Bijtellingsregels 2016: Blijf de zware klap voor!

Met grote vertraging zijn de autobelastingregelingen voor 2016 bekend. In 2015 zijn de veranderingen beperkt, maar zoals voorspeld gaat in 2016 de grove bezem door vrijwel alle voordeelregelingen. 
Bijtellingsregels 2016: Blijf de zware klap voor!
Autobelastingen 2016
Half november werd in de tweede kamer het plan voor de autobelastingen in 2016 goedgekeurd. "Dit (gewijzigde) plan is grotendeels gebaseerd op de voorstellen die een brede coalitie van BOVAG, VNA, RAI Vereniging, Natuur & Milieu, ANWB, VNO-NCW en MKB Nederland eerder hadden opgesteld," vertelt Wijnand Akkerman, directeur van Wagenplan. In totaal zijn er in de aanloop daarnaartoe tenminste negen verschillende belastingscenario's door verschillende belanghebbende partijen opgesteld. 
 
In het kort zijn de belangrijkste wijzigingen in de autobelastingen in 2016 zoals die in de Derde Nota van Wijziging door de staatssecretaris van Financiën worden gepresenteerd als volgt:
 
BPM CO2 uitstootgrenzen Tarief per gram CO2
Vrijstelling 0 € 0
Schijf 1 1 – 79 € 6
Schijf 2 80 – 106 € 69
Schijf 3 107 – 155 € 123
Schijf 4 156 – 174 € 238
Schijf 5 >174 € 476
Dieseltoeslag 67 € 86,00

 

Bijtelling 2016 CO2 uitstoot (gram)
4% 0
15% 1-50
21% 51-106
25% > 106


Wijnand Akkerman: "Alle tarieven zijn exclusief een inflatiecorrectie voor 2016. Voor iedere nieuw verkochte personenauto met een uitstoot van 1 gram CO2 of meer geldt een vaste heffing van € 175,-.

In de motorrijtuigenbelasting geldt in 2016 een vrijstelling voor personenauto's met een CO2 uitstoot van 0 gram en een halftarief voor personenauto's met een CO2 uitstoot tussen de 1 en de 50 gram CO2 per kilometer."
 
Oplaadbare hybride auto's
Reken maar dat er tussen nu en eind volgend jaar een run op modellen met lage bijtelling zal ontstaan. In feite blijven alleen elektrische auto's na eind volgend jaar buiten schot. Zij scoren dan namelijk nog steeds 4 procent bijtelling en blijven vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Plug-in hybrides (minder dan 50 gram CO2) gaan in een nieuwe ‘schaal' vallen: 15 procent bijtelling en gehalveerde motorrijtuigenbelasting. Alle andere modellen komen in de 21 of 25 procent terecht. 
 
Gezien de beperkte praktische mogelijkheden van volledig elektrisch rijden zullen oplaadbare hybride auto's dus een interessante keuze blijven. Mogelijke uitzondering wordt een volledig elektrische Tesla Model 3, met een fikse actieradius rond de 300 kilometer en een prijskaartje in de BMW 3-serie klasse. Als dat lukt, zal het een zakenautoklapper worden.
 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming