Storytelling: een marketingtrend die aandacht verdient

Storytelling is één van de nieuwste trends in marketingland. Bij storytelling draait het om het overbrengen van een boodschap aan de hand van een verhaal. Door je verhaal te vertellen is de kans niet alleen groter dat je mensen bereikt, maar de boodschap die je wilt verkondigen blijft ook beter hangen. Merkboodschappen die in een verhaallijn zijn geplaatst, blijven namelijk beter hangen. Het is makkelijker om informatie terug te halen als de context en het verhaal eromheen bekend zijn. Dat is de kracht achter storytelling. 3 voorbeelden ter inspiratie.
Storytelling: een marketingtrend die aandacht verdient
"If you can't tell it, you can't sell it", zo luidt een Amerikaans gezegde. Om storytelling als bedrijf succesvol toe te passen, is het dan ook belangrijk om creatief en strategisch te werk te gaan. Het verhaal moet pakkend en samenhangend zijn en duidelijk maken waar het merk voor staat. Storytelling is vooral interessant voor de introductie van nieuwe producten of het duidelijk maken van de missie en boodschap van je merk. 
 
Storytelling toegepast
Als ondernemer kun je storytelling toepassen door gebruik te maken van persoonlijke verhalen. Deze verhalen blijven mensen aanspreken en kunnen steeds opnieuw in een ander jasje worden gegoten. Eén van de meest effectieve manieren is om klanten hun verhaal te laten vertellen. Online reviews zijn hiervoor een bekende methode, maar er zijn ook andere manieren, zoals die van online meubelverkoper Made. Koper en ontwerper worden rechtstreeks met elkaar in contact gebracht, met als doel de prijzen omlaag te brengen. Daarnaast is het mogelijk om als klant het nieuwe pronkstuk te showen aan een andere twijfelende koper. Het concept blijkt te werken: klanten vertellen hun verhaal en maken zo meer reclame voor Made.
 
Schrijven
Volgens schrijver en digitaal strateeg Henk Rijks is storytelling net als het schrijven van een boek. Er zijn drie basisingrediënten: de hoofdpersoon, het incident en het conflict. Natuurlijk is er vaak niet letterlijk sprake van een incident of conflict, maar bedrijven kunnen dit vertalen naar hun eigen casus. Om een beeld te krijgen van goede storytelling hieronder drie voorbeelden van campagnes die erg succesvol zijn geweest.
 
Klein. Het nieuwe groot
Een organisatie die het concept storytelling goed heeft begrepen, is Triodos bank. Met de campagne 'Klein. Het nieuwe groot' werden meerdere prijzen gewonnen. "We leven in een geweldige tijd! De macht is niet meer aan groot, de kracht is aan klein", zo vertelt de voice-over in het campagnefilmpje. Een krachtige boodschap, die veel mensen aanspreekt. Door te kiezen voor deze boodschap in plaats van het vertellen van crisisverhalen, heeft Triodos bank geprobeerd zich te onderscheiden van andere banken. De campagne gaf hiermee een stem aan het gevoel van onbehagen over banken en ontving veel waardering van ondernemers, politici en opiniemakers. Met deze campagne won de Triodos bank in 2013 onder andere de Zilveren Esprix.
 
 
Waarom wachten met...
In 2012 startte coöperatie DELA met de campagne ' Waarom wachten met iets moois zeggen als het ook vandaag kan'. Deze campagne omvatte meerdere filmpjes waarin te zien is hoe verschillende mensen hun naasten bedanken. DELA wilde hiermee een community-gevoel scheppen en dat is gelukt. De verhalen die in de filmpjes verteld werden, raakten mensen en zorgden ervoor dat mensen een positief beeld hebben gekregen van DELA. 
 
Het populaire marketingblog Frankwatchting voorspelde in 2012 al dat deze campagne nog een staartje zou krijgen: ‘Wat verder nog opvalt, is dat er geen call-to-action is. Kijkers worden niet aangespoord om naar de website van DELA te gaan. Bovendien worden er geen producten genoemd en ontbreekt de sfeer van uitvaart die in de vorige campagnes wel aanwezig was. Misschien komt dat doordat DELA meer producten heeft dan alleen een uitvaartverzekering. Ik neem aan dat er nog meer commercials zullen volgen die daarover gaan.'
 
De campagne is inderdaad zo succesvol gebleken, dat DELA ook mini-documentaires gaat maken, waarin gewone mensen centraal staan. Deze mini-documentaires over het dagelijks leven zullen gepubliceerd worden op de website, om vervolgens ook gebruikt te worden in commercials. Volgens media-ethicus Huub Evers is dit een kwestie van slim inspelen op de populariteit van reality-programma's: "Gewone mensen die een boodschap hebben, maken kennelijk iets los bij kijkers en luisteraars."

 
Ik ben inmiddels overleden
Ook stichting ALS heeft gebruik gemaakt van storytelling om meer naamsbekendheid te creëren. Voor de campagne ' Ik ben inmiddels overleden' zijn 9 ALS-patiënten gefotografeerd en gefilmd. De indrukwekkende campagne, die met goedkeuring van de familieleden tot stand is gekomen, heeft ervoor gezorgd dat de naamsbekendheid van de ziekte ALS is gestegen van 20 procent naar 90 procent. Ook de donaties die de stichting ontving, zijn sinds de lancering van deze campagne in 2012 fors toegenomen.
 
Deze voorbeelden tonen aan dat goede storytelling bijzonder succesvol kan zijn. Naar verwachting zal het de komende jaren dan ook een populaire marketingtechniek blijven. Persoonlijke verhalen blijven mensen aanspreken en kunnen steeds weer in een nieuw jasje worden gegoten.

 
 
 
 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming