Van waardeloos naar waardevol

Sociaal ondernemer Marius Smit vist plastic afval uit de gracht met zijn onderneming Plastic Whale. Een mooi voorbeeld van sociaal ondernemerschap. Hij vist plastic afval uit de Amsterdamse grachten, bouwt daar boten van en verhuurt die weer aan bedrijven voor een dagje ‘plastic vissen uit de grachten'. Marius vertelt hoe je sociaal ondernemen en winst maken kunt combineren.

Plastic Whale - Marius op zijn schipMarius Smit is een man met een missie: minder afval in ons water. In 2011, toen hij nog marketingmedewerker van beroep was, startte hij in zijn vrije tijd het eerste publieksevenement ‘Oud-Amsterdamsch Plastic Vissen'. "Ik begon het project in mijn eentje," vertelt hij. "Ik had geen connecties met grote organisaties, maar via social media kon ik toch snel een netwerk opbouwen. Het verhaal dat hij verspreidde was simpel: plastic vervuilt wereldwijd het water. Daar gaan we wat aan doen. We beginnen dichtbij huis, op de Amsterdamse grachten." Dat sprak veel mensen aan. Tijdens het eerste evenement kwamen 450 mensen op 30 boten opdagen.

 

Groei
Het bleek geen eenmalig succes. Het volgende jaar kwamen er maar liefst 1.200 mensen op 72 boten. Het netwerk werd steeds groter en mensen kwamen met leuke ideeën. "We wilden iets nieuws maken met al dat plastic dat we hadden opgevist," vertelt Marius. "De naam ‘Plastic Whale' van het allereerste plan. Ik wilde van alle plastic flesjes een walvis bouwen. Die zou ik dan op het strand neerleggen om aandacht te vragen voor de vervuiling van plastic in de zee en het desastreuze effect daarvan op dieren."

 

Plastic boot als icoon
Die ‘aangespoelde' walvis kwam er niet. Dankzij de community kwam Marius op een beter idee: een boot van afvalplastic. "Het leek me een fantastisch idee om iets moois te creëren van iets wat men waardeloos acht," vertelt hij. "De boot is onze ‘man on the moon'. Het is een icoon dat mensen door de grachten zien varen en duidelijk maakt dat ‘goed doen' ook leuk kan zijn."Om dit idee te realiseren begon hij een crowdfundingcampagne. Alle fans konden bijdragen aan de boot met een donatie vanaf 10 euro. Begin 2014 was de eerste boot een feit.

 

Starbucks
"Kort daarna werd ik benaderd door Starbucks Coffee. Of ik een bedrijfsuitje Oud Amsterdamsch Plastic Vissen voor hen kon organiseren? Nou, dat kon wel," vertelt Marius. Het bedrijfsuitje van Starbucks werd een succes en bedrijven als Nike, Tommy Hilfiger, Heineken, ING en Delta Lloyd kwamen naar Marius toe met hetzelfde verzoek.

 

Van stichting naar bedrijf
"Plastic Whale begon als stichting, maar toen er markt bleek te zijn voor bedrijfsuitjes op de boot, richtte ik een bv op," zegt Marius. "Ik had meer boten nodig om aan de vraag te voldoen. En daar was geld voor nodig." Dat kreeg hij van investeerders en door een banklening. Een lening krijgen was niet moeilijk. Zelfs de bank was enthousiast. Ook bij financiering helpt het om te laten zien hoe enthousiast en toegewijd je bent. Verder hielp het dat ik al een businessplan en klanten had."

 

Vorig jaar boekten 22 ondernemers een bedrijfsuitje bij Plastic Whale. ‘Plastic visser' Marius maakt zelfs winst met zijn bedrijf en heeft inmiddels zelfs drie boten. "Maar dat is niet het belangrijkste," vindt hij. "Dat steeds meer mensen zich bewust worden van het plastic-probleem, dat is de echte winst."


Wil je meer weten over Plastic Whale en sociaal ondernemerschap? Lees het stappenplan in De Zaak nummer 2 2015!

 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming