Een nieuwe uitstraling via de crowd, werkt dat?

Omdat uitgever Willem Overbosch vanuit de merken MKB Servicedesk en De Zaak het avontuur opzoekt, besloot hij een ontwerpwedstrijd uit te schrijven via 99designs. Op weg naar een nieuw logo voor de mediagroep die boven De Zaak hangt. Hoe verloopt die reis, en lukt het om hét nieuwe logo van DNG te vinden?
Een nieuwe uitstraling via de crowd, werkt dat?

U was ooit enthousiast over uw logo. Overtúigd van de kracht. En eigenlijk bent u er nog steeds aan gehecht. Maar diep in uw hart weet u dat uw logo niet is meegegroeid met uw bedrijf. Willem Overbosch, uitgever van De Zaak, heeft het meegemaakt. "DNG, de afkorting van Dutch Network Group, begon met alleen het merk MKB Servicedesk, vanaf  2004. Maar is inmiddels uitgegroeid tot een holding met 13 merken, waaronder De Zaak. Dat vraagt om een andere uitstraling."

De ondernemer beseft dat het tijd is voor een nieuw logo. En vooral: voor een frisse blik op mediagroep DNG. "Wat is DNG nu eigenlijk? Waar staan we voor, wat is het verhaal? Dat wilde ik voor mezelf op een rijtje hebben. Met een bijpassend logo," vertelt Overbosch. Hij kiest voor 99designs. "Ik ben geraakt door de ‘kracht van de crowd': met veel mensen iets moois maken en daarover met elkaar in gesprek gaan." Voor wie 99designs niet kent: het is een platform waarop honderdduizenden ontwerpers vanuit de hele wereld zich verzamelen. Tamara Wouda, Country Manager bij het platform: "Wij brengen ondernemers in contact met grafisch ontwerpers uit de hele wereld. Daarmee kun je een community van 295 duizend designers in 192 landen aanspreken."

De ontwerpers buigen zich over de meest uiteenlopende opdrachten. Van het ontwerp van een nieuwe website of banner tot een boekomslag of mobiele app. Of, waar Overbosch voor kiest, een ‘Brand Identity'. In dit Merk Identiteit Pakket zit behalve een logo, ook een visitekaartjesontwerp, briefhoofd, envelop en Facebook-cover-ontwerp.

Meer dan 1200 voorstellen
Overbosch schrijft de briefing voor de ontwerpers. ‘Het grootste platform voor ondernemers in Nederland,' begint hij zijn briefing. "En ik heb erin verteld dat we een ‘multibrand' bedrijf zijn, dat merken vertegenwoordigt als De Zaak, MKB Servicedesk. ZZP Servicedesk. MKB TV en MKB Radio. Met ons logo willen we uitstralen dat we passie hebben voor ondernemerschap, ondernemers ondersteunen in elk stadium van hun zakelijke levenscyclus en mkb'ers voeden met kracht en onafhankelijkheid." Aan de ontwerpers om daar iets moois van te maken. Dat laten ze zich geen twee keer zeggen. Maar liefst 1163 ontwerpen stromen in een week tijd de inbox van Overbosch binnen. "Dat heb ik onderschat. Ergens is het gaaf dat zoveel mensen over je logo willen meedenken. Anderzijds: ik zag door de bomen het bos niet meer. Zat tot middernacht logo's sterren te geven tot ik er een muisarm van kreeg."

Want dat is de manier hoe het werkt: je opent als ondernemer een wedstrijd, plaatst daar je opdracht met je briefing en alle ontwerpers die zich geroepen voelen, plaatsen een of meerdere ontwerpen op je pagina. De wedstrijd duurt een week, maar in die week zit je niet stil. Elke dag - minstens - wordt van je verwacht dat je de logo's bestudeert, waardeert met sterren en voorziet van feedback. Je elimineert de flaters en vraagt de ontwerpers van de kanshebbende logo's om een aanpassing her of der. Wouda: "Dit is cruciaal. Met die feedback kunnen de ontwerpers een verbeterde versie opleveren. Uiteindelijk kies je de zes beste designers die je meeneemt naar de finale, zodat je kunt focussen op de beste inzendingen. Dan werk je weer drie dagen samen en daarna komt er een winnend ontwerp uit. De winnaar krijgt 1500 euro, het bedrag dat de ondernemer in dit geval heeft betaald. Maar je kunt al zo'n pakket vanaf 459 euro kopen."

Dolce & Gabana
Ook al was het moeilijk kiezen voor Overbosch, hij kwam ook veel rommel tegen. "Waren we opeens weggezet als de tweelingbroer van Chanel of Dolce & Gabana." Daarmee haalt hij meteen een belangrijk vraagstuk aan. Want hoe controleer je of je logo niet al wordt gebruikt door een ander bedrijf en wie is daar verantwoordelijk voor? Wouda: "In theorie zou het kunnen dat een ontwerper een logo van het internet plukt of stockbeeld opstuurt. In de praktijk merken we dat ons platform zelfregulerend werkt. Designers geven ons meteen een seintje als iemand iets heeft gekopieerd. Wij checken dat en als dat inderdaad het geval is, halen we de designer uit de wedstrijd of schorsen we hem voor een periode. Wel raad ik ondernemers altijd aan om zelf ook even te googelen naar voor de hand liggende ontwerpen. Heb je uiteindelijk een logo gekozen? Laat het ontwerp dan registreren bij het Benelux merkenbureau."

Ook vanuit een andere hoek klinkt er kritiek op de werkwijze. Op marketingplatform Adformatie noemt blogger Roel Stavorius de DNG-wedstrijd bijvoorbeeld "een verspilling van inspanning, energie en creativiteit". Want, rekent hij uit, 1196 ontwerpen maal een gemiddelde ontwerpduur van 4 uur maakt 5000 verloren uren voor designers. Overbosch: "Dat kritische geluid waardeer ik, net zoals de reacties van mensen die het wél gaaf vinden. Er wordt meegedacht vanuit het publiek en dát was wat we wilden: met z'n allen in gesprek. Ik kan me heel goed voorstellen dat designmanagers en logo-ontwerpers deze ontwikkeling met gemengde gevoelens aanschouwen, maar hoe groot is de dreiging? In ieder geval heeft een logo-opdracht op deze manier veel impact. Dat honderden designers uit de hele wereld hebben meegedaan, levert sowieso de gewenste energie op."

Nadat Overbosch de zes beste ontwerpen heeft gekozen, moet er uiteindelijk 1 logo uit de bus rollen. Vindt Overbosch de wedstrijd uiteindelijk een succes? "De discussie vond ik gaaf. En het avontuur. Vanuit onze merken zijn wij op reis en we willen de veranderende wereld zelf ervaren. Of je een merkidentiteit kunt laten ontwikkelen door de crowd, daar kom je alleen achter door het daadwerkelijk te doen. De uitkomst is interessant, maar ik ben er nog niet uit of dit hét nieuwe logo van DNG is…"
 

  • Ook een ontwerpwedstrijd starten via 99designs? U krijgt €50 korting op iedere ontwerpwedstrijd via http://99d.me/g/DZart 
    Geldig tot 30 juni 2014

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming