Aandacht voor onveiligheid
Een liftmonteur in een slecht verlichte flat, een medewerker die ‘s avonds in zijn eentje de videotheek bemant. Voorbeelden van werksituaties die voor medewerkers onveilig kunnen zijn. Vooral in buurten waar het risico op agressie en geweld ook nog eens relatief hoog is.
Aandacht voor (sociale) onveiligheid op de werkplek is geen overbodige luxe. Geweld en agressie door klanten komen immers steeds vaker voor. Naast preventieve maatregelen, is het belangrijk dat personeel op de hoogte is hoe het moet omgaan met agressie.
Wat kun je zélf doen?
Werkgevers moeten, op grond van de Arbowet, hun werknemers beschermen tegen agressie en geweld. Samen met jouw personeel en de overheid kun je sociale onveiligheid op verschillende manieren aanpakken. De mogelijkheden variëren van het opnemen van de risico’s in de risico-inventarisatie en –evaluatie en trainingen voor werknemers tot het tegengaan van verpaupering van de werkomgeving en meer aandacht voor veilig vervoer van en naar het werk.
Eenvoudige tips waarmee je zelf aan de slag kunt:
|
Handen ineen slaan
Sociale onveiligheid aanpakken, hoeft niet veel te kosten. Overweeg bijvoorbeeld eens om gezamenlijk met andere bedrijven contracten af te sluiten met beveiligsbedrijven of overleg met de politie over controles. De kosten moeten uiteraard in verhouding staan, maar vraag uzelf ook af: hoeveel is een mensenleven waard?
Bedenk ook dat een werknemer die uitvalt door agressie en geweld langdurig uit de running kan zijn. De kosten daarvan zijn ook niet mis. Een werknemer met een modaal inkomen die een jaar ziek is, kost de werkgever tienduizenden euro’s. Investeringen in preventieve maatregelen en trainingen, vallen daarbij in het niet.
Trainingen
Werknemers zijn vaak slecht op de hoogte wat te doen bij incidenten en niet getraind in het omgaan met lastige klanten en agressie. Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel benadrukt het belang van trainingen, omdat de agressie in de maatschappij toeneemt. Op de website van het HBD kunnen winkeliers gratis een drie kwartier durende training volgen, waarin onder meer aandacht wordt besteed aan klantbenadering, verdachte situaties en omgaan met groepen.
Wanneer je jezelf en je personeel wilt oefenen in het juist handelen tijdens bijvoorbeeld diefstal, geweld of een overval, is het volgen van een training of cursus een aanrader. Diverse branche-organisaties bieden zulke trainingen aan.