbestanden, leveranciersinformatie of programma's die het proces ondersteunen. Allemaal essentiële informatie bij een schadegeval. 
  4. Maak een noodplan
    Stel een calamiteitenplan op. Zorg ook voor noodplannen als het bedrijf enige tijd niet operationeel kan zijn. Maak daarbij afspraken met de verzekeraar of tussenpersoon over de termijn van schadeafhandeling. Werk samen met andere ondernemers uit de buurt of in het bedrijfspand om preventiemaatregelen te treffen.
  5. Let op ontwikkelingen
    Pas de verzekeringsportefeuille aan naar aanleiding van recente gebeurtenissen en schadeontwikkelingen in de omgeving en de branche. Volg het lokale nieuws op de plaats van de vestigingslocatie. Zijn er recent veel brandstichtingen geweest in de buurt, wees dan extra alert op de brandveiligheid van de locatie.
  6. Houd verzekeringen up-to-date
    Zorg voor het up-to-date houden van de inhoud en waarde van de inventaris. Verschillende verzekeraars bieden, onder enkele voorwaarden, de mogelijkheid voor een gratis waardevaststelling met garantie tegen onderverzekering.

Tips bij het verzekeren van bedrijfsschade

  • Check verzekeringspakket
    Wellicht is het tijd om uw verzekeringspakket uit te breiden. Maar welke keuzes heb je dan en wat past het beste bij jouw situatie? Een bedrijfsschadeverzekering is gericht op het behoud van de (verwachte) omzet. Het uitgangspunt is om het getroffen bedrijf na een calamiteit, zoals brand, weer zo snel mogelijk operationeel te krijgen. Een bedrijfsschadeverzekering dekt vermindering
    van de nettowinst, de vaste lasten en extra kosten voor bijvoorbeeld huur van vervangende apparatuur. Deze verzekering is met name interessant voor bedrijven die voor hun omzet sterk afhankelijk zijn van hun bedrijfsmiddelen, een bepaalde toeleverancier of de locatie, zoals een nabije publiekstrekker. Een brand in een grote supermarkt bijvoorbeeld kan ook de nabijgelegen winkels treffen. Een extra kostenverzekering dekt alleen bepaalde extra kosten die een bedrijf moet maken om na een schadegebeurtenis te herstarten. Denk hierbij aan de huur van tijdelijke bedrijfsruimte en IT-apparatuur. Deze verzekering is interessant voor bedrijven waarvan de omzet (vrijwel) niet afhankelijk is van schade aan gebouw of goederen.
  • Let op de uitkeringstermijn
    Bij een bedrijfsschadeverzekering kiezen veel ondernemers voor een uitkeringstermijn van 52 weken. Het kan echter lang duren voordat een bedrijf weer helemaal op de rails is. Opruimen, vergunningen aanvragen, bouwtekeningen maken en klanten terugwinnen, kosten vaak veel meer tijd dan in eerste instantie gedacht. In de praktijk blijkt dat de afhandeling van een schade vaak langer duurt dan een jaar. Daarom heeft een langere uitkeringstermijn van bijvoorbeeld 78 of 104 weken in veel gevallen de voorkeur. De bedrijfsvoortgang is dan beter gewaarborgd.

 


Door Wim Gout, Acceptant Schade Zakelijk ASR VerzekeringenASR BedrijfsschadeverzekeringASR Extra kostenverzekering

 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming