Voor veel verliefde stellen is er zaterdag geen ontkomen aan: Valentijnsdag. Behalve een romantisch moment wordt deze liefdevolle 14 februari ook steeds meer een commercieel feestje. Handige ondernemers kunnen hiervan profiteren en hun product of dienstverlening extra of op een originele manier onder de aandacht brengen. Hoe maken bedrijven dit jaar van Valentijnsdag een écht feestje?

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Bij de Amsterdamse makers van Taart in Pot lag het voor de hand: er moest ook speciaal voor
de dag van de liefde een aparte taart komen. “Het was mijn idee om dat ook voor Valentijnsdag 
te doen”, zegt Sebastiaan Lipp. “De basis voor onze taarten wordt geleverd in een hoogwaardige 
wekpot van 370 of 580 gram. Als finishing touch leveren we fraaie decoratie, afgestemd op het 
seizoen, een bijzondere dag of feestelijke gelegenheden. Je versiert daarmee je eigen taart. Voor 
Valentijnsdag doen wij er een gratis kaartje bij, met een persoonlijke tekst die je zelf op onze 
website kan achterlaten. Zo wordt het veel leuker om een taartje te versturen dan alleen een 
kaartje.”

Voorraad

Ook al is Taart in Pot pas sinds januari online, toch verwacht Lipp veel mensen gelukkig te kunnen 
maken met zijn taarten. “We doen een klein beetje aan promotie, voornamelijk op Facebook en 
internet. Maar we merken dat de meeste klanten via via bij ons terecht komen. Dat gaat goed en 
we denken dat onze voorraad van 30 wekpotten met Valentijnstaart (met aardbeienjam, chocolade 
hagelslag en een suikerhartje op een stokje) deze week nog wordt verkocht.”

Volgers

Bij De Zwaan Bloemen en Decoratie, een bloemist in het Groningse Appingedam, ontstond bij 
medewerker Joni Jansen het idee om via social media een actie te starten. “Onder onze volgers op 
Twitter en Facebook verloten we op Valentijnsdag een schitterende vaas van een populair merk”, 
zegt Jansen. “Die kost normaal 75 euro en mensen willen die graag hebben. Deze actie levert ons 
veel extra online aandacht op: in de afgelopen dagen is de foto bijna 400 keer geliked en ruim 
650 keer gedeeld op Facebook. Hierdoor hebben zeker 24.000 mensen onze bedrijfsnaam gezien. 
Normaal doen we altijd wel iets met Valentijnsdag, maar dit is de eerste actie die zoveel mensen 
bereikt heeft.”

‘Verras je geliefde’

Om Valentijnsdag niet ongemerkt voorbij te laten gaan, bedacht ook buitenreclame-exploitant 
Centercom in Amstelveen een actie. Op verschillende billboards hing afgelopen week de 
boodschap: verras je geliefde. “Als voorbijgangers hierop reageren via social media, dan maken 
ze kans op een persoonlijk billboard op een eigen plek”, vertelt Nicole van Rietschoten van 
Centercom. “Naast een romantisch verhaal voor je geliefde kun je ook een mooie foto laten 
drukken. Dan zorgen wij dat jouw persoonlijke billboard in Amsterdam wordt opgehangen en je 
daarmee iemand kan verrassen. Gratis!”
Of de actie gelukt is? “Bij elkaar hebben we zeker 30 reacties ontvangen, vooral van jongeren en 
expats”, zegt Van Rietschoten. “We vinden Valentijnsdag gewoon ontzettend leuk. We merken 
ook veel warme reactie bij klanten en andere mensen. En het is goed voor het beeld dat mensen 
hebben bij buitenreclame. Dat is iets waarvan iedereen vermoedt dat het alleen voor grote bedrijven 
weggelegd is, maar je kunt ook één enkele reclameposter voor je deur bestellen. Het is heel voor 
meer mensen heel bereikbaar.”

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Wil je nieuwe klanten bereiken via social media? Promoot je product of dienst dan doelgericht met een advertentie op Facebook, Instagram, YouTube,…
Social media blijft leidend, ook in 2024. Het is nog altijd de goedkoopste en meeste effectieve manier om je doelgroep te bereiken. Lees hier wat de…