Bij het verzenden van uw nieuwsbrief moet u met een aantal aandachtspunten rekening houden. In dit artikel geven dé experts op dit gebied u een aantal gouden tips om een goede en inhoudelijke nieuwsbrief samen te stellen.

Inhoudsopgave

Maximale omzet voor je webshop of e-commerce platform in 2024 met e-mailmarketing. Download nieuwe whitepaper >>

1.    Hanteer een duidelijke opbouw

Uw lezers hebben het vaak druk en u bent ook niet de enige op de markt. Zorg daarom voor een duidelijke structuur in uw nieuwsbrief. Zo hoeven u lezers niet teveel na te denken bij het lezen van de nieuwsbrief.

Maak gebruik van opsommingen, lijstjes of verschillende hoofdingen om het belang van bepaalde delen duidelijk te maken.

2.    Wees relevant

Een belangrijk punt dat men vaak uit het oog verliest. Denk erom dat de nieuwsbrief in eerste instantie geschreven wordt om uw klanten te informeren. Op de tweede plaats is deze pas bedoeld voor het binden en vasthouden van de klant.

Zo stelt ook Erwin Mooijen, directeur van 22Times. “Vooral het echt vasthouden van abonnees blijkt in de praktijk erg moeilijk: het managen van de mailmoeheid. Meer dan ooit worden berichten kritisch geanalyseerd en kijken abonnees naar what’s in it for me?

“Men wil alleen nog nieuws dat ofwel echt relevant is, danwel op z’n minst vermakelijk, want anders is de uitschrijfknop snel gevonden. Of de delete-knop, steeds vaker neemt men simpelweg niet de moeite om zich uit te schrijven. In de regel is een uitschrijfpercentage van meer dan 0,5% of een openpercentage onder de 25% een teken dat er iets moet gebeuren.”

3.    Maak afmelden eenvoudig

Het lijkt een vreemde tip. Maar uw lezers het makkelijk maken zich uit te schrijven draagt wel degelijk bij aan de kwaliteit van uw nieuwsbrief. Bied afmeldlinks zowel boven als onderin de e-mail aan zodat de lezer deze makkelijker vindt.

U voorkomt zo dat men uw nieuwsbrief gaat markeren als SPAM. Volgens de Nederlandse wetgeving bent u zelfs verplicht de klant altijd een uitschrijfmogelijkheid oftewel opt-out te bieden.

“Zorg dat u leert van de uitschrijvingen”, vertelt Erwin Mooijen. “Voeg een webformulier toe om te informeren waarom men afmeldt. Hier haalt u waardevolle informatie uit om uw volgende nieuwsbrief te optimaliseren.”

4.    Maak het persoonlijk

Een e-mail wint aan relevantie door een klant persoonlijk aan te spreken. Dat begint al bij het begin van de nieuwsbrief. Spreek een persoon bijvoorbeeld met zijn naam aan: “Geachte mevrouw Petersen”. De naam verkrijgt u bij de aanmelding voor de nieuwsbrief. Vraag hier om zowel de naam als het e-mailadres en sla die op in uw database of in een klantenbestand. U kunt op een later tijdstip altijd nog om meer persoonlijke informatie vragen.

“Hou ook het ‘Van’ veld van uw nieuwsbrief persoonlijk en gebruik hier geen ‘no-reply’-adressen. Gebruik hier eerder een persoonlijk e-mailadres van een accountmanager of de marketingafdeling in plaats van een generiek ‘info@-adres’. E-mailcampagnes die gebruik maken van generieke e-mailadressen als afzender, worden sneller geblokkeerd door spamfilters”, vertelt Harold Elfring, directeur van Oktober.

5.    Gebruik van links en call-to-actions

Maakt u gebruik van links naar een achterliggende website of het volledige artikel? Zorg er dan voor dat u deze allemaal controleert voor verzending. Een link die niet werkt, roept al snel irritatie op bij uw lezers. Verder moet het voor de lezer ook duidelijk zijn waarvoor hij doorklikt, adviseert Chris Reemer, directeur bij De Makers Advertising.

“De navigatie binnen je nieuwsbrief moet overduidelijk zijn! Links moeten er uitzien als links en call-to-actions moeten zelfverklarend zijn. Ik wil zien waar ik naar doorklik. Gebruik bijvoorbeeld ‘Vraag brochure aan’ in plaats van ‘Klik hier indien u een brochure wenst te ontvangen'”.

Let er daarnaast ook op dat u niet overdrijft in het aantal gebruikte links en call-to-actions. Dit houdt ook verband met het eerste punt. Zorg ervoor dat uw lezer niet teveel hoeft scannen en na te denken. Als een lezer moet kiezen tussen de links en call-to-actions in uw nieuwbrief, heeft u meer kans dat hij wegklikt.

6.    Een goede lay-out

Een goede nieuwsbrief maakt ook gebruik van een goede lay-out. Naast de duidelijke structuurt moet u ook gebruik maken van een aantrekkelijk ontwerp. HTML stelt u in staat uw boodschap te verpakken in een dynamisch ontwerp. Zorg hierbij dat u wel dezelfde huisstijl als uw website hanteert. Zo herkent de ontvanger de nieuwsbrief beter en zal hij deze meteen associëren met uw organisatie.

“HTML biedt de mogelijkheid speciale lettertypes, achtergronden en animaties aan de nieuwsbrief toe te voegen, maar overdrijf niet. De nieuwsbrief moet geen website worden. Teveel ‘special effects’ zullen ook de bestandsgrootte van de nieuwsbrief doen toenemen waardoor de aflevering bij de ontvanger weer in het gedrang komt”, vertelt Hans Bosma, eigenaar van Bosma Direct Marketing Consultancy.

Met dank aan Copernica Marketing Software & Partners.

Wist je dat e-mailmarketing steeds effectiever wordt door nieuwe regelgeving? Leer hoe jij maximaal deze kant benut met de whitepaper ‘maximale omzet e-mailmarketing’

Lees ook…
i.s.m.
E-mailmarketing heeft een enorme positieve impact op je business. Misschien zet je e-mail daarom ook al in om je (potentiële klanten) te bereiken en…
i.s.m.
Als ondernemer anticipeer en reageer je continu op een breed scala aan uitdagingen, trends en ontwikkelingen. Ook op het gebied van marketing, het…