Aantal mobiele kopers bijna verdubbeld: tijd voor e-Ambitie

Het aantal mobiele kopers is in een jaar tijd bijna verdubbeld ten opzichte van een jaar geleden. Begin dit jaar waren er 2,7 miljoen mensen die online met hun smartphone of tablet een aankoop hebben gedaan. De branches in de detailhandel verwachten dat online verkopen fors zullen toenemen. Verenigd in Shopping2020 ontwikkelen zij een toekomstvisie.  
Aantal mobiele kopers bijna verdubbeld: tijd voor e-Ambitie

In de tweede helft van 2013 zijn er ruim 14 miljoen bestellingen gedaan met behulp van mobiele apparaten. Goed voor 735 miljoen euro. Daarmee zijn de uitgaven via smartphone en tablet in een jaartijd ruim verdubbeld. Zo blijkt uit de M-commerce monitor over de tweede helft van 2013, het halfjaarlijkse onderzoek van Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org. 

 
Gemiddelde bedrag
Er worden via mobiele apparaten ook steeds duurdere aankopen gedaan. Gemiddeld besteden consumenten 52 euro per bestelling. Meest gebruikte betalingsmethode is (nog altijd) iDEAL.
 
Tablet 
Meest gebruikte mobiele apparaat is de tablet: zeven van de tien consumenten gebruiken dit mobiele apparaat om online te bestellen. Opmerkelijk is dat vrijwel alle bestellingen met de tablet vanuit huis  (97 % !)  worden gedaan. 
 
'e-Ambitie'
De mobiele bestedingen vormen 13% van de totale e-commerce markt in Nederland. De verwachting is dat die markt in de komende jaren fors zal stijgen. Reden voor branche- en belangenverenigingen uit de detailhandel om een toekomstvisie te creëren. Samen met honderden experts en een aantal kennispartners hebben ze zich daartoe verenigd in onderzoeksprogramma Shopping2020.
 
'Nederland moet e-Ambitie tonen!' aldus Ed Nijpels, voorzitter van het Comité van Aanbeveling van Shopping2020. En om die e-Ambitie waar te maken zijn er een aantal actieplannen gepresenteerd. Hieronder volgen de belangrijkste:
 
1. Naadloze klantbeleving
In de Verenigde Staten bestaat al jaren een naadloze on- en offline klantbeleving, waaraan grote marktpartijen als Apple en Amazon niet vreemd zijn. Shopping2020 wil door middel van actieprogramma's e-ID en 1-klik-aankoop dezelfde infrastructuur voor het Nederlandse bedrijfsleven mogelijk maken.
Overheid en bedrijfsleven werken al enige tijd samen aan een standaard voor toegang tot online dienstverlening: het zogenoemde e-ID stelsel. 
 
2. Online marktplaats voor export 
"Als mensen iets willen verkopen, zetten ze het op Marktplaats", zegt Jorij Abraham, Program Manager Shopping2020. "Ondernemers doen dat ook, niet alleen hier, maar ook op soortgelijke sites in het buitenland. Daarom moet er een platform worden ontwikkeld, waarop Nederlandse bedrijven aan de hele wereld kunnen verkopen. Met het actieprogramma 'Gelijk & simpel' willen wij een set regels ontwikkelen, die dat zowel in Nederland als binnen de Europese Unie mogelijk maakt op basis van gelijke en eerlijke regels."
 
Op 12 juni vindt de kick-off plaats van de actieprogramma's van Shopping 2020.
 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming