Zakelijke fotografie: meer dan een mooi plaatje

Met iedere smartphone kun je tegenwoordig foto's maken. En vaak nog mooie ook, de tijden van korrelige beelden zijn al lang voorbij. Waarom zou je dan nog een fotograaf inhuren als je fotografie nodig hebt voor je bedrijf? "Een goede foto is meer dan een scherp beeld; een goede fotograaf kan ook de sfeer van jouw bedrijf vastleggen", vertelt fotograaf Meral Soydas. Ze geeft 5 tips over zakelijke fotografie.
Zakelijke fotografie: meer dan een mooi plaatje

1. Je kunt maar één keer een eerste indruk maken

Meral: "Het eerste contact dat jouw klanten met je hebben is tegenwoordig vaak online. Daar maak je je eerste indruk. Daarom is het belangrijk dat de foto's die mensen online tegenkomen uitstralen waar jouw bedrijf voor staat. Onscherpe, donkere foto's komen onprofessioneel over. Dit geldt niet alleen voor de foto's op de website van jouw bedrijf, maar ook voor de foto op jouw LinkedIn-profiel."

2. Een foto maken is meer dan op de knop drukken

"Bij een goede foto komt veel meer kijken dan op de knop drukken. Een fotograaf weet dat en let erop dat dingen en mensen zo goed mogelijk worden vastgelegd. Bij productfotografie moeten bijvoorbeeld de vorm en de kleur van het product goed naar voren komen. Door het licht op een bepaalde manier op het product te laten schijnen, kun je laten zien van welk materiaal het gemaakt is. Een professionele fotograaf zorgt voor neutraal licht en een passende achtergrond, zodat de sfeer van de foto past bij wat je ermee over wilt brengen. Dat krijg je als amateur niet voor elkaar."

3. Onderzoek of de fotograaf bij jou past

"Als je een professionele fotograaf inhuurt, kijk dan goed naar zijn portfolio. Past zijn eerdere werk bij wat jij uit wilt stralen? Als dat niet het geval is, zoek dan nog even verder. Iedere fotograaf heeft namelijk een eigen stijl. Ik voel me zelf bijvoorbeeld niet prettig bij het maken van clichéfoto's. Denk daarbij aan twee mensen die allebei achter een boom staan en waarvan je alleen hun hoofd ziet. Of foto's die zo bewerkt zijn dat alleen de ogen een felle kleur hebben.

Bij fotografie gaat het voor een groot deel over smaak, maar er is wel een aantal dingen waar je op kunt letten bij het uitkiezen van een fotograaf. Als je door een portfolio bladert, let er dan op of de foto's goed scherp zijn, of ze niet over- of onderbelicht zijn en of de kleuren realistisch zijn."

4. Let op de compositie

"De meest gebruikte regel in de fotografie is de regel van derden. Die schrijft voor waar het onderwerp van de foto moet staan in de compositie. Als je twee horizontale en twee verticale lijnen in het frame zou zetten, dan moet het onderwerp op een van de punten zitten waar de lijnen elkaar kruisen. Dat maakt de foto spannender dan wanneer je het onderwerp in het midden van het frame zet. Ik heb zelf de voorkeur om het onderwerp links van het midden te plaatsen, omdat je van links naar rechts leest."

5. Is er een klik?

"Ik zeg altijd: het aller belangrijkste is dat je een klik hebt met de fotograaf. Zeker als hij jou gaat fotograferen. Als je je niet prettig voelt bij een fotograaf, zie je dat terug in de foto. Daarnaast is het ook makkelijker om de fotograaf te briefen als er een persoonlijke klik is. Je kunt dan samen op zoek naar de beste manier om een foto te maken."

Meer weten over Meral en haar portfolio bekijken? Klik hier.

 

 

 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming